IBPBI/2/423-952/08/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-952/08/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 20 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

* Spółka prawidłowo wykazuje w zeznaniu rocznym kwotę dotacji,

* nadwyżka dochodu wolnego nad dochodem do opodatkowania będzie stanowiła dla Spółki stratę podatkową zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

* Spółka prawidłowo wykazuje w zeznaniu rocznym kwotę dotacji,

* nadwyżka dochodu wolnego nad dochodem do opodatkowania będzie stanowiła dla Spółki stratę podatkową zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest przedsiębiorstwem, którego podstawowym przedmiotem działalności zgodnie z art. 27 ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006 (Dz. U. Nr 210, poz. 2037 z 2003 r.) oraz art. 8 ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008 -2015 (Dz. U. Nr 192, poz. 1379 z 2007 r.), jest prowadzenie likwidacji kopalni, zabezpieczenie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym, w trakcie i po zakończeniu likwidacji kopalni, zagospodarowywanie majątku likwidowanej kopalni, zbędnego majątku przedsiębiorstwa górniczego, tworzenie nowych miejsc pracy w szczególności dla pracowników likwidowanej kopalni. Zadania te wykonywane są z dotacji budżetu państwa oraz innych źródeł finansowania, przyznawane na podstawie wyżej wymienionych ustaw oraz przepisów wykonawczych do tych ustaw.

W każdym roku budżetowym Spółka otrzymuje dotację budżetową na wykonywanie określonych zadań.

Ponadto, wykonując zadania statutowe w postaci zagospodarowywania majątku likwidowanych kopalń, Spółka dzierżawi oraz wynajmuje ten majątek uzyskując z tego tytułu przychody będące przychodami podatkowymi.

W deklaracjach CIT-8 oraz CIT-8/O za poszczególne lata, Spółka wykazuje wszystkie przychody podatkowe łącznie z otrzymanymi przychodami w postaci dotacji budżetowej oraz odpowiadające im koszty uzyskania przychodu, bez kosztów sfinansowanych dotacją budżetową, których zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów. W tej sytuacji w Spółce powstaje dochód podatkowy, który następnie jest pomniejszany o dochód wolny tj. otrzymaną w danym roku dotację z budżetu państwa.

W niektórych latach dochód wolny w postaci otrzymanej dotacji stanowił kwotę wyższą niż dochód podatkowy, np.:

1.

w roku 2004 otrzymana dotacja to 218.653 tys. zł - dochód podatkowy 204.986 tys. zł,

2.

w roku 2005 otrzymana dotacja to 227.513 tys. zł - dochód podatkowy 223.498 tys. zł,

3.

w roku 2006 otrzymana dotacja to 247.876 tys. zł - dochód podatkowy 246.947 tys. zł,

4.

w roku 2007 otrzymana dotacja to 176.181 tys. zł - dochód podatkowy 179.635 tys. zł.

W deklaracjach CIT-8/O za poszczególne lata, Spółka wykazuje dochód wolny do wysokości osiągniętego dochodu podatkowego tj. odpowiednio za 2004 r. w kwocie 204.986 tys. zł, za 2005 w kwocie 223.498 tys. zł, za 2006 w kwocie 246.947 tys. zł, a za 2007 w kwocie 176.181 tys. zł co spowodowało, że za lata od 2004 do 2006 Spółka nie miała dochodu do opodatkowania, a więc podatek wynosił 0 zł natomiast za 2007 rok powstał dochód podatkowy i tym samym podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

4.

Czy w deklaracjach CIT-8 i CIT-8/O Spółka wykazuje prawidłową kwotę dotacji tj. do wysokości osiągniętego dochodu, czy też Spółka może wykazywać jako dochód wolny w danym roku, kwotę otrzymanej dotacji budżetowej.

5.

Jeżeli Spółka powinna wykazywać jako dochód wolny pełną kwotę otrzymanej dotacji budżetowej, to czy nadwyżka dochodu wolnego nad dochodem podatkowym będzie stanowiła dla Spółki stratę podatkową, o którą zgodnie z art. 7 ust. 5 Spółka obniży dochód podatkowy w kolejnych latach np. za rok 2007 poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej.

Zdaniem Spółki, w deklaracjach CIT-8 i CIT-8/O, Spółka wykazuje prawidłowe kwoty dochodu wolnego. Taką zasadę Spółka stosuje od 2001 r., opierając się również na ustnym tłumaczeniu pracownika urzędu skarbowego, że w sytuacji gdy kwota otrzymanej dotacji budżetowej przewyższa dochód podatkowy, w deklaracji można wykazać kwotę dotacji stanowiącą dochód wolny od podatku tylko do wysokości osiągniętego dochodu podatkowego, co stanowi, iż otrzymana dotacja budżetowa nie uprawnia podatnika do ustalenia straty podatkowej i obniżenia z tego tytułu dochodu podatkowego za następne lata.

Skoro więc w myśl przepisów dotacja jest przychodem, nie jest kosztem uzyskania przychodu, a jako wolna od podatku w deklaracji CIT należy ją ujmować jako dochód wolny to z ostrożności oraz nie rozszerzania interpretacyjnego zwolnień przedmiotowych, Spółka sporządzając zeznania podatkowe wykazywała jako wolną od podatku kwotę dotacji do wysokości osiągniętego dochodu podatkowego, a nie faktycznie otrzymaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Przy ustaleniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, na mocy przepisu art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o p.d.o.p., nie uwzględnia się m.in.:

* przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,

* kosztów uzyskania wskazanych powyżej przychodów.

Natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3, a w razie przekształcenia formy prawnej łączenia lub podziału przedsiębiorców, także straty przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych, z wyjątkiem przekształconych spółek kapitałowych w inne spółki kapitałowe.

Stosownie do art. 7 ust. 5 ustawy o p.d.o.p. o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Stosownie do postanowień art. 18 ust. 1 tej ustawy podstawę opodatkowania z zastrzeżeniem art. 21 i 22 stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo 7a ust. 1 ustawy o p.d.o.p. po odliczeniu wartości wskazanych w tym przepisie.

Ze stanu faktycznego wynika, iż prowadząc działalność Spółka otrzymuje dotacje z budżetu państwa i korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego w przypadku otrzymania dotacji Spółka ma prawo zmniejszyć dochód do opodatkowania o otrzymaną dotację z budżetu państwa, wolną od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dotacje otrzymaną z budżetu państwa należy wykazać w poz. 40 i 43 zeznania CIT-8, przeniesioną z poz. 20 załącznika CIT-8O do wysokości dochodu określonego w poz. 38 zeznania.

Mając na względzie wyżej powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro uzyskane przez Spółkę dochody były wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to dochodów tych nie można uwzględniać przy ustalenia podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy). Również wydatki sfinansowane z otrzymanych dotacji nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), a zatem nie wpływają one na podstawę opodatkowania.

Reasumując należy stwierdzić, że przy ustaleniu straty nie uwzględnia się przychodów ze źródeł jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku a także kosztów uzyskania przychodów związanych z tymi dochodami (art. 7 ust. 4 ww. ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Spółki zawarte ze wniosku ORD-IN z dnia 10 października 2008 r. w zakresie pytania 1 i 2 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl