IBPBI/2/423-918/11/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-918/11/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 28 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej przeznaczonego na cele o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zdarzenie przyszłe) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej przeznaczonego na cele o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Izba jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego działającą na mocy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. - Ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

Do zadań lzby jako samorządu zawodowego należy reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych członków, a w szczególności:

1.

realizacja zadań określonych w art. 8 ustawy, czyli:

* sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu przez członków izb,

* reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych swoich członków,

* ustalanie zasad etyki zawodowej i nadzór nad jej przestrzeganiem,

* nadawanie i pozbawianie uprawnień budowlanych w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1-5 ustawy - Prawo budowlane, zwanych dalej "uprawnieniami budowlanymi", uznawanie kwalifikacji zawodowych cudzoziemców oraz nadawanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego,

* przeprowadzanie egzaminów oraz potwierdzanie kwalifikacji osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3-5, -współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego oraz z innymi samorządami zawodowymi i stowarzyszeniami zawodowymi,

* opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów oraz wnioskowanie w tych sprawach,

* współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów,

* zarządzanie majątkiem i działalnością gospodarczą samorządu zawodowego, prowadzenie postępowań w zakresie odpowiedzialności zawodowej i dyscyplinarnej członków samorządów zawodowych,

* opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących architektury, budownictwa lub zagospodarowania przestrzennego, organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych oraz innych form pomocy materialnej członkom samorządów zawodowych,

* prowadzenie list członków samorządów zawodowych,

* realizacja zadań statutowych.

2.

występowanie z inicjatywą do władz ustawodawczych i wykonawczych w celu tworzenia właściwych warunków rozwoju budownictwa oraz roli i miejsca zawodu inżyniera w tym procesie,

3.

współdziałanie z innymi samorządami zawodowymi,

4.

współdziałanie ze stowarzyszeniami naukowo-technicznymi działającymi w obszarze budownictwa,

5.

wnioskowanie do właściwych organów państwowych o przyznawanie członkom Izby nagród i odznaczeń państwowych,

6.

przyznawanie członkom Izby nagród i odznak ustanowionych uchwałami Krajowego Zjazdu Izby.

Zgodnie ze statutem Izby, może ona również prowadzić działalność gospodarczą.

Z dniem 24 maja 2011 r. Izba rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:

* reklamy,

* szkoleń,

* dzierżawy własności intelektualnej (odsprzedaż norm).

Według opinii prawnej z dnia 23 maja 2011 r. Izba nie była zobowiązana do dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Z dniem 24 maja 2011 r. Izba dokonała zgłoszenia rejestracyjnego na deklaracji VAT-R w zakresie podatku od towarów i usług.

Usługi reklamowe polegają na publikacji reklamy w oficjalnym Biuletynie Informacyjnym oraz na stronie internetowej Izby. Usługi reklamowe Izba świadczy również w postaci umieszczania nazwy (logo) - różnych podmiotów gospodarczych - sponsorów na ulotkach, banerach, rall-upach podczas różnorakich konferencji, zjazdów i innych imprez i spotkań z członkami Izby i przedstawicielami środowisk branżowych. Inna formą usług reklamowych jest rozsyłanie reklam zleceniodawców mailami do swoich członków.

Izba ponosi w związku z ww. działaniami koszty: wynajmu pomieszczeń, catteringu, przygotowania i opracowania banerów, ulotek, powierzchni reklamowych w Biuletynie i stronie internetowej. Za usługi reklamy-sponsoringu Izba wystawiła fakturę VAT ze stawką 23%. Przedmiotem działalności statutowej Izby są szkolenia branżowe świadczone nieodpłatnie dla członków Izby. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Izba świadczy szkolenia odpłatne dla osób fizycznych niebędących członkami Izby oraz innych podmiotów gospodarczych. W celu przeprowadzania szkoleń Izba ponosi koszty najmu pomieszczeń na szkolenia, cateringu koszty wynagrodzeń wykładowców, materiałów szkoleniowych. Izba prowadzi również odsprzedaż dostępu do norm innym Izbom, z tego tytułu ponosi koszty opłat internetowych, telefonicznych.

Dochód z działalności gospodarczej jest w całości przekazywany na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody z prowadzonej działalności gospodarczej (sprzedaż reklam-sponsoring, usługi szkoleniowe, odsprzedaż norm) są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Izby, dochody z działalności gospodarczej będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ są w całości przekazywane na cele statutowe, jako dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, na podstawie art. 17 pkt 1 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut, bądź inny akt normujący zakres działalności może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Oznacza to, że dochody podatnika będą zwolnione od podatku wówczas, gdy jego cele statutowe będą tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a dochody będą przeznaczone i wydatkowane na działalność statutową.

Jednocześnie, cytowany powyżej przepis nie zawiera wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej.

Należy również podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z opodatkowania.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu (lub innego aktu regulującego zakres działania podmiotu).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca uzyskuje dochody z działalności gospodarczej, które przeznacza na realizację celów statutowych. Jednocześnie w opisie zdarzenia przyszłego podkreślono, że przedmiotem działalności statutowej Izby są szkolenia branżowe świadczone nieodpłatnie dla członków Izby.

W tym miejscu wskazać należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje m.in. pojęcia działalności oświatowej. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną. Powołując się na językowe znaczenie wyrazu "oświata" (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/), należy rozumieć przez to proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie. Przez pojęcie "szkolenie" należy natomiast rozumieć cykl wykładów z jakiegoś przedmiotu, zorganizowanych w celu uzupełnienia czyjegoś wykształcenia lub czyichś wiadomości z jakiejś dziedziny.

Dokonując zestawienia powyższych pojęć należy stwierdzić, że szkolenia są częścią działalności oświatowej. Jeżeli zatem, z treści statutu wynika, iż celem Izby jest m.in. działalność polegająca na przeprowadzaniu szkoleń należy stwierdzić, że dochód osiągnięty przez Izbę z działalności gospodarczej, w części w jakiej został przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany, na realizację celu oświatowego korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Izby jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl