IBPBI/2/423-916/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-916/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 maja 2009 r. - KAN 6028) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu kościelnej osoby prawnej oraz zwolnienia z obowiązku składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (straty) CIT-8 osiągniętego w roku podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2009 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu kościelnej osoby prawnej oraz zwolnienia z obowiązku składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (straty) CIT-8 osiągniętego w roku podatkowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest kościelną osobą prawną, powołaną Dekretem Biskupa Ordynariusza. Osobowość prawno cywilna została nadana Rozporządzeniem Ministra - Szefa Rady Ministrów. Ponadto Stowarzyszenie jako podmiot kościelny nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego. Na podstawie Statutu nie podlega również przepisom ustawy o stowarzyszeniach. W myśl § 2 Statutu struktury organizacyjne Stowarzyszenia są ściśle związane ze strukturami organizacyjnymi Kościoła. Stowarzyszenie działa na podstawie Statutu, w myśl którego, jego zasadniczym celem jest kształtowanie dojrzałych chrześcijan oraz aktywne uczestnictwo we wspólnocie i misji Kościoła przez szerzenie i upowszechnienie katolickich wartości i zasad we wszystkich dziedzinach życia zwłaszcza społecznego i kulturalnego. Stowarzyszenie nie zatrudnia pracowników na umowę o pracę.

Podstawowym zadaniem w myśl Statutu jest między innymi pomoc we wszechstronnym rozwoju młodego człowieka, troska o rozwój wiedzy ogólnej, specjalistycznej i kwalifikacji zawodowych; troska o czystość i piękno otoczenia oraz poszanowanie środowiska naturalnego dbanie o rozwój fizyczny; wprowadzanie w życie gospodarcze oraz gotowość pomocy młodzieży bezrobotnej.

Stowarzyszenie skupia wokół siebie oddziały parafialne.

Działalność Stowarzyszenia nie jest nakierowana na osiąganie zysku, gdyż w jej ramach dąży do osiągnięcia celów określonych w Statucie. Przychody Stowarzyszenia w zdecydowanej większości pochodzą ze składek członkowskich, wpłat na organizowane obozy szkoleniowe w ramach Szkoły języków obcych i rekolekcje, rajdy młodzieżowe oraz w niewielkiej części z darowizn. Jeden raz w 2008 r. Stowarzyszenie realizowało projekt przy wsparciu finansowym Województwa i z tego tytułu otrzymało dotację.

Stowarzyszenie cały czas się rozwija i aktywnie przyciąga młodych ludzi w swoje kręgi, zwiększa również skalę swojej działalności.

Do celów sprawozdawczości Stowarzyszenie prowadzi ewidencję wpływów i wydatków.

Za rok 2008 Stowarzyszenie złożyło zeznanie CIT-8 uwzględniając wpływy i wydatki za rok 2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie jest zobowiązane do składania zeznania podatkowego CIT-8 a tym samym w świetle powyższego jest możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przez Stowarzyszenie.

Zdaniem Stowarzyszenia, jego dochody są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 25 ust. 3a ww. ustawy a tym samym jest zwolnione z obowiązku składania zeznania rocznego CIT-8 na podstawie art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej dalej jako "ustawa o p.d.o.p.") przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a.

z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b.

z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odnowy kościołów oraz kaplic, adaptacje innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) ustawy o p.d.o.p., uregulowano zwolnienie bezwarunkowe dotyczące dochodów kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej. W odniesieniu do tego rodzaju dochodów podatnicy nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Natomiast zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ww. ustawy o p.d.o.p. ma charakter warunkowy co oznacza, że dochody kościelnych osób prawnych z innej działalności niż niegospodarcza działalność statutowa będą wolne od podatku tylko z części przeznaczonej i wydatkowanej na cele wymienione w tym przepisie.

Należy przy tym stwierdzić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyjaśnia pojęcia "działalność niegospodarcza" czy też "niegospodarcza działalność statutowa".

Za działalność statutową, zgodnie z unormowaniem § 1 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 z późn. zm.), uznaje się działalność jednostki niemającą charakteru działalności gospodarczej, określoną przepisami prawa i jej statutem. Wobec powyższego należałoby posłużyć się pojęciem "działalności gospodarczej" zdefiniowanym w art. 3 pkt 9 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny rachunek lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Natomiast w myśl przepisów art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), "działalnością gospodarczą" jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

W świetle powyższych przepisów dochody z każdej działalności wynikającej z istoty funkcjonowania Kościoła, nie będącej działalnością gospodarczą (działalność statutowa), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż podstawowym zadaniem w myśl Statutu Stowarzyszenia jest między innymi pomoc we wszechstronnym rozwoju młodego człowieka, troska o rozwój wiedzy ogólnej, specjalistycznej i kwalifikacji zawodowych; troska o czystość i piękno otoczenia oraz poszanowanie środowiska naturalnego dbanie o rozwój fizyczny; wprowadzanie w życie gospodarcze oraz gotowość pomocy młodzieży bezrobotnej.

Ponadto działalność Stowarzyszenia nie jest nakierowana na osiąganie zysku, gdyż w jej ramach dąży do osiągnięcia celów określonych w Statucie.

Mając na uwadze stan prawny i stan faktyczny należy stwierdzić, iż dochody Stowarzyszenie będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Na podstawie art. 25 ust. 3a ustawy o p.d.o.p. przepis ust. 1 nie ma zastosowania także do podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a).

W myśl natomiast art. 27 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Reasumując, Stowarzyszenie uzyskując jako kościelna osoba prawna dochód ze statutowej działalności niegospodarczej, t. j. jako podmiot korzystający ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) ustawy o p.d.o.p., z tytułu wpłat na organizowane obozy szkoleniowe w ramach Szkoły języków obcych i rekolekcje, rajdy młodzieżowe nie jest obowiązane składać rocznych zeznań podatkowych na formularzu CIT-8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na marginesie zauważyć należy, że Wnioskodawca jako podstawę ewentualnego zwolnienia wskazał także przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Jednakże w sprawie będącej przedmiotem Wniosku za wystarczające uznać należy przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) ustawy o p.d.o.p. Fakt ten pozostaje jednak bez wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy co do meritum sprawy, tj. prawa do zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań dotyczących obowiązków podatkowych Oddziałów parafialnych oraz podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl