IBPBI/2/423-913/13/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-913/13/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 2 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 lipca 2013 r.), uzupełnionym 18 i 24 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z akcją promocyjną (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie stanu faktycznego) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z akcją promocyjną. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 10 października 2013 r. Znak: IBPP1/443-652/13/MS, IBPBII/1/415-735/13/BD, IBPBII/1/415 -736/13/BD, IBPBI/2/423-913/13/CzP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 18 i 24 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT jest firmą deweloperską budującą domy i mieszkania. Aktualnie prowadzi inwestycję budowlaną obejmującą budynek wielorodzinny z parkingiem wielostanowiskowym i lokalem usługowym oraz prowadzi sprzedaż lokali mieszkaniowych, które powstaną w tej inwestycji.

W ramach polityki marketingowej w celu przyspieszenia i uatrakcyjnienia sprzedaży Spółka wprowadziła w ramach akcji promocyjnej sprzedaż premiową (Promocja). Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta spółki, który w okresie trwania promocji spełni warunki opisane w Regulaminie Promocji. W ramach Promocji Spółka zobowiązuje się, iż osobom podpisującym umowę rezerwacyjną (Nabywcom) w okresie obowiązywania Promocji, przyzna określoną z góry kwotę pieniężną (Nagrodę), którą przez ustalony z góry okres (25-tego dnia każdego miesiąca) będzie przekazywać w drodze przelewu bankowego. Nagroda będzie mogła zostać wykorzystana przez Nabywcę w dowolny sposób (przykładowo na wykończenie mieszkania, czy spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania). Wysokość Nagrody jest zależna od rodzaju zakupionego mieszkania (np. jego powierzchni, lokalizacji czy ceny). Podstawą naliczenia i wypłaty Nagrody jest Regulamin Promocji oraz dodatkowe porozumienie pomiędzy Spółką a Nabywcą zawarte pod warunkiem zawieszającym w postaci zawarcia pomiędzy stronami w terminie do dnia 1 czerwca 2014 r. ostatecznej umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W przypadku uznania powyższych Promocji jako sprzedaży premiowych, czy wydatki z nimi związane, w szczególności przekazywane Nagrody (wypłacane kwoty pieniężne), będą dla Spółki kosztem uzyskania przychodu... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie stanu faktycznego)

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej w postaci wypłat Nagrody w transzach Nabywcom, którzy spełnią wymagania przedstawione w Regulaminie Promocji w całości mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z gramatycznej wykładni tego przepisu wynika, że Spółka ma możliwości odliczenia od przychodów wszelkich kosztów ich uzyskania, jednakże pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z przeprowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Zatem, czy dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu rozstrzyga m.in. istnienie związku przyczynowo-skutkowego. Zdaniem Spółki, taki związek w opisywanym przypadku istnieje ponieważ podstawowym celem Spółki jest osiągnięcie dochodów ze sprzedaży mieszkań, które wytworzyła w celu ich zbycia, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Przeprowadzane akcje promocyjne mają zachęcić potencjalnych klientów do nabycia mieszkań. Akcje te bezspornie związane są z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą a ich skutkiem jest wzrost przychodów ze sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Na podstawie powyższego przepisu możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który - racjonalnie oceniając - mógłby przyczynić się do powstania przychodu albo jego zwiększenia, nawet jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność, lecz nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodu i jako taki podlegać odliczeniu od postawy opodatkowania.

Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, kosztami uzyskania przychodu będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Spółka w ramach polityki marketingowej w celu przyspieszenia i uatrakcyjnienia sprzedaży przeprowadza akcję promocyjną. Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta Spółki, który w okresie trwania promocji spełni warunki opisane w Regulaminie Promocji. W ramach Promocji Spółka zobowiązuje się, iż osobom podpisującym (w okresie obowiązywania Promocji) umowę rezerwacyjną (Nabywcom), przyzna określoną z góry kwotę pieniężną (Nagrodę), którą przez ustalony z góry okres (25-tego dnia każdego miesiąca) będzie przekazywać w drodze przelewu bankowego. Nagroda będzie mogła zostać wykorzystana przez Nabywcę w dowolny sposób. Wysokość Nagrody jest zależna od rodzaju zakupionego mieszkania (np. jego powierzchni, lokalizacji czy ceny). Podstawą naliczenia i wypłaty Nagrody jest Regulamin Promocji oraz dodatkowe porozumienie pomiędzy Spółką a Nabywcą, zawarte pod warunkiem zawieszającym w postaci zawarcia pomiędzy stronami w terminie do dnia 1 czerwca 2014 r. ostatecznej umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z przepisami dotyczącymi uwzględnienia danych wydatków w kosztach uzyskania przychodów, dany wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Z opisu stanu faktycznego wynika, że kwoty pieniężne (Nagrody), przekazywane uczestnikom promocji, niewątpliwie spełniają ten warunek. Celem takiej akcji jest przede wszystkim przyciągnięcie nowych klientów, co niewątpliwie może mieć wpływ na sprzedaż, a co za tym idzie, także przychody przedsiębiorcy. Premia wyrażająca się wartością nagrody (w tym również jak w danym przypadku wysokością świadczenia w formie kwoty pieniężnej) ma wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów.

Podsumowując, przekazane nabywcom mieszkań (zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie) kwoty pieniężne (Nagrody), w całości stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, stanowisko Spółki uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie zdarzenia przyszłego wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl