IBPBI/2/423-903/11/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-903/11/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 18 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia dochodu przekazanego na fundusz remontowy przez Wspólnotę - jest nieprawidłowe.

(pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako nr 2b)

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia dochodu przekazanego na fundusz remontowy przez Wspólnotę. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 14 lipca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-429/11/BG, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku w formie pisemnej wpłynęło do tut. BKIP w dniu 26 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe:

Wspólnota mieszkaniowa czerpie pożytki z dzierżawy części terenu należącego do Wspólnoty będącego współwłasnością członków Wspólnoty oraz z wynajmu części elewacji pod reklamy. Powyższe przychody (pożytki) zgodnie z art. 12 ustawy o własności lokali z 24 czerwca 1994 r., przeznaczane są na pokrycie kosztów części wspólnych. Koszty utrzymania części wspólnych, które nie mają pokrycia w powyższych przychodach rozdzielane są na współwłaścicieli zgodnie z posiadanymi przez nich udziałami.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 lipca 2011 r. Znak IBPBI/2/423-429/11/BG w uzupełnieniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wskazano, iż:

1.

Wspólnota wydzierżawia teren na cele handlowe i na ogródek gastronomiczny (stoliki z parasolami). Ponadto część elewacji wynajęta jest pod reklamy.

2.

w skład Wspólnoty wchodzi budynek składający się z trzech części posadowiony na jednej działce, w budynku tym 57% to lokale mieszkalne, a 43% to lokale użytkowe.

3.

w skład Wspólnoty wchodzą osoby fizyczne właściciele lokali mieszkalnych w 57% i właściciele lokali użytkowych w 43%.

Wspólnota nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Wspólnota pozyskuje przychód z dzierżawy gruntu i wynajmu części elewacji, dzierżawione powierzchnie są częściami wspólnymi dla których wydzielona jest odrębna księga wieczysta. Przychód ten w całości opodatkowuje zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Pozostała kwota na podstawie art. 12 pkt 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali przeznaczona jest na pokrycie kosztów utrzymania części wspólnych. W chwili obecnej koszty przewyższają przychody, w związku z tym Wspólnota nie osiąga dochodu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób rozliczać środki w sytuacji, gdy przychody Wspólnoty przewyższą koszty - Wspólnota osiągnie dochód, czy przekazanie dochodu na fundusz remontowy powoduje zwolnienie dochodu z opodatkowania zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

(pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako nr 2b)

Zdaniem Wspólnoty, w sytuacji gdy Wspólnota osiągnie dochód i na podstawie podjętej przez współwłaścicieli uchwały przekaże go na rzecz funduszu remontowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie on zwolniony z opodatkowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zauważyć, iż wspólnoty mieszkaniowe są odrębnymi podmiotami prawa podatkowego, stąd też to Wspólnota będzie zobowiązana do odpowiedniego podatkowego rozliczenia przychodów uzyskanych w związku z dzierżawą części terenu należącego do Wspólnoty oraz wynajmu części elewacji pod reklamę.

Podkreślić należy, iż wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym - dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków.

Zakres i kompetencja działania wspólnoty mieszkaniowej zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Norma prawna zawarta w art. 6 tej ustawy stanowi, że ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową. Poza lokalami, stanowiącymi odrębną własność, w skład nieruchomości wchodzą również części nieruchomości użytkowane wspólnie, tj. inne części budynku oraz urządzenia, które służą ogółowi właścicieli lokali (art. 3 ust. 2 niniejszej ustawy). Z powyższego wynika, iż zasadniczym celem wspólnoty mieszkaniowej jest gospodarowanie zasobem mieszkaniowym, nie zaś działalność o charakterze zarobkowym.

Wspólnoty mieszkaniowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W konsekwencji, wspólnoty podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami (...) są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty Mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Dochodem Wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która w myśl art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Oznacza to, że przedmiotem opodatkowania jest, co do zasady - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody Wspólnoty mieszkaniowej, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu, należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych", określa rzeczy związane z mieszkaniem.

W konsekwencji przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np. dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolno stojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

W odniesieniu do drugiego z ww. pojęć wskazać należy, iż z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia "gospodarka" oraz pojęcia "zasoby mieszkaniowe", na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tj. np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż Wspólnota uzyskuje przychody z tytułu dzierżawy części terenu należącego do Wspólnoty oraz wynajmu części elewacji pod reklamę. Wspólnota wydzierżawia teren na cele handlowe i na ogródek gastronomiczny (stoliki z parasolami). W skład Wspólnoty wchodzi budynek składający się z trzech części posadowiony na jednej działce, w budynku tym 57% to lokale mieszkalne, a 43% to lokale użytkowe. W skład Wspólnoty wchodzą osoby fizyczne właściciele lokali mieszkalnych w 57% i właściciele lokali użytkowych w 43%.

Dzierżawione grunty są częściami wspólnymi dla których wydzielona jest odrębna księga wieczysta. Przychód ten w całości opodatkowuje zgodnie z przepisami u.p.d.o.p. Pozostała kwota przeznaczona jest na pokrycie kosztów utrzymania części wspólnych. W chwili obecnej koszty przewyższają przychody, w związku z tym Wspólnota nie osiąga dochodu.

Otrzymywane przez Wspólnotę środki pieniężne (pożytki) z tytułu dzierżawy części terenu należącego do Wspólnoty oraz wynajmu części elewacji pod reklamę nie mogą być zaliczone do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ nie jest to dochód z podstawowej działalności Wspólnoty.

Otrzymane ww. pożytki stanowią zatem przychód z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, co skutkuje obowiązkiem ich opodatkowania stosownie do regulacji art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., bez względu na to czy Wspólnota przekaże je na fundusz remontowy.

Uzyskane z tego tytułu dochody tj. jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, jako nie pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, nie będą spełniały warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. i podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Nieistotne w tym przypadku jest także to, że otrzymane w ten sposób dochody zostaną przeznaczone na fundusz remontowy, bowiem nie zostanie spełniony warunek, co do źródła ich pochodzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych pytanie nr 1 oraz podatku dochodowego od osób fizycznych pytanie nr 2a wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl