IBPBI/2/423-888/12/BG

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-888/12/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 18 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. ustalenia czy po dokonaniu przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki B, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia dochodu w łącznej kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dotychczasowego poziomu wykorzystania puli zwolnienia oraz dyskontowania, przy założeniu kontynuowania działalności na terenie obu stref przynajmniej do końca obowiązkowego okresu - jest prawidłowe. (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3)

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. ustalenia czy po dokonaniu przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki B, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia dochodu w łącznej kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dotychczasowego poziomu wykorzystania puli zwolnienia oraz dyskontowania, przy założeniu kontynuowania działalności na terenie obu stref przynajmniej do końca obowiązkowego okresu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka A) jest podatnikiem polskiego podatku dochodowego od osób prawnych (p.d.o.p.). Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie Zezwolenia nr 202 z dnia 1 grudnia 2006 r. (dalej: Zezwolenie Spółki A), przy czym w dokumencie Zezwolenia Spółki A wskazana została inna nazwa spółki z o.o., pod którą to Spółka A działała do czerwca 2012 r.

Zezwolenie Spółki A po jego wydaniu zostało zmienione (poprzez wydłużenie określonego w nim terminu poniesienia wydatków inwestycyjnych). Spółka A prowadzi również częściowo działalność gospodarczą poza terenem Strefy, z tym, że w zakresie dochodu na tej działalności Spółka A nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zezwolenie udzielone zostało Wnioskodawcy w trakcie obowiązywania rozporządzenia z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485, dalej: Rozporządzenie o SSE).

Zezwolenie Spółki A ma obowiązywać do dnia 8 sierpnia 2016 r. Na jego podstawie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 21, poz. 86, tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej: u.p.d.o.p.).

Obecnie Wnioskodawca zamierza połączyć się z inną Spółką z o.o. (dalej: Spółka B lub Spółka przejmowana, a łącznie ze Spółką A: Spółki).

Spółka B jest polskim podatnikiem p.d.o.p. Spółka przejmowana prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie dwóch zezwoleń strefowych:

* Zezwolenia nr 29 z dnia 4 sierpnia 2000 r. (dalej: Zezwolenie Spółki B z 2000 r.) udzielonego do dnia 28 maja 2017 r., przy czym w dokumencie zezwolenia wskazana została inna nazwa Spółki, pod którą to firmą Spółka przejmowana działała do dnia 13 grudnia 2001 r.;

* Zezwolenia nr 131 z dnia 8 stycznia 2008 r. (dalej: Spółki B z 2008 r.) udzielonego do dnia 29 maja 2017 r.

(dalej łącznie: Zezwolenia Spółki B lub łącznie z Zezwoleniem Spółki A: Zezwolenia).

Zezwolenie Spółki B z 2000 r. zostało wydane jeszcze w trakcie obowiązywania Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 290), natomiast Zezwolenie Spółki B z 2008 r. już w okresie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 236, poz. 1705, dalej: Rozporządzenie o SSE).

Zakresy działalności określone w Zezwoleniu Spółki A oraz w Zezwoleniach Spółki B w podstawowym zakresie są ze sobą zbieżne. Żadne z Zezwoleń ani przepisów, na podstawie których zostały wydane, nie zawiera ograniczeń w zakresie sukcesji praw i obowiązków z nich wynikających.

Spółka A oraz Spółka B są dużymi przedsiębiorcami w rozumieniu Załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001 r.; Dz. Urz. UE Polska wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141).

Każdej ze Spółek w związku z uzyskanymi Zezwoleniami i poniesionymi nakładami inwestycyjnymi przysługują określone na podstawie właściwych przepisów limity pomocy publicznej, jaką każda ze Spółek może uzyskać, m.in. w postaci zwolnienia od p.d.o.p. dochodów z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE).

Połączenie Spółek ma być dokonane przez przejęcie, w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.), tj. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę A. Połączenie nie będzie wiązało się z późn. zm. inwestycji objętych Zezwoleniami, w szczególności nie będzie prowadziło do relokacji żadnej z inwestycji, w związku z którymi wydane zostały Zezwolenia. Inwestycje rozumiane jako ogół nabytych przez Spółki środków trwałych oraz stworzone przez nie nowe miejsca pracy pozostaną więc w dotychczasowej lokalizacji, tj. w regionie, w jakim inwestycja uzyskała Zezwolenie oraz zgodnie z nim miała zostać zrealizowana i utrzymana.

W związku z powyższym w wyniku połączenia Wnioskodawca prowadzić będzie działalność na terenie zarówno SSE, jak i SSE, na podstawie i w zakresie określonym w Zezwoleniach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po dokonaniu przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki B, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia dochodu w łącznej kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dotychczasowego poziomu wykorzystania puli zwolnienia oraz dyskontowania, oczywiście przy założeniu kontynuowania działalności na terenie obu stref przynajmniej do końca obowiązkowego okresu... (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3)

1. Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy

Mając na uwadze brzmienie właściwych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że gdy w wyniku przejęcia Spółki B przejdą na niego, zgodnie z zasadami sukcesji, Zezwolenia Spółki B, Wnioskodawca będzie mógł korzystać z puli pomocy publicznej równej sumie iloczynów odpowiedniej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dotychczasowego poziomu wykorzystania puli zwolnienia oraz dyskontowania.

Od obliczonej w powyższy sposób przysługującej Wnioskodawcy łącznej puli pomocy publicznej Wnioskodawca odejmować będzie kwoty odpowiadające p.d.o.p., jaki musiałby zapłacić od dochodu uzyskiwanego zarówno z działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia Spółki A, jak i działalności prowadzonej na podstawie Zezwoleń Spółki B, bez obowiązku rozróżnienia, z której z tych działalności pochodzić będzie zwolniony od opodatkowania dochód, aż do wyczerpania przysługującej mu łącznej puli pomocy publicznej (z uwzględnieniem dyskontowania).

2. Brzmienie przepisów

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 oparte jest na interpretacji następujących przepisów:

a.

art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.:

1.

Wolne od podatku są: (...)

34)

dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

b.

art. 17 ust. 5 u.p.d.o.p.:

5.

W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego;

c.

art. 19 ust. 3 pkt 1 Ustawy o SSE

3.

Zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

1)

zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie (...);

d.

§ 5 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia o SSE z 2006 r., (w brzmieniu obowiązującym od 14 lutego 2007 r.) określających warunki przysługiwania zwolnienia od p.d.o.p. przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie SSE:

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1) nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi

były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;

2)

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona (...).

3.

Uzasadnienie szczegółowe

Rozgraniczenie ewidencji

Przywołane powyżej przepisy u.p.d.o.p. wskazują wyraźnie, że zwolnienie od p.d.o.p. przysługujące w związku z prowadzeniem działalności na podstawie zezwolenia strefowego obejmuje wyłącznie dochody pochodzące z działalności prowadzonej na terenie SSE.

Zarówno Rozporządzenie o SSE, jak i Rozporządzenie o SSE zawierają odpowiednie przepisy dotyczące sytuacji, w której podatnik prowadzi działalność równolegle w SSE, jak i poza nią. Konieczne jest organizacyjne wyodrębnienie tych działalności i prowadzenie ewidencji rachunkowej w sposób wyodrębniający dochody pochodzące z działalności opodatkowanej oraz dochody zwolnione od opodatkowania, pochodzące z działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia strefowego.

Celem takiego uregulowania ewidencjonowania dochodów opodatkowanych i zwolnionych z opodatkowania jest umożliwienie ich wyraźnego rozgraniczenia oraz jasnego określenia, jaka powinna być podstawa opodatkowania, a jaka będzie kwota dochodu zwolnionego z p.d.o.p. z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE w ramach zezwolenia.

Limity pomocy publicznej

Wysokość przysługującej pomocy publicznej regulują właściwe przepisy, odpowiednie dla poszczególnych zezwoleń. Limity te zależeć mogą m.in. od wysokości kwalifikowanych kosztów inwestycji poniesionych przez podatnika, lokalizacji inwestycji, zakwalifikowania przedsiębiorcy do określonej grupy - małych, średnich bądź dużych przedsiębiorców.

Niezależnie od sposobu, w jaki limit pomocy publicznej powinien zostać ustalony dla danego zezwolenia strefowego, podatnik korzysta z tej pomocy m.in. poprzez zwolnienie z opodatkowania dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie SSE w ramach zezwolenia. Podatnik powinien każdorazowo określać kwotę podatku, do zapłacenia którego nie był zobowiązany ze względu na przysługujące mu zwolnienie od opodatkowania p.d.o.p. dochodów z działalności prowadzonej w SSE na podstawie zezwolenia. Tak ustalane kwoty podatnik powinien odejmować od przysługującego mu limitu pomocy publicznej (z uwzględnieniem dyskontowania), aż do jego wyczerpania.

Przepisy dotyczące limitów pomocy publicznej nie zawierają jednak rozróżnienia dotyczącego sytuacji, w której podatnikowi przyznano więcej niż jedno zezwolenie strefowe, a więc przysługują mu niejako dwie odrębne pule pomocy publicznej, których sposób obliczenia może się od siebie różnić.

Kumulacja pomocy publicznej

Ponieważ przepisy nie regulują wyraźnie sytuacji podatnika, który uzyskał więcej niż jedno zezwolenie strefowe - czy to na skutek uzyskania kolejnego zezwolenia, czy to w drodze sukcesji prawnej - uznać należy, że żadne przepisy prawa nie zabraniają kumulacji pomocy publicznej w opisany przez Wnioskodawcę sposób, tj. poprzez ustalanie łącznej puli pomocy publicznej poprzez zsumowanie iloczynów odpowiedniej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń. Wnioskodawca podkreśla przy tym, że celem wyodrębnienia w ewidencji dochodów w zależności od tego, czy pochodzą one z działalności objętej zezwoleniem bądź nie, jest możliwość ustalenia, które z nich powinny podlegać opodatkowaniu, a które powinny podlegać zwolnieniu z p.d.o.p.

Brak jest więc przeszkód, by limit pomocy publicznej przysługujący Wnioskodawcy zgodnie z Zezwoleniem Spółki A został w następstwie dokonania przejęcia Spółki B zsumowany z limitami pomocy publicznej przysługującymi obecnie Spółce B oraz by Wnioskodawca łączną kwotę maksymalnego zwolnienia od p.d.o.p. obliczoną w ten sposób zastosował do całości dochodu z działalności strefowej prowadzonej na podstawie wszystkich Zezwoleń, który uzyskiwać będzie po dokonaniu przejęcia.

Powyższa teza znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Na szczególną uwagę zasługuje przy tym interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 listopada 2011 r., sygn. akt IBPBI/2/423-1036/1 I/AK. W ww. interpretacji organ uznał za prawidłowe następujące stanowisko podatnika: "W związku z posiadaniem czterech Zezwoleń (w powiązaniu ze spełnieniem warunków określonych w każdym z tych Zezwoleń) Spółce będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu w kwocie wynikającej z połączenia iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania".

Powyższa interpretacja wydana została na gruncie stanu faktycznego analogicznego do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego. Dotyczyła ona bowiem spółki, która dysponowała czterema zezwoleniami strefowymi - dwoma uzyskanymi bezpośrednio przez spółkę oraz dwoma uzyskanymi wskutek przejęcia innej spółki kapitałowej, które to zezwolenia dotyczyły działalności na terenie dwóch różnych SSE.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca zwraca uwagę, że ponieważ ani przepisy Ustawy o SSE ani żadnego z właściwych rozporządzeń nie odnoszą się wyraźnie do kwestii obliczania puli dostępnej pomocy publicznej w przypadku, gdy podatnik dysponuje więcej niż jednym zezwoleniem strefowym, nie ma również podstawy, by różnicować w tym względzie sytuację podatnika prowadzącego działalność tylko w jednej SSE (na podstawie więcej niż jednego zezwolenia) od sytuacji, gdy podatnik dysponuje zezwoleniami na działalność w różnych SSE.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy zasadne jest również przywołanie w tym zakresie interpretacji organów podatkowych wydanych na gruncie stanów faktycznych analogicznych do opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, dotyczących sytuacji podatników prowadzących działalność na terenie jednej SSE na podstawie więcej niż jednego zezwolenia strefowego, a wyrażających stanowisko spójne z przedstawionym powyżej przez Wnioskodawcę poglądem.

Taki przypadek był m.in. przedmiotem interpretacji indywidualnej z dnia 29 sierpnia 2011 r., sygn. akt ILPB3/423-241 (11-4) MM, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w której organ przychylił się do stanowiska podatnika, zgodnie z którym podmiot, któremu przysługują dwa zezwolenia ma prawo zsumować wynikające z nich limity pomocy publicznej, a tak wyliczona kwota może być "konsumowana przez łączny dochód wolny od podatku (dla obu Zezwoleń łącznie), osiągany w zakresie objętym w Zezwoleniach".

Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2011 r., sygn. akt IBPBI/2/423-61/11/SD, zaakceptował pogląd podatnika - przedsiębiorcy strefowego mającego zamiar przejąć inną spółkę posiadającą zezwolenie strefowe, który stwierdził, że "po wejściu w posiadanie Drugiego Zezwolenia (przy założeniu spełnienia warunków określonych w tym Zezwoleniu), Spółce będzie przysługiwało prawo do zwolnienia dochodu w kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla obydwu Zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania". Podobne zdanie wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 27 sierpnia 2010 r., sygn. akt ITPB3/423-256/10/MK.

Wnioskodawca stwierdza zatem, że zgodnie z obowiązującymi przepisami możliwe będzie ustalenie przez Wnioskodawcę puli pomocy publicznej przysługującej mu w następstwie przejęcia Spółki przejmowanej, jako sumy iloczynów intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń (uwzględniając dotychczasowy poziom wykorzystania puli zwolnienia oraz dyskontowanie), na podstawie przepisów właściwych odrębnie dla każdego Zezwolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie pytań nr 1, 2, 4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl