IBPBI/2/423-880/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-880/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kółka przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 5 maja 2009 r.) uzupełnionym w dniu 10 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży praw użytkowania wieczystego działki wraz z budynkami i budowlami posadowionymi na tej działce - jest nieprawidłowe (pierwsza część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży praw użytkowania wieczystego działki wraz z budynkami i budowlami posadowionymi na tej działce.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 26 czerwca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. Biura w dniu 10 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Kółko Rolnicze nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Działa w oparciu o statut. Kółko rolnicze posiadało od wielu lat swoje wkłady w danej Spółdzielni Kółek Rolniczych, obecnie - Spółdzielnia Usług i Produkcji (zwana dalej - SKR) o wartości nominalnej 29.000,00 zł. Wkłady te pochodziły wyłącznie ze składek członkowskich członków - rolników należących do Kółka Rolniczego. Wkłady te zostały wycofane z SKR w 2008 r.

Wartość wniesionych wkładów podlega corocznej waloryzacji i została oszacowana na dzień 26 czerwca 2008 r. na 6.258,6 kwintali żyta wartości 222.305,47 zł W ramach zwolnienia się z długu z tytułu zwrotu wkładów, SKR przeniósł na rzecz Kółka Rolniczego prawo użytkowania wieczystego działki 291,1 wraz z prawem własności wszystkich budynków i budowli posadowionych na tej działce. Kółko Rolnicze zamieniło swój majątek (pochodzący wyłączenie ze składek członkowskich) na gotówkę w drodze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego wyżej wymienionej działki 291,1 wraz z wszystkimi budynkami i budowlami posadowionymi na tej działce.

Kółko Rolnicze zamierza swój posiadany majątek, w tej chwili już tylko w formie pieniężnej, przeznaczyć na darowizny pieniężne na rzecz:

* Parafii Rzymsko - Katolickiej na cele kultu religijnego,

* Ludowego Klubu Sportowego na realizację jego celów statutowych,

* Ochotniczej Straży Pożarnej na realizację jej celów statutowych,

* Koła Gospodyń Wiejskich na realizację jego celów statutowych.

Z pisemnego uzupełnienia do wniosku wynika ponadto, iż przeniesienie prawa wieczystego użytkowania działki 291/1 wraz z prawem własności wszystkich budynków i budowli posadowionych na działce odbyło się aktem notarialnym, a nie fakturą VAT. Budynki i budowle posadowione na działce nr 291/1 będące przedmiotem przeniesienia zostały wybudowane w 1973 r. - przekazane do użytku 30 listopada 1977 r. Kółko Rolnicze w okresie przejęcia budowli do momentu zbycia nie ponosiło wydatków na ulepszenie przejętych budynków i budowli.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zamiana posiadanego majątku Kółka Rolniczego, w postaci praw materialnych i niematerialnych do działki, na postać pieniężną - w drodze sprzedaży tych praw, jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych i/lub podatkiem VAT... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy zamiana majątku z formy "posiadane prawa" na formę gotówkową nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ani też opodatkowaniu VAT.

Nieruchomość została sprzedana za 200.000 zł czyli poniżej wartości wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego. Oznacza to, że po stronie Kółka nie wystąpiło żadne przysposobienie majątkowe, nie wystąpił żaden dochód. W warunkach gospodarki rynkowej kwota, za którą Kółko sprzedało posiadane prawa majątkowe była jedyną możliwą wówczas do uzyskania ceną rynkową i Kółko nie było w stanie uzyskać ceny wyższej. Już wtedy wzrost cen praw do nieruchomości stanął w miejscu i ceny te zaczęły lekko spadać. Przy powstałym i trwającym nadal załamaniu gospodarczym oraz kryzysie, który się ujawnił, gdyby Kółko dłużej szukało kupca licząc na wyższą cenę, na pewno nie byłoby już w stanie sprzedać tych praw za cenę wyższą niż uzyskało. Podstawą zwolnienia jest także art. 17 ust. 1 pkt 4, pkt 39, art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Transakcja nie podlega VAT, ponieważ nie była wykonywana w warunkach prowadzenia działalności gospodarczej, a przy nabyciu tych praw nigdy na żadnym etapie obrotu tymi prawami nie przysługiwało nikomu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Transakcja ta mieści się w celach statutowych Kółka Rolniczego jako zamiana aktywów trwałych na aktywa obrotowe, wszystkie pochodzące wyłącznie ze składek członkowskich: § 6 ust. 1 pkt 1, § 6 ust. 2 w szczególności pkt 4, pkt 5, pkt 6, pkt 7, § 7 ust. 3 pkt 6 - statutu Kółka Rolniczego; poz. 10 załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "ustawa o p.d.o.p.") przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ustawa o p.d.o.p. dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Jak wynika z treści art. 12 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Stosownie do postanowień zawartych w art. 12 ust. 3 ustawa o p.d.o.p., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Literalna wykładnia powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne.

W świetle powyższego uzyskana ze sprzedaży praw użytkowania wieczystego działki 291,1 wraz z wszystkimi posadowionymi na tej działce budynkami i budowlami kwota jest przychodem podatkowym.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Uzyskany z tego tytułu dochód może być zwolniony od podatku po spełnieniu warunków określonych w ustawie o p.d.o.p.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Jednocześnie, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa m.in. w ww. przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 39 ustawy o p.d.o.p. dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienia zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 39 ustawy o p.d.o.p. są zwolnieniami warunkowymi. Dla skorzystania z tych zwolnień podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowane przez ustawodawcę działalności, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Istotnym podkreślenia jest fakt, iż muszą to być cele statutowe podmiotu który uzyskał dochód i który chce skorzystać z tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymane ze sprzedaży praw materialnych i niematerialnych pieniądze Kółko zamierza przeznaczyć na darowizny. Fakt, iż darowizny te będą przeznaczone na cele statutowe obdarowanych nie oznacza, iż została spełniona przesłanka umożliwiająca skorzystanie z wyżej opisanych zwolnień. Jak wskazano powyżej aby Kółko mogło skorzystać ze zwolnienia uzyskanego dochodu musiałoby go samo bezpośrednio wydatkować na cele preferowane przez ustawodawcę. Zatem należy uznać, iż nie jest to cel statutowy wymieniony w ustawie.

W związku z powyższym, w wyniku sfinalizowania przedmiotowej transakcji sprzedaży, po stronie Kółka - zbywcy prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami i budowlami posadowionymi na tej działce powstanie przychód podatkowy.

Uzyskany z tego tytułu dochód będzie podlegał opodatkowaniu, chyba że zostaną spełnione omówione warunki umożliwiające zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w zakresie pierwszej części pytania 2 jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania 1 i 3 oraz w części pytania 2 odnośnie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl