IBPBI/2/423-879/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-879/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kółka przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 5 maja 2009 r.) uzupełnionym w dniu 10 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych darowizn, które zamierza dokonać Kółko Rolnicze - jest prawidłowe (pierwsza część pytania oznaczonego we wniosku Nr 3).

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych darowizn, które zamierza dokonać Kółko Rolnicze.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 26 czerwca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. Biura w dniu 10 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Kółko Rolnicze nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Działa w oparciu o statut. Kółko rolnicze posiadało od wielu lat swoje wkłady w danej Spółdzielni Kółek Rolniczych, obecnie - Spółdzielnia Usług i Produkcji (zwana dalej - SKR) o wartości nominalnej 29.000,00 zł. Wkłady te pochodziły wyłącznie ze składek członkowskich członków - rolników należących do Kółka Rolniczego. Wkłady te zostały wycofane z SKR w 2008 r.

Wartość wniesionych wkładów podlega corocznej waloryzacji i została oszacowana na dzień 26 czerwca 2008 r. na 6.258,6 kwintali żyta wartości 222.305,47 zł W ramach zwolnienia się z długu z tytułu zwrotu wkładów, SKR przeniósł na rzecz Kółka Rolniczego prawo użytkowania wieczystego działki 291,1 wraz z prawem własności wszystkich budynków i budowli posadowionych na tej działce. Kółko Rolnicze zamieniło swój majątek (pochodzący wyłączenie ze składek członkowskich) na gotówkę w drodze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego wyżej wymienionej działki 291,1 wraz z wszystkimi budynkami i budowlami posadowionymi na tej działce.

Kółko Rolnicze zamierza swój posiadany majątek, w tej chwili już tylko w formie pieniężnej, przeznaczyć na darowizny pieniężne na rzecz:

* Parafii Rzymsko - Katolickiej na cele kultu religijnego,

* Ludowego Klubu Sportowego na realizację jego celów statutowych,

* Ochotniczej Straży Pożarnej na realizację jej celów statutowych,

* Koła Gospodyń Wiejskich na realizację jego celów statutowych.

Z pisemnego uzupełnienia do wniosku wynika ponadto, iż przeniesienie prawa wieczystego użytkowania działki 291/1 wraz z prawem własności wszystkich budynków i budowli posadowionych na działce odbyło się aktem notarialnym, a nie fakturą VAT. Budynki i budowle posadowione na działce nr 291/1 będące przedmiotem przeniesienia zostały wybudowane w 1973 r. - przekazane do użytku 30 listopada 1977 r. Kółko Rolnicze w okresie przejęcia budowli do momentu zbycia nie ponosiło wydatków na ulepszenie przejętych budynków i budowli.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy darowizny, które zamierza dokonać Kółko Rolnicze będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych i/lub podatkiem VAT lub podatkiem od darowizn... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy dokonanie darowizn mieści się w zakresie działalności statutowej Kółka Rolniczego, z tego powodu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, nie podlega opodatkowaniu VAT, nie podlega podatkowi od darowizn.

Dokonanie darowizn mieści się w celach statutowych Kółka Rolniczego i w związku z tym nie podlegają one podatkowi dochodowemu od osób prawnych, podatkowi od darowizn (ten dotyczy wyłącznie osób fizycznych), podatkowi od towarów i usług; § 6 ust. 1 pkt 1, § 6 ust. 2 w szczególności pkt 4, pkt 5, pkt 6, pkt 7, § 7 ust. 3 pkt 6, § 14, § 15 - statutu Kółka Rolniczego; art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 39, art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kółka Rolnicze działają w oparciu o ustawę z dnia 8 października 1982 r. o społeczno - zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.) i na podstawie powołanej ustawy - posiadają osobowość prawną i podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem natomiast jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy).

Katalog przychodów podatkowych, określony został w przepisach art. 12 - 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż co do zasady przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Kółko ma zamiar przekazać w formie darowizny pewną kwotę pieniędzy na cel kultu religijnego oraz na realizacje celów statutowych organizacji działających na wsi, tj.:

* Ludowego Klubu Sportowego,

* Ochotniczej Straży Pożarnej,

* Koła Gospodyń Wiejskich.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż czynność polegająca na dokonaniu darowizny w postaci określonej kwoty pieniędzy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bowiem w jej efekcie nie powstanie po stronie darczyńcy przychód podlegający opodatkowaniu. W myśl bowiem art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od osób prawnych, to otrzymanie darowizny, a niej jej przekazanie będzie stanowiło przychód podatkowy.

Ponadto Kółko Rolnicze ma prawo, jak każdy inny darczyńca, do pomniejszenia podstawy opodatkowania o dokonane darowizny. Warunki i limit odliczeń z tego tytułu wynikają z obowiązujących w tym względzie przepisów, tj. art. 18 ww. ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych.

Jednakże ta kwestia nie była przedmiotem wniosku, co uniemożliwia wydanie indywidualnej interpretacji w tym zakresie.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w zakresie pierwszej części pytania 3 jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania 1 i 2 oraz w części pytania 3 odnośnie podatku od towarów i usług oraz podatku od spadków i darowizn wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl