IBPBI/2/423-870/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-870/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przekazanie darowizny podlega odliczeniu od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przekazanie darowizny podlega odliczeniu od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością chce przekazać darowiznę pieniężną oraz darowiznę rzeczową na rzecz Fundacji X. Darowizna pieniężna przekazana na rzecz ww. Fundacji będzie udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu. Fundacja nie jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, jako organizacja pożytku publicznego. Celem Fundacji jest prowadzenie działalności społecznie użytecznej w zakresie:

1.

Pomocy materialnej i rzeczowej osobom i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych osób i rodzin;

2.

Działalności na rzecz osób ciężko chorych i niepełnosprawnych w procesie ich leczenia oraz rehabilitacji;

3.

Ochrony i promocji zdrowia;

4.

Działalności charytatywnej;

5.

Wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

6.

Działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

7.

Współpracy z innymi podmiotami w zakresie realizacji celów Fundacji.

Ww. zakres jest zgodny z art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

1.

PKD 58.11.Z - wydawania książek;

2.

PKD 58.13.Z - wydawania gazet;

3.

PKD 58.14.Z - wydawania czasopism i pozostałych periodyków;

4.

PKD 58.19.Z - pozostałej działalności wydawniczej;

5.

PKD 73.20.Z - badania rynku i opinii publicznej;

6.

PKD 70.22.Z - pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;

7.

PKD 74.90.Z - pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej;

8.

PKD 85.60.Z - działalności wspomagającej edukację;

9.

PKD 96.09.Z - pozostałej działalności usługowej, gdzie indziej niesklasyfikowanej;

10.

PKD 82.9 - działalności komercyjnej, gdzie indziej niesklasyfikowanej;

11.

PKD 85.59.B - pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Dochody uzyskane z działalności gospodarczej Fundacja przeznacza na realizację jej celów statutowych. Fundacja nie prowadzi działalności określonej w art. 18 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazanie darowizny na cele określone we wniosku, które są zgodne z art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Fundacji, która nie jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, jako organizacja pożytku publicznego podlega odliczeniu od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalany zgodnie z art. 7 albo 7a po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

W konsekwencji odliczenie od dochodu przekazywanych darowizn możliwe jest po łącznym spełnieniu następujących przesłanek:

1.

przekazanie darowizny musi nastąpić na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz

2.

darowizna musi zostać przekazana na rzecz podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 lub 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1.

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2.

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3.

spółdzielnie socjalne;

4.

spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 i nr 151, poz. 1014), które:

- nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariusz i pracowników.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje dodatkowych warunków określających zasady odliczeń darowizn w odniesieniu do obdarowanego. W szczególności w rozumieniu ww. ustawy nie ma znaczenia czy obdarowany jest organizacją pożytku publicznego wpisaną do odpowiedniego rejestru. Tym samym konieczne jest jedynie spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 oraz art. 4 ww.

Skorzystanie przez Spółkę z możliwości odliczenia przekazanych darowizn nie jest uzależnione od konieczności posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego w postaci koniecznego wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Warunkiem wystarczającym jest samo prowadzenie przez Fundację działalności pożytku publicznego w zakresie zadań określonych we wniosku.

Biorąc pod uwagę powyższe, Podatnik stoi na stanowisku, zgodnie z którym odliczenie darowizny od dochodu jest możliwe w sytuacji, gdy podmiot na którego rzecz przekazywana jest darowizna działa w jednej z form prawnych wskazanych w art. 3 ust. 2 lub 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a darowizna jest przekazana na cele określone w art. 4 niniejszej ustawy. W konsekwencji biorąc pod uwagę brzmienie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych organizacja, na której rzecz jest przekazywana darowizna, nie musi być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego jako organizacja pożytku publicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka ma zamiar przekazać darowiznę pieniężną oraz darowiznę rzeczową na rzecz Fundacji.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie darowizn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Pod pojęciem darowizny, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), należy rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

* być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

* obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy lub równoważna organizacja, określona w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych,

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku,

- osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przepisy o działalności pożytku publicznego nie mają zastosowania do:

* partii politycznych;

* związków zawodowych i organizacji pracodawców:

* samorządów zawodowych;

* fundacji utworzonych przez partie polityczne.

W świetle powyższego, Fundacja na rzecz której będzie przekazana darowizna jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jednocześnie z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika jakoby założycielem Fundacji była partia polityczna. Spełnione zatem zostaną kryteria podmiotowe, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zawiera 33 cele pożytku publicznego, wśród których:

* w punkcie 1 wymieniono zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,

* w punkcie 3 wymieniono zadania w zakresie działalności charytatywnej,

* w punkcie 6 wymieniono zadania w zakresie ochrony i promocji zdrowia,

* w punkcie 7 wymieniono zadania w zakresie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych,

* w punkcie 11 wymieniono zadania w zakresie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,

* w punkcie 17 wymieniono zadania w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Fundacja, na rzecz której będą przekazane środki pieniężne i rzeczowe, realizuje cele znajdujące się w sferze wyżej wymienionych zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W związku z powyższym darowizna przekazana na rzecz Fundacji, udokumentowana w sposób wskazany w art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w części przekazanej na:

* pomoc materialną i rzeczową osobom i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych osób i rodzin,

* działalność na rzecz osób ciężko chorych i niepełnosprawnych w procesie ich leczenia oraz rehabilitacji,

* ochronę i promocję zdrowia,

* działalność charytatywną,

* wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej,

* działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

* współpracę z innymi podmiotami w zakresie realizacji celów Fundacji.

Tym samym stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl