IBPBI/2/423-84/09/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-84/09/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 4 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie traktowania przychodów jako przychodów przyszłych okresów i odpisywania ich w przychody podatkowe proporcjonalnie do stopnia realizacji projektu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie traktowania przychodów jako przychodów przyszłych okresów i odpisywania ich w przychody podatkowe proporcjonalnie do stopnia realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 4 sierpnia 2006 r. Spółka zawarła z Fundacją (pełniącą funkcję Krajowej Struktury Wsparcia) umowę na mocy której Spółka została beneficjentem dotacji współfinansowanej w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, przeznaczonej na działania w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej E. dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1984). Pozostałe 25% dotacji pochodzi ze środków budżetu państwa.

Zgodnie z warunkami umowy wypłata środków pieniężnych dokonywana była transzami, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy, zgodnie z przewidzianym umową harmonogramem. We wrześniu 2006 r. Spółka otrzymała pierwszą transzę dotacji w wysokości 20% wartości dofinansowania, następne transze Spółka mogła otrzymać po rozliczeniu co najmniej 70% otrzymanych wcześniej środków finansowych. Oznacza to, iż środki pieniężne otrzymywane były zaliczkowo przed poniesieniem wydatków na realizację projektu, a następnie wykorzystywane zgodnie z przedmiotem umowy. Wszystkie transze przekazywane były na wyodrębniony rachunek bankowy, gdyż zgodnie z umową Spółka realizując jej warunki uprawniona jest do pokrywania poniesionych wydatków, określonych w umowie z powierzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym środków pieniężnych. Otrzymane środki mogły być wykorzystywane przez Spółkę jedynie na potrzeby realizowanego zgodnie z umową przedmiotu programu, jak również w okresach przewidzianych w budżecie projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo otrzymane zaliczki w ramach umowy traktuje jako przychody przyszłych okresów i odpisuje w przychody podatkowe proporcjonalnie do stopnia realizacji projektu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości oraz zapisami umowy z dnia 4 sierpnia 2006 r. prawidłowo ujmuje otrzymane środki pieniężne jako zaliczki, aż do momentu w którym poniesione zostają wydatki przewidziane na realizację projektu zgodnie z budżetem stanowiącym załącznik do umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, na lata 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie. Skutkuje to tym, że środki otrzymane przez przedsiębiorców w formie dotacji stanowią przychody stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ustawy. Przy zastosowaniu tych przepisów, skutki podatkowe dla przedsiębiorców będą neutralne, bowiem przychody z otrzymywanych środków zostaną zrównoważone wydatkami na sfinansowanie realizowanych projektów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 3a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za datę powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą, uważa się z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Jednocześnie przepis art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wymienia enumeratywnie przychody, które nie mają wpływu na podstawę ustalenia dochodu podatnika, podlegającego opodatkowaniu. Przepis ten tworzy zamknięty katalog, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu poprzez stosowanie analogii, czy też wykładni rozszerzającej. Do przychodów tych należą m.in. pobrane wpłaty lub zarachowane należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymane lub zwrócone pożyczki (kredyty), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów) (art. 12 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy). Przepis ten obejmuje m.in. rodzaj należności jakim są zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, których wykonanie jest odroczone w czasie i dopiero po realizacji łączącej strony umowy występuje przychód podlegający opodatkowaniu. Zaznaczyć należy, że przepis ten stanowi regulację szczególną, dotyczącą jedynie przypadku, gdy pobrano wpłaty na poczet usług, które zostaną wykonane w następnych okresach rozliczeniowych. Natomiast powołany wyżej przepis art. 12 ust. 3a jest przepisem ogólnym, dotyczącym wszystkich przychodów z działalności gospodarczej, precyzującym moment powstania przychodu.

Powyższe oznacza, ze nie każde otrzymane pieniądze są przychodami w rozumieniu ustawy podatkowej, jeżeli nie stanowią zapłaty za wykonane świadczenie, a jedynie przedpłatę lub zaliczkę na poczet przyszłych świadczeń. Przysporzenia majątkowe, kwalifikowane jako przychody, muszą mieć bowiem charakter definitywny. Zaliczki i przedpłaty zaś mogą być podatnikowi zwrócone przed upływem terminu wykonania dostawy towarów i usług, na poczet których zostały wpłacone.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zapłata będzie dokonywana transzami, sukcesywnie do stopnia zrealizowania części projektu. W ocenie tut. Organu podatkowego tylko w sytuacji gdy z postanowień umowy zawartej przez Spółkę z Fundacją wyraźnie będzie wynikać, że otrzymane przez Spółkę należności stanowią zaliczkę lub przedpłatę na poczet przyszłych świadczeń, nie wystąpi przychód podatkowy.

Dotacja otrzymana w formie zaliczki powinna być potraktowana jako przychód w tych okresach, w których ponoszone są koszty na realizację poszczególnych zadań projektowych.

Stanowisko wnioskodawcy w zakresie traktowania zaliczek jako przychodów przyszłych okresów i odpisywania ich w przychody podatkowe proporcjonalnie do stopnia realizacji projektu jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl