IBPBI/2/423-834/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-834/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatek poniesiony przez Spółkę na reklamę najemców będących akcjonariuszami Spółki jest ograniczony art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatek poniesiony przez Spółkę na reklamę najemców będących akcjonariuszami Spółki jest ograniczony art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Głównym profilem działalności Spółki jest:

1.

budowa i wyposażanie obiektów handlowo-usługowych,

2.

obsługa własnych obiektów handlowo-usługowych, w szczególności ich zagospodarowanie i wynajem,

3.

świadczenie usług reklamowych,

4.

świadczenie usług rachunkowo-księgowych.

Spółka ma podpisane umowy najmu z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą oraz osobami prawnymi na wynajem powierzchni handlowej.Spółka ponosi koszty reklamy najemców w dwóch lokalnych gazetach.

Oprócz reklamy danego najemcy (np. w stanowisku nr 102 są do zakupu najtańsze buty), znajduje się informacja o Spółce: adres siedziby, numer telefonu, strona www, logo spółki. Na każdej reklamie znajduje się dopisek, że dany produkt, w tak niskiej cenie znajduje się tylko w Hali.

Reklamować się mogą wszyscy najemcy powierzchni handlowej.

Spółka co miesiąc otrzymuje fakturę z danej gazety i na podstawie tej faktury refakturuje koszty reklamy na danego najemcę. Koszt informacji o Spółce (m.in. adres siedziby, numer telefonu, stronie www, logo spółki) pokrywa Spółka.

Najemcami Spółki są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz trzy osoby prawne. Około 97% najemców to akcjonariusze Spółki a pozostała część to najemcy nie będący akcjonariuszami. Siedmioro akcjonariuszy to osoby wchodzące w skład Rady Nadzorczej Spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy taki wydatek (reklama najemców będącymi akcjonariuszami) jest ograniczony art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2)

Zdaniem Spółki wydatek ten nie jest ograniczony art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) ponieważ:

* umowa najmu została podpisana z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą a nie akcjonariuszem Spółki. W umowie najmu nie ma mowy, że jest to akcjonariusz. Taka informacja nie ma tu znaczenia,

* wydatki te nie są ponoszone na rzecz akcjonariusza, nie są one związane z pełnioną przez niego funkcją, lecz na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą z którą podpisano umowę najmu,

* nie jest to również świadczenie jednostronne. Jednostronne świadczenie spółki na rzecz akcjonariusza polega na tym, że spółka nie otrzymuje świadczenia wzajemnego.

W przypadku Spółki zyskuje najemca jak również Spółka (brak kłopotów z płynnością finansową dzięki terminowemu regulowaniu należności za czynsz oraz powierzchnia handlowa jest wynajmowana w 100%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 3 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl