IBPBI/2/423-824/12/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-824/12/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu określenia przychodu z tytułu posiadania przez Spółkę statusu akcjonariusza w spółce komandytowo-akcyjnej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu określenia przychodu z tytułu posiadania przez Spółkę statusu akcjonariusza w spółce komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka S.A. (zwana dalej "Spółką") będzie akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej "SKA"). Komplementariuszem w SKA będzie inna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych Spółka jako akcjonariusz nie będzie odpowiadać za zobowiązania SKA i - co do zasady - nie będzie reprezentować SKA (Spółka może reprezentować SKA jedynie jako pełnomocnik, przy czym w chwili obecnej Spółka nie wie, czy takie pełnomocnictwo zostanie jej udzielone). SKA będzie zajmować się inwestowaniem w projekty znajdujące się na wczesnym etapie rozwoju (dalej zwane "Projektami"). Głównie będą to Projekty związane z nowymi technologiami (technologie informatyczne, mediów elektronicznych, e-comerce oraz konwergencji tych obszarów). SKA będzie posiadać udziały lub akcje spółek (dalej "Spółki Zależne"), które będą realizować poszczególne Projekty. Po osiągnięciu zakładanego poziomu rozwoju danej Spółki Zależnej SKA będzie sprzedawać udziały lub akcje Spółki Zależnej. Innymi słowy SKA będzie uzyskiwać przychody głównie ze zbywania udziałów lub akcji Spółek Zależnych. Jako akcjonariusz SKA, Spółka będzie miała prawo udziału w zyskach uzyskiwanych przez SKA. Zasady podziału zysku określi statut SKA, przy czym podział zysku za dany rok obrotowy - w części przypadającej akcjonariuszom - dokonywany będzie każdorazowo na podstawie uchwały walnego zgromadzenia SKA (zgodnie z art. 146 § 2 pkt 2 kodeksu spółek handlowych). Jeśli walne zgromadzenie SKA podejmie uchwałę o podziale zysku i wypłacie Spółce odpowiedniej jego części (w formie dywidendy), Spółka otrzyma dywidendę od SKA.

Spółka składa niniejszy wniosek celem ustalenia zasad opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez nią w związku z uczestnictwem w SKA (w charakterze akcjonariusza).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychodem (dochodem) Spółki z tytułu uczestnictwa w SKA będzie kwota dywidendy określona w uchwale walnego zgromadzenia SKA jako kwota należna Spółce (przeznaczona do wypłaty na rzecz Spółki)... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, jej przychód (dochód) z tytułu uczestnictwa w SKA powinien być określony w wysokości odpowiadającej kwocie dywidendy przeznaczonej do wypłaty na rzecz Spółki, zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia SKA.

Zdaniem Spółki, jej przychodem (dochodem) uzyskiwanym z tytułu uczestnictwa w SKA będzie dywidenda. Innymi słowy przychód (dochód) Spółki z tytułu uczestnictwa w SKA powinien być określony w kwocie odpowiadającej kwocie dywidendy przeznaczonej do wypłaty na rzecz Spółki, zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia SKA. Tym samym Spółka nie będzie ustalać przychodów i kosztów z tytułu udziału w SKA na podstawie art. 5 ust. 1 i 2 Ustawy CIT. Nie będzie zatem łączyć przychodów uzyskiwanych przez SKA z innymi przychodami uzyskiwanymi z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku, ani też nie będzie łączyć kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez SKA z innymi kosztami ponoszonymi przez Spółkę z tytułu prowadzenia własnej działalności gospodarczej, proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku.

Powyższy pogląd wyrażony został w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 16 stycznia 2012 r., sygn. akt II FPS 1/11. Zdaniem NSA: "przepis art. 5 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, regulujący proporcjonalne rozliczania kosztów uzyskania przychodu wśród akcjonariuszy spółek, nie ma istotnego znaczenia w analizowanym zagadnieniu prawnym. Należy bowiem zwrócić uwagę, iż przychodowi z zysku nie towarzyszą po stronie akcjonariusza koszty uzyskania przychodu. Dlatego opodatkowaniu podlegać będzie cała kwota przychodu". Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 23 maja 2012 r., znak IPPB3/423-194/12-2/PK1. Organ podatkowy wyjaśnił, co następuje: "Przechodząc z kolei do kwestii ustalenia podstawy opodatkowania przedmiotowego zdarzenia podatkowego, stwierdzić należy, iż z racji otrzymania przez akcjonariusza dywidendy, która jako prawo do zysku nie generuje kosztów uzyskania przychodów (tak jak jest to w przypadku dywidendy wypłacanej przez spółki kapitałowe) opodatkowaniu podlegać będzie przychód Wnioskodawcy, tj. kwota faktycznego przysporzenia majątkowego uzyskanego w związku z otrzymaniem dywidendy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl