IBPBI/2/423-823/10/AK - Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych zysku lub straty na transakcjach zabezpieczających w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-823/10/AK Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych zysku lub straty na transakcjach zabezpieczających w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zysk lub strata na transakcjach zabezpieczających podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zysk lub strata na transakcjach zabezpieczających podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) na podstawie odpowiedniego zezwolenia. Zgodnie z zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE przedmiotem działalności Spółki jest działalność gospodarcza rozumiana jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE określonych w sekcji D.

Dokładnie przedmiot działalności przedstawia się następująco:

* Sekcja D podsekcja DE klasa 21.12 - papier i tektura,

* Sekcja D podsekcja DE klasa 21.21 - papier i tektura falista oraz opakowania z papieru i tektury,

* Sekcja D podsekcja DE klasa 22.22 - wyroby i usługi poligraficzne gdzie indziej nie sklasyfikowane,

* Sekcja D podsekcja DE klasa 22.24 - usługi składu drukarskiego,

* Sekcja D podsekcja DE klasa 22.25 - usługi pozostałe związane z poligrafią,

* Sekcja D podsekcja DG klasa 24.30 - farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska i gotowe sykatywy,

* Sekcja D podsekcja DH klasa 25.21 - płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych,

* Sekcja D podsekcja DH klasa 25.22 - opakowania z tworzyw sztucznych,

* Sekcja D podsekcja DJ klasa 27.42 - aluminium i wyroby z aluminium,

* Sekcja D podsekcja DJ klasa 28.75 - wyroby metalowe gotowe pozostałe gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Dochody z powyżej wymienionej działalności korzystają ze zwolnienie na mocy art. 17 ust. pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do produkcji części wyrobów Spółka używa komponentów nabywanych od firm zewnętrznych w skład których wchodzi aluminium. W związku z powyższym, cena nabywanego komponentu zależy pośrednio od ceny aluminium. Formuła cenowa przy zakupie tego typu komponentów oparta jest o cenę rynkową aluminium z dnia zakupu.

Ponadto Spółka sporadycznie sprzedaje odpady, materiały oraz towary - dochód z tych transakcji opodatkowany jest na zasadach ogólnych.

W związku z wyżej prowadzoną działalnością Spółka planuje zawierać transakcje zabezpieczające.

Spółka planuje zabezpieczać:

1.

Kursy walut - tj. kurs sprzedaży środków walutowych, które wpływają ze sprzedaży wyrobów lub towarów, lub kurs zakupu walut związany z zakupami surowców z importu do produkcji.

2.

Cenę aluminium, która to cena pośrednio zabezpiecza kurs nabywanych komponentów służących produkcji wyrobów określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Kursy walut zabezpieczane będą poprzez zawarcie transakcji forward z bankiem. Cena aluminium zabezpieczana będzie poprzez zawarcie transakcji futers w brokerem. Zakup komponentów zawierających aluminium dokonywany jest od ich producentów i nie będzie powiązany formalno-prawnie z transakcjami zabezpieczającymi cenę aluminium u brokera.

Przy walutach Spółka zabezpiecza tzw. ekspozycję na ryzyko kursowe, tj. nie są zabezpieczane poszczególne faktury lecz zabezpieczana jest część globalnej kwoty szacownych wpływów lub płatności walutowych.

Rozliczenie transakcji odbywa się wynikowo. Tj. Spółka płaci do banku/brokera lub otrzymuje z banku lub od brokera kwotę równą wynikowi na transakcji zabezpieczającej.

Zabezpieczenie walut dotyczy zarówno wpływów działalności opodatkowanej jak i zwolnionej.

Zabezpieczenie aluminium dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej z podatku. Na powyższych transakcjach Spółka w zależności od sytuacji rynkowej może zrealizować zysk lub stratę. Zgodnie z rozwiązaniami księgowymi obowiązującymi w Spółce, Spółka powyższe transakcje traktuje jako transakcje zabezpieczające. Księgi rachunkowe Spółki prowadzone są w oparciu o Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zysk lub strata na opisanych powyżej transakcjach zabezpieczających powinien być traktowany jako dotyczący w części działalności zwolnionej w związku z prowadzeniem działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, czy też ten zysk lub strata stanowi odrębną działalność nie wymienioną w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie strefy i w związku z czym podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, wynik na opisanych transakcjach hedgingowych powinien być traktowany jako związany z działalnością na terenie strefy i powinien wpływać na kalkulacje dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Aby w sposób jednoznaczny stwierdzić, iż transakcje dokonywana przez przedsiębiorcę strefowego w ramach transakcji dotyczących instrumentów finansowych związane są z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie strefy w oparciu o zezwolenie czy też nie, należy dokonać oceny indywidualnego przypadku, w konkretnym stanie faktycznym. Transakcje takie mogą bowiem mieć na celu zabezpieczenie czynności podejmowanych w ramach działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, ale mogą stanowić również odrębną działalność finansową, niezwiązaną z działalnością korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tak więc, jeśli zawarcie tego typu umów związane jest z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością w strefie, przychody i koszty z tym związane mogą być oceniane jako łączące się z działalnością prowadzoną w strefie. Zawarcie kontraktu niestanowiącego zabezpieczenia działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, będzie czynnością podjętą w ramach działalności finansowej, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jeżeli więc zawarcie umów, których przedmiotem są instrumenty finansowe związane jest bezpośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością w strefie, przychody i koszty z tym związane generują dochód z działalności prowadzonej przez podatnika w strefie. Tym samym dochód ten, w części, w jakiej związany jest z działalnością objętą zezwoleniem, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, zysk lub strata na transakcjach zabezpieczających na działalności strefowej podlegają zaliczeniu do przychodów bądź kosztów strefowych z których dochód podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast, zysk lub strata na transakcjach zabezpieczających związanych z działalnością pozastrefową podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl