IBPBI/2/423-811/09/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-811/09/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 22 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej kosztów osieroconych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej kosztów osieroconych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 września 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 22 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest wytwórcą energii elektrycznej. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest wytwarzanie przesyłanie i dystrybucja energii elektrycznej oraz produkcja i dystrybucja ciepła (pary wodnej i gorącej wody).

Spółka w czerwcu 2009 r. oddała do eksploatacji zadanie inwestycyjne - budowa bloku energetycznego z kotłem przepływowym CFB na parametry nadkrytyczne (Blok 460 MW).

Inwestycja składa się z środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, które w całości związane są z wytwarzaniem energii elektrycznej oraz z środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych niezwiązanych z wytwarzaniem energii elektrycznej.

W związku z faktem rozwiązania przez Spółkę umów długoterminowych na dostawę energii elektrycznej, począwszy od sierpnia 2008 r. Spółka otrzymuje środki na pokrycie tzw. kosztów osieroconych na podstawie ustawy o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej (dalej" ustawa o KDT").

Zgodnie z ustawą o KDT Spółka wypłaca wytwórcy środki na pokrycie kosztów osieroconych w formie zaliczki na poczet tych kosztów za dany rok. Zaliczki wypłaca się w czterech równych ratach. Wypłacone na poczet kosztów osieroconych zaliczki podlegają rozliczeniu rocznemu i końcowemu w drodze tzw. korekty.

W uzupełnieniu z dnia 17 września 2009 r. (wpływ do tut. BKIP 22 września 2009 r.) Spółka wskazała, iż zaczęła ponosić nakłady inwestycyjne na powyższe zadanie inwestycyjne przed 30 kwietnia 2004 r. Pierwsze materialne nakłady pojawiły się w 2001 r. Ostatnie nakłady inwestycyjne ponoszone były w 2009 r. Wydatki na powyższe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne sfinansowane były z środków własnych Spółki jak również z środków obcych pozyskanych m.in. z kredytów i obligacji.

Do tej pory przy kalkulacji wysokości kosztów osieroconych Spółka nie uwzględniała poniesionych nakładów na to zadanie inwestycyjne. W związku z tym nakłady te nie są uwzględnione w kalkulacji kwot kosztów osieroconych i zaliczek na poczet kosztów osieroconych wykazanych w załącznikach do ustawy o KDT. Nakłady te nie były również uwzględnione przy dokonywanej korekcie rocznej kosztów osieroconych i składanych do tej pory wnioskach o wypłatę zaliczek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy alokując otrzymaną kwotę zwrotu wydatków (czyli środki na pokrycie tzw. kosztów osieroconych) do poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, Spółka będzie uprawniona do uwzględnienia wartości początkowej bloku (tj. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej), pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne dokonane dla celów podatkowych, dopiero w momencie otrzymywania kolejnych zaliczek (kwot korekt) po oddaniu bloku do używania.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej (Dz. U. Nr 130, poz. 905), zwanej dalej ustawą KDT, środki otrzymane przez wytwórcę od Spółka na pokrycie kosztów osieroconych uznaje się za zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, nabyciem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej (...) w kwocie nie przekraczającej sumy wartości początkowej tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne dokonane zgodnie z art. 16a-16 m ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ustalanej na dzień otrzymania poszczególnych zaliczek na pokrycie kosztów osieroconych oraz kwot korekty rocznej i końcowej zgodnie z art. 34 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o KDT, kwotę zwrotu wydatków w odniesieniu do poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się proporcjonalnie do ich wartości początkowej pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne dokonane dla celów podatkowych na dzień otrzymania zaliczek oraz kwot korekty rocznej i końcowej zgodnie z art. 34 ust. 1.

Spółka alokując kwotę zwrotu wydatków do poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych będzie uprawniona do uwzględnienia wartości początkowej bloku (tj. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej), pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne dokonane dla celów podatkowych, dopiero w momencie otrzymywania kolejnych zaliczek (kwot korekt), po oddaniu bloku do używania. W ocenie Spółki dopiero wtedy będzie spełniony powyższy warunek, tj. dopiero wtedy będzie istniała wartość początkowa bloku pomniejszona o odpisy amortyzacyjne dokonane dla celów podatkowych na dzień otrzymania zaliczek oraz kwot korekty rocznej i końcowej zgodnie z art. 34 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej (Dz. U. Nr 130, poz. 905 z późn. zm. - dalej ustawa o KDT), koszty osierocone to wydatki wytwórcy niepokryte przychodami uzyskanymi ze sprzedaży wytworzonej energii elektrycznej, rezerw mocy i usług systemowych na rynku konkurencyjnym po przedterminowym rozwiązaniu umowy długoterminowej, wynikające z nakładów poniesionych przez tego wytwórcę do dnia 1 maja 2004 r. na majątek związany z wytwarzaniem energii elektrycznej.

Natomiast w myśl z art. 42 ust. 1 ustawy o KDT, środki otrzymane przez wytwórcę od Spółki na pokrycie kosztów osieroconych uznaje się za zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, nabyciem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, zgodne z art. 16a-16 m ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p." - w kwocie nieprzekraczającej sumy wartości początkowej tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne dokonane zgodnie z art. 16a-16 m ustawy o p.d.o.p., ustalanej na dzień otrzymania poszczególnych zaliczek na pokrycie kosztów osieroconych oraz kwot korekty rocznej i końcowej zgodnie z art. 34 ust. 1.

Wobec powyższego przy ustalaniu zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych przysługującego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o p.d.o.p., powinny być brane pod uwagę te składniki majątku wytwórcy, które pochodzą z wydatków objętych definicją kosztów osieroconych, podaną w art. 2 pkt 12 ustawy o KDT z uwzględnieniem art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy o KDT. Mając na uwadze ww. przepisy ustawy o KDT należy stwierdzić, że koszty osierocone to wydatki wytwórcy nie pokryte przychodami uzyskanymi ze sprzedaży wytworzonej energii elektrycznej, rezerw mocy i usług systemowych na rynku konkurencyjnym po przedterminowym rozwiązaniu umowy długoterminowej, wynikające z nakładów poniesionych do dnia 1 maja 2004 r. na majątek związany z wytworzeniem energii elektrycznej, a w przypadku wytwórcy, który do dnia wejścia w życie ustawy o KDT nie oddał do użytku jednostki wytwórczej objętej umową długoterminową - jeżeli koszty związane z dokończeniem rozpoczętej inwestycji będą niższe od kosztów powstałych w wyniku zaniechania jej kontynuowania - także wydatki na nakłady inwestycyjne planowane w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r.

Stosowanie natomiast do art. 42 ust. 3 ustawy o KDT, kwotę zwrotu wydatków w odniesieniu do poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się proporcjonalnie do ich wartości początkowej pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne dokonane dla celów podatkowych na dzień otrzymania zaliczek oraz kwot korekty rocznej i końcowej zgodnie z art. 34 ust. 1.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy i przedstawione zdarzenie przyszłe Spółka alokując kwotę zwrotu wydatków do poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych powinna uwzględnić wartości początkowe środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej, pomniejszone o odpisy amortyzacyjne dokonane dla celów podatkowych, w momencie otrzymywania kolejnych zaliczek, po oddaniu bloku energetycznego do używania.

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl