IBPBI/2/423-800/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-800/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy umorzenie należących do wspólników akcji spółki akcyjnej bez wynagrodzenia lub po wartości nominalnej spowoduje powstanie przychodu podatkowego dla spółki cypryjskiej z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a tym samym spółka akcyjna będzie zobowiązana do pobrania podatku jako płatnik (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy umorzenie należących do wspólników akcji spółki akcyjnej bez wynagrodzenia lub po wartości nominalnej spowoduje powstanie przychodu podatkowego dla spółki cypryjskiej z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a tym samym spółka akcyjna będzie zobowiązana do pobrania podatku jako płatnik (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jawna jest polskim rezydentem podatkowym (dalej: "Spółka Jawna"). W związku z planowanym rozwojem działalności obecnie rozważane jest przekształcenie Spółki Jawnej w spółkę akcyjną (dalej: "Spółka Akcyjna").

Wspólnicy Spółki Jawnej (dalej: "Wspólnicy"), będący osobami fizycznymi, którzy w wyniku przekształcenia staną się akcjonariuszami Spółki Akcyjnej, planują również założenie cypryjskiej spółki holdingowej, będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka cypryjska"). Spółka cypryjska będzie cypryjskim rezydentem podatkowym. Podstawowym przedmiotem działalności spółki cypryjskiej będzie działalność holdingowa, tj. nabywanie i sprzedaż udziałów lub akcji w spółkach zależnych oraz wykonywanie praw własności z posiadanych udziałów/akcji.

W ramach dokapitalizowania Spółki Akcyjnej, Spółka Akcyjna może dokonać jednej lub kilku emisji akcji, które obejmie Spółka cypryjska.

Rozważany jest również wariant, w którym emisji akcji Spółki Akcyjnej objętej przez Spółkę cypryjską i podwyższeniu kapitału Spółki Akcyjnej będzie towarzyszyło obniżenie kapitału Spółki Akcyjnej przez umorzenie Akcji Wspólników bez wynagrodzenia lub po wartości nominalnej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) umorzenie należących do Wspólników akcji Spółki Akcyjnej bez wynagrodzenia lub po wartości nominalnej, nie spowoduje powstania przychodu podatkowego dla Spółki cypryjskiej z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a tym samym Spółka Akcyjna nie będzie zobowiązana do pobrania podatku jako płatnik... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: Ustawa CIT), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału. Akcjonariusze pozostający w spółce, której akcje są umarzane, nie uzyskują żadnego przychodu z tego tytułu. W konsekwencji, brak jest podstaw do uznania, że Spółka cypryjska uzyska przychód z udziału w zyskach osób prawnych w sytuacji, gdy Wspólnicy umorzą swoje akcje w Spółce Akcyjnej.

Potwierdził to Minister Finansów w piśmie z 7 marca 2002 r. (PB4/BA-8214-34-15/02), w którym zaznaczył, iż "Wobec braku wyraźnych zapisów w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpowiednio w art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także specjalnych regulacji odnoszących się do poboru podatku od dochodu z tego rodzaju przysporzenia (art. 26 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p. i art. 41 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.) nie można było tego przysporzenia - powstałego w związku ze skupem przez spółkę akcyjną jej własnych akcji w celu ich umorzenia lub przez spółkę z o.o. jej własnych udziałów, u akcjonariuszy bądź odpowiednio u udziałowców pozostających w spółce - uznać za dochód, z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, podlegający opodatkowaniu. W przypadku "buy - backu" nie może być mowy o faktycznie uzyskanym dochodzie przez akcjonariuszy (udziałowców), których akcje (udziały) nie zostały umorzone. Oceniając zaś skutki dla udziałowców, którzy pozostali w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stwierdzić należy, że po ich stronie nie powstaje dochód do opodatkowania z tytułu umorzenia udziałów w tym celu skupionych - zarówno w przypadku, gdy umorzenie tych udziałów jest dokonane w ciężar kapitału zakładowego, jak i bez obniżania kapitału zakładowego".

W związku z tym Spółka stwierdza, że w wyniku umorzenia akcji Wspólników po stronie Spółki cypryjskiej będącej akcjonariuszem Spółki Akcyjnej nie wystąpi przychód z tytułu udziału z zyskach osób prawnych (Spółki Akcyjnej). W związku z tym, Spółka Akcyjna nie będzie z tytułu umorzenia akcji Wspólników zobowiązana do działania jako płatnik, ponieważ nie ziszczą się przesłanki wymienione w art. 26 ust. 1 Ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl