IBPBI/2/423-782/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-782/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 lipca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 04 i 18 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu z tytułu niezapłacenia części należności dla wykonawcy robót termomodernizacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu z tytułu niezapłacenia części należności dla wykonawcy robót termomodernizacyjnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 24 sierpnia 2009 r. wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 04 i 18 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota Mieszkaniowa zawarła w 2004 r. z firmą budowlaną umowę o przeprowadzenie procesu termomodernizacji budynku wielorodzinnego. Jakość robót oraz terminy realizacji tych prac zostały zakwestionowane przez Wspólnotę i w konsekwencji nie zapłacone w pełnej wysokości.

Korespondencja pomiędzy wykonawcą a inwestorem zakończyła się postępowaniem sądowym. Prawomocnym wyrokiem zostało oddalone powództwo wykonawcy przeciwko wspólnocie o zasądzenie na jego rzecz niewpłaconych kwot. Sporna kwota w wysokości 57 tys. zł była ulokowana na rachunku bankowym Wspólnoty (od naliczanych odsetek był odprowadzany podatek dochodowy) i decyzją właścicieli zostanie przeznaczona na zagospodarowanie terenu wokół budynku Wspólnoty.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 2 września 2009 r. Wspólnota wyjaśniła dodatkowo:

Środki finansowe przeznaczone na przeprowadzenie termomodernizacji budynku pochodziły z wpłat własnych właścicieli gromadzonych na funduszu remontowym uzupełnionych kredytami bankowymi.

W budynku mieszkalnym mieści się 45 lokali mieszkalnych i nie występują tam lokale użytkowe.

Środki pieniężne, które są przedmiotem wniosku zgodnie z uchwałą Wspólnoty Mieszkaniowej mają być wykorzystywane na roboty wykończeniowe wokół budynku polegające na:

1.

wykonaniu wszelkich niezrealizowanych robót objętych umowami z wykonawcą termomodernizacji takich jak wyrównania terenu, wykonanie opaski, usunięcie resztek tynku i farby, odnowienie zniszczonej zieleni;

2.

wszelkich napraw gwarancyjnych do których był zobowiązany wykonawca tj.

* naprawa obrzeży,

* usunięcie nieszczelności powodujących zalewanie mieszkań,

* naprawę pęknięć elewacji,

* naprawę uszkodzonych balkonów.

nbsp;nbsp;nbsp;nbsp;nbsp;nbsp;3. opracowaniu projektu zagospodarowania terenu i jego realizacja, poprzez wykonanie ścieżek, chodników, miejsc postojowych i urządzenie zieleni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z uzyskaniem dochodu z tytułu niezapłacenia całości należności dla wykonawcy robót termomodernizacyjnych należy zapłacić podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód pochodzi z działalności w zakresie gospodarki mieszkaniowej Wspólnoty oraz zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, wobec czego spełnione są przesłanki do zwolnienia dochodu z podatku od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - w dalszej części - u.p.d.o.p.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki

mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

W celu prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., składają się wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy zatem rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych właścicieli lokali będących członkami wspólnoty mieszkaniowej i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych. Zatem, opłaty (zaliczki) związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że środki na przeprowadzenie procesu termomodernizacji pochodziły z wpłat na fundusz remontowy właścicieli lokali mieszkalnych oraz z kredytów bankowych. W związku z nienależytym wykonaniem robót Wspólnota nie zapłaciła firmie budowlanej pełnej kwoty należności. Wyrokiem sądu powództwo wykonawcy przeciwko Wspólnocie o zasądzenie na jego rzecz niewpłaconej kwoty zostało oddalone. Sporna kwota zostanie przeznaczona na roboty wykończeniowe wokół budynku Wspólnoty oraz wszelkie naprawy gwarancyjne, do których był zobowiązany wykonawca.

Jeżeli zatem źródłem środków finansowych zgromadzonych przez Wspólnotę na realizację procesu termomodernizacji budynku (niewydatkowanych w całości na ten cel) były wpłaty właścicieli lokali mieszkalnych to uznać należy, iż są przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W konsekwencji dochód uzyskany z tego tytułu może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., w tej części, w jakiej zostanie przeznaczony przez Wspólnotę na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl