IBPBI/2/423-781/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-781/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 lipca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 17 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. obowiązku pobierania podatku " u źródła" przez płatnika (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. obowiązku pobierania przez płatnika podatku "u źródła". Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 10 września 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP w dniu 17 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność polegającą na dystrybucji usług wstępu (w formie biletów) na imprezy kulturalno-rozrywkowe, sportowe oraz inne. Spółka zakupuje od organizatora imprezy bilety na własność po czym odsprzedaje je przy użyciu specjalnego oprogramowania, klientowi końcowemu (konsumentowi) oraz punktom sprzedaży. Sprzedaż odbywa się we własnym imieniu i na rachunek własny Spółki. Organizator imprezy organizuje ją w Polsce, ale jest spółką zarejestrowaną dla celów podatkowych: w Czechach (1), w USA (2).

Zgodnie z brzmieniem art. 1 (winno być art. 21) ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka ma obowiązek pobrać podatek w wysokości 20% z tytułu opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej za pośrednictwem <...> osób prawnych, prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych <...> na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie zgodnie z zapisem art. 1 pkt 2 (winno być art. 21 ust. 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy poborze podatku Spółka uwzględnia przepisy odpowiednich umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

W odpowiedzi na wezwanie w zakresie stanu faktycznego Spółka poinformowała:

* usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej wykonywane są przez osoby prawne mające siedzibę za granicą (wg stanu faktycznego dotyczącego zakresu złożonego pytania),

* usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej nie są wykonywane przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą (wg stanu faktycznego dotyczącego złożonego zapytania),

* działalność ta nie jest finansowana z funduszy publicznych ani Polski, ani Czech oraz działalność ta nie jest wykonywana na podstawie umowy lub porozumienia o współpracy kulturalnej, zawartego miedzy Polską a Czechami,

* umowa w zakresie ww. działalności nie obejmuje przeniesienia praw autorskich lub praw pokrewnych w tym również ze sprzedaży tych praw.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez Spółkę należy zakwalifikować do usług wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2 i wobec tego w momencie wypłaty należności organizatorowi zagranicznemu Spółka powinna pobierać 20% podatek (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1).

Zdaniem Spółki, wykonywana działalność polegająca na sprzedaży usług wstępu na imprezy rozrywkowe itp. mieści się w zakresie art. 1 (winno być art. 21) ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie Spółka uważa, że dochodów uzyskiwanych przez organizatora nie można traktować jako dochody artystów i sportowców, a jedynie jako zyski przedsiębiorstw lub zyski z działalności gospodarczej. Spółka uważa, że wypłacane organizatorom należności nie stanowią dochodu artysty czy sportowca z tytułu osobiście wykonywanej działalności, ponieważ tego typu rozliczenia mają miejsce bezpośrednio pomiędzy organizatorem a artystą lub sportowcem.

Z uwagi jednak na istniejące wątpliwości Spółka żąda od organizatorów aktualnych certyfikatów rezydencji i w sytuacji posiadania dokumentu nie potrąca podatku w momencie wypłaty. Jeśli certyfikat nie został dostarczony pobierany jest podatek w pełnej wysokości 20%.

W odpowiedzi na wezwanie Spółka sprostowała swoje stanowisko, stwierdzając że:

* w pozycji 54, wiersz 6 winno być art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.p.,

* w pozycji 54, wiersz 8 nie widzi odwołania do artykułu ustawy,

* w pozycji 54, wiersz 9 winno być:bez zmian,

* w pozycji 56, wiersz 2 winno być: art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.p.

Jednocześnie uzupełniła stanowisko w zakresie pytania Nr 1, wskazując iż stoi na stanowisku, że co do zasady w momencie wypłaty należności organizatorowi zagranicznemu należy pobrać 20% podatek, z zastrzeżeniem zapisu art. 21 pkt 2 (winno być ust. 2) ustawy o p.d.o.p., tzn. z uwzględnieniem zapisów odpowiednich umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności, będącej źródłem tego przychodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.p. stanowi, iż podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ustala się w wysokości 20% przychodów.

Stosownie do art. 21 ust. 2 tej ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W art. 21 ustawy o p.d.o.p. wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacane przez podmioty polskie podmiotom zagranicznym, w przypadku uzyskania których, podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potracenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem "u źródła" ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W świetle powyższego sprzedaż przez Spółkę usług wstępu na imprezy kulturalno-rozrywkowe, sportowe i inne wykonywane przez osoby prawne mające siedzibę za granicą organizowane za pośrednictwem osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy zakwalifikować do usług wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.p.

Spółka dokonując przedmiotowych wypłat jest zatem zobowiązana jako płatnik, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. w związku z art. 21 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 20%, z uwzględnieniem przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych z poszczególnymi krajami.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Spółki w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się iż w sprawie będącej przedmiotem pytania Nr 2 i 3 w zakresie podatku od dochodowego od osób prawnych wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl