IBPBI/2/423-780/09/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-780/09/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 6 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 24 sierpnia 2009 r. oraz w dniu 12 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z dotacji. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismami z dnia 19 sierpnia 2009 r. oraz z dnia 1 października 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 24 sierpnia 2009 r. oraz w dniu 12 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka uzyskała informację o zatwierdzeniu wniosku o dofinansowanie w ramach działania 8.2. Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B osi priorytetowej 8 Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013. Program Innowacyjna Gospodarka jest programem współfinansowanym ze środków europejskich i budżetu państwa.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że:

1.

dofinansowanie zostanie przyznane Spółce (Beneficjentowi) w ramach działania 8.2 "Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B" osi priorytetowej 8 "Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.

2.

środki zostaną przekazane Spółce (Beneficjentowi) przez Instytucję Wdrażającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia w imieniu której działa Regionalna Instytucja Finansująca czyli Agencja Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z § 1 (Definicje) umowy o dofinansowanie w ramach działania 8.2 "Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B" osi priorytetowej 8 "Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, ilekroć w ww. umowie jest mowa o:

* pkt 3 Dofinansowaniu - należy przez to rozumieć wsparcie udzielone ze środków publicznych Beneficjentowi w formie dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust. 3 pkt 3a ustawy o finansach publicznych (...),

* pkt 1 Beneficjencie - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane ze środków publicznych na podstawie Umowy,

* pkt 7 Instytucji Wdrażającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia (IW) - należy przez to rozumieć Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości - podmiot, któremu na podstawie porozumienia zawartego z Instytucją Pośredniczącą została powierzona, w ramach Działania 8.2 PO IG realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do Beneficjentów,

* pkt 6 Instytucji Pośredniczącej (IP) - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw informatyzacji, którego zadania w zakresie realizacji Działania 8.2 w ramach PO IG wykonuje właściwa komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy środki finansowe, które otrzyma Spółka (beneficjent) na mocy umowy, która zawarta zostanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości - Instytucją Wdrażającą - Instytucją Pośredniczącą II stopnia w imieniu której działa Regionalna Instytucja Finansująca, będą stanowiły przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, realizacja programów z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, uznawana jest za dotację rozwojową z budżetu państwa, co wynika z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Oznacza to, iż środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE w okresie 2007 - 2013 oraz środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych zostały uznane za wydatki budżetu państwa w postaci dotacji rozwojowych. W związku z tym przychód będący zwrotem kosztów poniesionych w trakcie realizacji zadania, który uzyska Spółka będzie przychodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub 48 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy stwierdzić, że Spółka w poz. 35 wniosku ORD-IN, jako jego przedmiot wskazała zaistniały stan faktyczny. Jednakże z treści wniosku wynika, że opisano w nim zdarzenie przyszłe. Niniejsza interpretacja odnosi się zatem do zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p. wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku dotacja została wypłacona za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W tym miejscu należy wskazać, iż agencje rządowe, wchodzące w skład sektora publicznego, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), stanowią państwowe osoby prawne, tworzone odrębnymi ustawami w celu wykonywania zadań publicznych, niebędące państwowymi funduszami celowymi, ani też niemające charakteru przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego. Do zadań agencji, oprócz wykonywania zadań w imieniu państwa, należy także wspieranie wybranych rodzajów działalności gospodarczej. Status taki posiada również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, działająca na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.). W myśl art. 1 ust. 2 ww. ustawy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest państwową osobą prawną, która realizuje zadania z zakresu administracji rządowej (art. 4 ust. 1 niniejszej ustawy).

Stosownie do treści art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Ustawa o finansach publicznych, w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej " Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c.

Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4.

inne środki.

W myśl art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej "dotacjami rozwojowymi".

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1 (tj. środki określone w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4. Ponadto, zgodnie z art. 202 ust. 4 tej ustawy, dotacje rozwojowe mogą być przekazywane beneficjentom projektów także za pośrednictwem instytucji pośredniczących oraz przez podmioty, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa.

Należy również zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu (art. 5 pkt 1 ustawy). Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż środki, które Spółka (beneficjent) otrzyma w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, podlegać będą zwolnieniu z podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Do pisma z dnia 5 października 2009 r., stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 1 października 2009 r., znak: IBPBI/2/423-780/09/PP, Spółka dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem zapytania odnośnie kosztów uzyskania przychodów wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl