IBPBI/2/423-776/13/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-776/13/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na wypłatę nagród lub premii uznaniowych dla pracowników za ich wkład w realizację zadań statutowych Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na wypłatę nagród lub premii uznaniowych dla pracowników za ich wkład w realizację zadań statutowych Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej) jest pomiotem leczniczym i wykonuje świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistyki. W 2012 r. został wypracowany zysk, który w bieżącym roku chce przeznaczyć na wypłatę nagród lub premii dla swoich pracowników (wraz z należnymi składkami ZUS). Regulamin Wynagradzania przewiduje możliwość przyznawania nagród, bądź premii uznaniowych dla pracowników. Zgodnie z art. 58 ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 217), samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej decyduje o podziale zysku. Wypłata z zysku nastąpiłaby w 2013 r. po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Społecznej, jako organu doradczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca wypłacając w 2013 r. premie, bądź nagrody z zysku (wypracowanego w 2012 r.) wraz z należnymi składkami ZUS będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody oraz premie (wraz ze składkami ZUS) dla pracowników z zysku są jednym z kilku składników wynagrodzenia pracowników. Wynagrodzenia wraz ze składkami ZUS (w części finansowanych przez pracodawcę oraz w części finansowanych przez pracownika), kwalifikują się do objęcia zwolnieniem, gdyż wypłacone są na realizację świadczeń zdrowotnych, które stanowią działalność statutową Wnioskodawcy dla wszystkich pracowników, tj. personel podstawowy (lekarze, pielęgniarki itp.) oraz pomocniczy (gospodarczy, administracja itp.). Kwota zostanie przeznaczona zatem dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie.

W związku z tym, kwota przeznaczona w 2013 r. na nagrody lub premie z zysku wypracowanego przez Wnioskodawcę w 2012 r. wraz z należnymi od tych wypłat składkami ZUS korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podobne stanowisko znajduje odzwierciedlenie w wydanych indywidualnych interpretacjach:

* Znak: IBPBI/2/423-794/10/BG z dnia 16 września 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,

* Znak: IPPB5/423-123/11-3/AM z dnia 29 marca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Artykuł 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

u. p.d.o.p. ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód przeznaczony został na realizację tych celów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Wnioskodawca jest pomiotem leczniczym i wykonuje świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistyki. W 2012 r. został wypracowany zysk, który w bieżącym roku chce przeznaczyć na wypłatę nagród lub premii dla pracowników (wraz z należnymi składkami ZUS). Regulamin Wynagradzania przewiduje możliwość przyznawania nagród, bądź premii uznaniowych dla pracowników. Istotny element opisu zdarzenia przyszłego został również zawarty w stanowisku, mianowicie nagrody lub premie zostaną przeznaczone dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych.

Podsumowując, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że dochód Wnioskodawcy, który zostanie przeznaczony a następnie wydatkowany na wypłatę nagród lub premii - wraz z należnymi od tych wypłat składkami ZUS - dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy, zbieżnych z celami określonymi powołanym art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., może korzystać ze zwolnienia od podatku. Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej Znak: IPPB5/423-123/11-3/AM wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zauważyć należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację, wydana zaś przez tut. Organ interpretacja indywidualna Znak: IBPBI/2/423-794/10/BG z dnia 16 września 2010 r. dotyczy zupełnie odrębnego zagadnienia, niemającego związku z niniejszą sprawą.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl