IBPBI/2/423-746/11/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-746/11/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 21 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka korzystając do 31 grudnia 2011 r. ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania zezwolenia, zmienionych następnie w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej, powinna pomniejszyć wysokość przysługującego jej zwolnienia podatkowego po dniu 31 grudnia 2011 r. o wysokość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka korzystając do 31 grudnia 2011 r. ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania zezwolenia, zmienionych następnie w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej, powinna pomniejszyć wysokość przysługującego jej zwolnienia podatkowego po dniu 31 grudnia 2011 r. o wysokość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest firmą zajmującą się recyklingiem metali przy zastosowaniu nowatorskich technik pozwalających na filtrację i neutralizację substancji szkodliwych.

19 grudnia 2000 r. Spółka otrzymała zezwolenie (dalej: Zezwolenie) na prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Strefa). Zezwolenie obejmowało prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy określonych w pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymienionych w Zezwoleniu. W związku ze zmianą nazwy Spółki 29 marca 2004 r. Spółka otrzymała decyzję Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmiany Zezwolenia, w której uwzględniono zmianę oznaczenia przedsiębiorcy (oraz zmieniono termin poniesienia wydatków inwestycyjnych, jak również osiągnięcia limitu zatrudnienia). Wszystkie warunki określone w Zezwoleniu w jego ostatecznym kształcie zostały przez Spółkę wypełnione.

Z uwagi na fakt że od początku 2012 r. nie będzie już możliwości korzystania ze zwolnienia na preferencyjnych warunkach obowiązujących w dniu uzyskania zezwolenia (por. część "Własne stanowisko w sprawie" w szczegółach), Spółka zamierza korzystać po 31 grudnia 2011 r. z przysługującego jej zwolnienia na zasadach ogólnych, wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz z ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka korzystając do 31 grudnia 2011 r. ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania zezwolenia, zmienionych następnie w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej, powinna pomniejszyć wysokość przysługującego jej zwolnienia podatkowego po dniu 31 grudnia 2011 r. o wartość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia.

Zdaniem Spółki, korzystając od 1 stycznia 2012 r. z przysługującego jej zwolnienia na zasadach ogólnych w miejsce dotychczasowego preferencyjnego zwolnienia, powinna uwzględnić wartość pomocy publicznej otrzymanej do dnia 31 grudnia 2011 r.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w dniu uzyskania przez Spółkę zezwolenia strefowego, Spółce jako tzw. "staremu inwestorowi" (przedsiębiorcy, który uzyskał zwolnienie strefowe przed dniem 1 stycznia 2001 r.) przysługiwało prawo do nielimitowanego zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: p.d.o.p.), co oznaczało, że dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej na terenie strefy podlegał zwolnieniu z p.d.o.p. bez żadnego limitu kwotowego.

Zmiany przepisów o pomocy publicznej, które weszły w życie 1 stycznia 2001 r., wprowadziły limitowanie wysokości zwolnienia podatkowego poniesionymi wydatkami inwestycyjnymi oraz dopuszczalną intensywnością pomocy dla danego regionu. Przedsiębiorcy, którzy uzyskali zwolnienie strefowe po tej dacie nie mieli możliwości korzystania z nielimitowanej pomocy publicznej. Zachowali ją natomiast tzw. starzy inwestorzy (którzy uzyskali zezwolenie przed 1 stycznia 2001 r.).

W związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej, pojawiła się potrzeba wprowadzenia dalszych zmian w celu dostosowania przepisów o pomocy publicznej w SSE do wymogów wspólnotowych. W konsekwencji, ustawą z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.; dalej: Ustawa Zmieniająca), wprowadzono limity czasowe obowiązywania nielimitowanych kwotowo zwolnień podatkowych uzyskanych przed dniem 1 stycznia 2001 r. w odniesieniu do podmiotów o statusie małego bądź średniego przedsiębiorcy (duzi przedsiębiorcy mocą Ustawy Zmieniającej od razu zostali objęci systemem limitowanego kwotowo zwolnienia podatkowego).

Zmiany te zostały uregulowane w art. 5 Ustawy Zmieniającej.

Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, przedsiębiorca, który posiada zezwolenia uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.; dalej: ustawa o SSE):

* w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej małym przedsiębiorcą,

* w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej średnim przedsiębiorcą.

W związku z tym, że Spółka w dniu 1 maja 2004 r. posiadała status małego przedsiębiorcy, zachowała uprawnienie do korzystania z nielimitowanej pomocy publicznej do końca 2011 r. Po tym okresie Spółka zamierza korzystać z zezwolenia na zasadach ogólnych, tzn. do limitu kwotowego określonego przepisami.

W myśl ogólnych zasad wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 dalej ustawa o p.d.o.p.), wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy.

Wielkość pomocy przysługującej Spółce na zasadach ogólnych stanowi iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wysokości poniesionych wydatków kwalifikowanych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, maksymalna intensywność pomocy regionalnej, wynosi:

* 30% - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685 z późn. zm.),

* 40% - w przypadku Inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 4,17 i 30, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS),

* 50% - w przypadku inwestycji realizowanych na pozostałych obszarach.

Jednocześnie, w przypadku pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy, z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.

W konsekwencji Spółka uważa, że maksymalny limit przysługującej jej po roku 2011 pomocy publicznej stanowi iloczyn intensywności w wysokości 65% oraz dokonanych kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych.

Przepisy nie określają jednak, czy po dniu 31 grudnia 2011 r. Spółka powinna pomniejszyć wysokość przysługującej Jej pomocy (zwolnienia podatkowego) o wartość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia. Spółka stoi na stanowisku, że pominięcie przy obliczaniu pomocy publicznej przysługującej na nowych warunkach wysokości zwolnienia uzyskanego do dnia 31 grudnia 2011 r. nie byłoby zgodne z wykładnią celowościową wprowadzonych przepisów, które w zamierzeniu miały ustanawiać szczególne zasady korzystania ze zwolnień podatkowych na terenie specjalnych stref ekonomicznych na warunkach ustalonych z Unią Europejską przy akcesji. Wprowadzone przepisy miały być kontynuacją dotychczasowych preferencyjnych rozwiązań, a nie całkowicie nowymi regulacjami, zatem pomniejszenie wysokości przysługującego zwolnienia podatkowego po dniu 31 grudnia 2011 r. o wartość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia jest zgodne z celem zmian. Ponadto z Ustawy Zmieniającej nie wynika uprawnienie do całkowitego pominięcia przy kalkulacji wysokości zwolnienia na nowych warunkach pomocy publicznej otrzymanej w okresie preferencyjnym.

W związku z powyższym, Spółka korzystająca po 1 stycznia 2012 r. ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach ogólnych, powinna uwzględnić wartość pomocy publicznej otrzymanej do dnia 31 grudnia 2011 r., a zatem w okresie, kiedy jej wysokość nie podlegała ograniczeniom.

Spółka pragnie wskazać, że analogiczny jak w jej przypadku stan faktyczny był podstawą wydania przez tut. Biuro Krajowej Informacji Podatkowej interpretacji z 28 kwietnia 2011 r. o sygnaturze IBPBI/2/423-123/11/AK. W interpretacji tej stanowisko wnioskodawcy, analogiczne jak stanowisko Spółki, zostało uznane za prawidłowe.

Mając na uwadze treść zaprezentowanego uzasadnienia oraz wskazanej interpretacji, stanowisko Spółki należy również uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl