IBPBI/2/423-702/13/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-702/13/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 17 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy dofinansowanie otrzymane w ramach programu operacyjnego "..." działanie 8.4 "..." jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy dofinansowanie otrzymane w ramach programu operacyjnego "..." działanie 8.4 "..." jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zarządzająca Portem Lotniczym jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka rozlicza się z podatku dochodowego od osób prawnych w formie uproszczonych zaliczek zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Spółka podlega obligatoryjnemu badaniu sprawozdań finansowych przez biegłego rewidenta. W 2009 r. Spółka zakupiła dwa samochody: lotniskowy samochód ratowniczo - gaśniczych 4x4, lotniskowy ciężki samochód ratowniczo - gaśniczy 6x6. Samochody te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i rozpoczęto dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od miesiąca XI 2009 r., które zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. W dniu 8 grudnia 2009 r. Spółka podpisała umowę na dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (zwany dalej "CUPT") w ramach Programu Operacyjnego..., działanie 8.4 "...". W dniu 31 marca 2010 r. umowa, o której mowa powyżej została zmieniona aneksem, w którym między innymi zmieniono definicję dofinansowania. W brzmieniu pierwotnym przez dofinansowanie należało rozumieć środki publiczne przyznane Beneficjentowi w formie dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn, zm.). Po zmianach definicja dofinansowania otrzymała brzmienie, iż przez dofinansowanie rozumie się płatności udzielone Beneficjentowi na podstawie umowy o dofinansowanie. Ponadto doprecyzowano, iż Spółka zawarła umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych - Skarbem Państwa. Dofinansowanie do zakupu ww. samochodów Spółka otrzymała w październiku 2010 r.; do tego momentu odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1994 r. nie regulują kwestii momentu dokonywania korekt kosztów uzyskania przychodu w związku z otrzymaniem dofinansowania.

Spółka w oparciu o stanowiska organów podatkowych w analogicznych sprawach związanych z rozliczaniem dofinansowania zawartych w np. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygn. IBPBI/2/423-1514/10/CzP z dnia 4 listopada 2010 r., interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu o sygn. ILPB3/423-168/09-2/JG z dnia 18 maja 2009 r., interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. 1401/PD-006-449/06/WD z dnia 7 listopada 2006 r. dokonała wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów części odpisów amortyzacyjnych pokrytych dofinansowaniem stanowiących koszty uzyskania przychodów w 2009 r. w miesiącu październiku 2010 r., tj. miesiącu otrzymania dotacji - na bieżąco tzn. bez dokonywania korekty zeznania podatkowych za rok 2009, w których koszty te stanowiły koszty uzyskania przychodu. W związku ze zmianą stanowiska organów podatkowych w zakresie rozliczania dotacji zawartego np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygn. IBPBI/2/423-397/12/MO z dnia 15 listopada 2012 r. Spółka postanowiła zweryfikować swoje podejście. Płatnikiem płatności (podmiotem dokonującym wypłaty dofinansowania na rzecz Beneficjenta) jest Bank....

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dofinansowanie otrzymane w ramach programu operacyjnego "..." działanie 8.4 "..." jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, przychód z tytułu dofinansowania (dotacji) powstaje w momencie wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy Spółki zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Zważywszy na fakt, iż umowa o dofinansowanie z dnia 8 grudnia 2009 r. została zmieniona aneksem w dniu 31 marca 2010 r., a pierwsze dofinansowanie wpłynęło na rachunek bankowy do Spółki w czerwcu 2010 r. charakter udzielonego dofinansowania należy rozpatrywać z punktu widzenia ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. 157 poz. 1240), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa. Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich, W myśl art. 111 pkt 16, zgodnie z którym; "dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa". Na mocy art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji. Zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

W związku z powyższym środki finansowe pochodzące z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego... mają charakter "środków europejskich", uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241) został dodany do art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku..., z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zdaniem Spółki, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż dofinansowanie otrzymywane przez Spółkę w ramach Programu Operacyjnego..., działanie 8.4 "..." jest wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podobne stanowisko wyraził Minister Finansów w interpretacjach indywidualnych:

* z dnia 1 lutego 2013 r. (IBPBI/2/423-1295/12/BG),

* z dnia 7 grudnia 2012 r. (IPTPB3/423-301/12-4/IR),

* z dnia 30 kwietnia 2012 r. (IPTPB3/423-14/12-4/KJ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl