IBPBI/2/423-7/09/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-7/09/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 31 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy różnice kursowe wynikające z rozliczenia kontraktów terminowych na waluty obce powinny zostać zaliczone do przychodów/kosztów osiągniętych w ramach działalności objętej Zezwoleniem na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy różnice kursowe wynikające z rozliczenia kontraktów terminowych na waluty obce powinny zostać zaliczone do przychodów/kosztów osiągniętych w ramach działalności objętej zezwoleniem na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia z dnia 16 maja 2002 r. wydanego przez S.A.

Zezwolenie wydano na działalność w zakresie:

1.

Produkcja wyrobów metalowych gotowych, oprócz maszyn i urządzeń (28 PKWiU),

2.

Produkcja maszyn i urządzeń gdzie indziej nie wymieniona (29.6 PKWiU),

3.

Produkcja wyrobów z gumy (25.1 PKWiU),

4.

Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych (25.2 PKWiU),

5.

Produkcja aparatury elektronicznej rozdzielczej i sterowniczej (31.2 PKWiU),

6.

Produkcja mebli, produktów pozostałych, gdzie indziej nie sklasyfikowana (36 PKWiU),

7.

Usług odzyskiwania materiałów i odpadów (recykling) (37 PKWiU),

8.

Usług badawczo-rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych (73.1 PKWiU)

oraz działalność pomocnicza niezbędna do zakresu określonego w pkt 1-8.

Z uwagi na fakt, iż praktycznie cała sprzedaż Spółki objęta ww. Zezwoleniem jest dokonywana na rynek zagraniczny, realizowana jest w walucie obcej (EUR). Środki pieniężne posiadane przez Spółkę na rachunkach bankowych są rezultatem prowadzenia działalności na terenie SSE, objętej Zezwoleniem. W celu zabezpieczenia dokonywanych transakcji przed ryzykiem kursowym Spółka zawiera transakcje zabezpieczające dotyczące instrumentów pochodnych. Spółka zawiera kontrakty terminowe typu:

forward na waluty oraz opcje na waluty (typu put i call).

Powyższe transakcje mają na celu zabezpieczenie (tzw. hedging) pozycji walutowej Spółki i ograniczenie ryzyka kursowego. Kontrakty terminowe mają na celu wyłącznie zabezpieczenie czynności podejmowanych w ramach działalności gospodarczej określonej w Zezwoleniu.

Ewentualne przychody z takich transakcji spółka przeznacza na finansowanie bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej w strefie w ramach Zezwolenia.

Spółka nie prowadzi odrębnej działalności finansowej polegającej na spekulacyjnym obrocie kontraktami terminowymi. Realizowane przez Spółkę transakcje - w zależności od relacji ceny wykonania i rzeczywistego kursu walutowego w dniu wykonania transakcji - prowadzą do powstania przychodów albo kosztów finansowych Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy różnice kursowe wynikające z rozliczenia kontraktów terminowych na waluty obce (transakcje typu forward i opcje) powinny zostać zaliczone do przychodów/kosztów osiągniętych w ramach działalności objętej Zezwoleniem na działalność w SSE.

Zdaniem Spółki różnice kursowe związane z realizacją ww. transakcji zabezpieczających dotyczących instrumentów pochodnych (transakcje typu forward i opcje), służących zabezpieczeniu dochodów z działalności określonej w Zezwoleniu nie stanowią odrębnego źródła przychodów od tego, jakim jest działalność gospodarcza prowadzona na terenie strefy w ramach Zezwolenia.

W konsekwencji przychody / koszty z tytułu dodatnich / ujemnych różnic kursowych z realizacji transakcji zabezpieczających (transakcje typu forward i opcje), należy zaliczyć do przychodów/kosztów osiągniętych w ramach działalności objętej Zezwoleniem na działalność w SSE, w konsekwencji podlegają one rozliczeniu na zasadach dotyczących dochodów uzyskiwanych z działalności na terenie strefy w ramach Zezwolenia.

Spółka uważa, że nie można w sposób sztuczny dokonywać odmiennej kwalifikacji prawnej przychodów i kosztów z tytułu realizacji transakcji zabezpieczających działalność strefową objętą Zezwoleniem. Należy je traktować jako przychody / koszty uzyskane z działalności gospodarczej w SSE, bowiem są one bezpośrednio z nimi związane. Stanowią one wynik działań służących zabezpieczeniu dochodów z działalności podstawowej określonej w Zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, co więcej gwarantują one stosowanie obligatoryjnego zwolnienia podatkowego związanego z prowadzeniem działalności w SSE.

W konsekwencji przychody / koszty wynikające z różnic kursowych związanych z realizacją transakcji zabezpieczających zaliczane są do dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE i jako takie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - określanej dalej jako u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. "wolne od podatku są dochody (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (..)". Jednocześnie według art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p. przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Środki pieniężne posiadane przez Spółkę na rachunkach bankowych są rezultatem prowadzenia działalności na terenie SSE, objętej Zezwoleniem. Kontrakty terminowe na waluty są zawierane w celu zabezpieczenia dochodów realizowanych z tytułu działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE w ramach Zezwolenia, przed niekorzystnymi wahaniami kursów walutowych.

Zdaniem Spółki przychody/koszty powstające w wyniku rozliczenia kontraktów terminowych powinny - jako ściśle związane z działalnością strefową - zostać zaliczone do przychodów/kosztów osiągniętych w ramach działalności objętej Zezwoleniem, tj. działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Różnice kursowe związane z realizacją transakcji dotyczących instrumentów pochodnych, służących zabezpieczeniu dochodów z działalności określonej w Zezwoleniu nie stanowią odrębnego źródła przychodów od tego, jakim jest działalność gospodarcza prowadzona na terenie strefy.

W oparciu o powyżej przytoczone przepisy oraz przestawiony we wniosku stan faktyczny, Spółka stwierdza, iż zarówno przychody, jak i koszty z tytułu różnic kursowych są ściśle związane z działalnością prowadzoną przez podatnika na terenie strefy na podstawie posiadanego Zezwolenia, a tym samym podlegają rozliczeniu na zasadach dotyczących dochodów uzyskiwanych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Przedmiotowe stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe m.in.:

* Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w piśmie z dnia 18 lipca 2006 r., nr PUS.I/423/36/06

* Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w piśmie z dnia 9 sierpnia 2005 r. nr PD/423-63/05/47336

* Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w piśmie z dnia 26 marca 2004 r., nr PD/423-046/2004.

* Ministerstwo Finansów w piśmie z 16 września 2004 r., nr PB4/KGK-060-11485-221/04,

* Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 21 maja 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl