IBPBI/2/423-681/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-681/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu do opodatkowania wartości brutto dokonanej darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu do opodatkowania wartości brutto dokonanej darowizny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w 2009 r. dokonuje darowizn towarów handlowych (materiałów budowlanych) na cele kultu religijnego. Obdarowanym podmiotem jest Kościół katolicki. W momencie zakupu towarów handlowych Spółka odliczyła podatek VAT, w związku z powyższym na mocy art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT zobowiązana została do naliczenia podatku VAT w momencie przekazania towarów handlowych w formie darowizny (zostało zmienione przeznaczenie towaru). Podstawą opodatkowania VAT jest cena nabycia towarów handlowych. Spółka na podstawie art. art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów towarów handlowych, które są przedmiotem darowizny.

Darowizny towarów handlowych, zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, potwierdzone są dokumentem, z którego wynika wartość darowizny oraz oświadczeniem obdarowanego o ich przyjęciu. Wartość darowizn towarów handlowych określona została według ich wartości rynkowej, którą jest cena sprzedaży brutto z cennika obowiązującego w dniu przekazania towarów handlowych w formie darowizny. Wartość darowizn odliczanych od dochodu nie przekracza 10% dochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka może odliczyć od dochodu do opodatkowania z tytułu darowizn towarów handlowych wartość rynkową, którą jest wartość brutto sprzedaży wynikająca z obowiązującego cennika z dnia przekazania darowizny.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, "jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik miał prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14." Art. 14 ust. 2 cytowanej ustawy określa sposób ustalenia wartości rynkowej rzeczy będących przedmiotem obrotu. Wartość tę określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca zbycia. W związku z powyższym wartość darowizn rzeczowych do celów odliczenia powinna być określona według ich wartości rynkowej. Podatek VAT, który w momencie zakupu towarów został odliczony, a z chwilą przekazania towarów w formie darowizny został naliczony w takiej samej wysokości w jakiej uprzednio został odliczony nie ma, w opinii Spółki, w jej sytuacji wpływu na wartość darowizny, o której mowa w art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, Spółka uważa, że wartość towarów handlowych przekazanych w formie darowizny dla potrzeb odliczenia od dochodu należy przyjąć według cen rynkowych, którymi są wartości brutto zamieszczone w cenniku stosowane dla innych kontrahentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 18 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn na cele kultu religijnego - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Pod pojęciem darowizny, zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), należy rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Natomiast darowizny na cele kultu religijnego, to środki przeznaczone między innymi na: budowę czy remont kościoła, jego wyposażenie, zakup przedmiotów liturgicznych. Adresatami tych darowizn są w szczególności: kościoły, związki religijne i kościelne osoby prawne (zakony, parafie, itp.).

Zgodnie z art. 18 ust. 1a u.p.d.o.p. łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1.

osób fizycznych,

2.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl art. 18 ust. 1c u.p.d.o.p. odliczenie darowizn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Ponadto stosownie do art. 18 ust. 1b u.p.d.o.p., jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż darowizny przekazywane na rzecz Kościoła - cel kultu religijnego, o ile będą miały charakter świadczeń nieekwiwalentnych, zostaną prawidłowo udokumentowane, mogą być odliczone od dochodu w wysokości wartości brutto zakupionych towarów do wysokości nie przekraczającej 10% dochodu.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl