IBPBI/2/423-676/09/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-676/09/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup usług gastronomicznych, artykułów żywnościowych, napojów w tym alkoholowych oraz kwiatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup usług gastronomicznych, artykułów żywnościowych, napojów w tym alkoholowych oraz kwiatów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Biuro jest miejską instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę Miasta. Nadzór nad działalnością Biura sprawuje Prezydent Miasta. Siedzibą jest Miasto. Biuro prowadzi działalność w kraju i za zagranicą. Zgodnie ze Statutem prowadzi działalność zgodną z polityką Gminy Miejskiej w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta. Dodatkowo zgodnie ze Statutem prowadzi działalność związaną z promocją wizerunkową Gminy Miejskiej, w szczególności poprzez promocję dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta.

Działalność Biura prowadzona jest w zgodzie z podstawowymi założeniami polityki kulturalnej, promocyjnej i turystycznej Miasta.

Zgodnie ze Statutem swoje zadania Biuro realizuje poprzez:

1.

organizację:

a.

imprez i przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych o charakterze lokalnym, krajowym i międzynarodowym,

b.

cyklicznych imprez miejskich, konferencji, seminariów i spotkań tematycznych,

c.

krajowych i międzynarodowych imprez festiwalowych.

2.

podejmowanie działań w zakresie promocji wizerunkowej Gminy Miejskiej w szczególności poprzez:

a.

realizację kampanii promocyjnych Gminy Miejskiej w kraju i zagranicą w szczególności poprzez promocję lokalną, ogólnopolską i międzynarodową, dziedzictwa i dorobku kulturalnego Gminy Miejskiej,

b.

tworzenie, prowadzenie i zarządzanie siecią informacji miejskiej,

c.

nabywanie, przygotowywanie, produkcję lub koprodukcję materiałów programowych,

d.

prowadzenie działalności kulturalno-informacyjnej w innych formach niewskazanych powyżej.

3.

prowadzenie w zakresie zadań statutowych, działalności informacyjno-promocyjnej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poprzez:

a.

zarządzanie i obsługę stron internetowych,

b.

zarządzenie z obsługą telewizji internetowej,

4.

prowadzenie w zakresie zadań statutowych, działalności medialnej i wydawniczej, w szczególności poprzez:

a.

wydawanie czasopisma o tematyce kulturalno-turystycznej,

b.

prowadzenie portali internetowych o tematyce kulturalno-turystycznej,

5.

produkcję i opracowywanie, w zakresie zadań statutowych, filmów, prezentacji multimedialnych, pomocy dydaktycznych oraz materiałów reklamowych, w szczególności poprzez produkcję, koprodukcję filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,

6.

prowadzenie działalności dodatkowej w stosunku do działalności kulturalnej, edukacyjnej oraz informacyjnej, w szczególności poprzez organizację obsługi cateringowo-gastronomicznej.

Biuro jest jednostką samorządową a wydatkowane środki są w głównej mierze środkami publicznymi. Przychodami Biura są przede wszystkim dotacje otrzymane od Gminy Miasta a poza nimi wpływy uzyskane z prowadzenia działalności statutowej, a także innych źródeł oraz środki otrzymane od osób prawnych i fizycznych np. od sponsorów oraz wpływy z prowadzonej działalności gospodarczej.

Biuro w ramach swojej działalności organizuje:

* imprezy i przedsięwzięcia artystyczne i kulturalne o charakterze lokalnym, krajowym i międzynarodowym,

* cykliczne imprezy miejskie, konferencje, seminaria i spotkania tematyczne,

* krajowe i międzynarodowe imprezy festiwalowe,

* prowadzi działalność dodatkową w stosunku do działalności kulturalnej, edukacyjnej oraz informacyjnej, w szczególności poprzez organizację obsługi cateringowo-gastronomicznej,

* może też prowadzić działalność gospodarczą, służącą wspieraniu działalności statutowej. Cały dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na działalność statutową.

Co do zasady dochody uzyskiwane przez Biuro korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż cele statutowe Biura są zbieżne z wymienionymi w tym przepisie.

Jak wspomniano wyżej Biuro świadczy usługi kulturalne takie jak organizacja imprez kulturalnych, koncertów dla szerokiego grona publiczności m.in. koncert sylwestrowy na Rynku, koncert na rozpoczęcie lata oraz inne koncerty i imprezy kulturalne. Część imprez i koncertów ma charakter nieodpłatny (tzn. wstęp dla publiczności jest wolny), a część imprez jest odpłatna (na podstawie wykupionego biletu).

W trakcie trwania koncertów i imprez Biuro zgodnie z przyjętymi w tego typu działalności zwyczajami zapewnia zaproszonym artystom, dziennikarzom, ważnym gościom (VIP-om) poczęstunki oraz napoje, w tym alkoholowe.

W związku z prowadzoną działalnością ponosi m.in. następujące wydatki:

a.

związane z cateringiem w postaci lampki wina oraz kanapek dla VIP-ów, dziennikarzy zaproszonych na imprezy podczas koncertów inauguracyjnych Festiwale. Napoje i poczęstunki są ogólnodostępne i bezpłatne dla gości biorących udział w koncercie. Poczęstunek w powyższym zakresie stanowi nieodłączną część odbywającej się imprezy,

b.

na zakup artykułów spożywczych, usług gastronomicznych oraz kwiatów głównie podczas organizacji Konferencji Prasowych związanych z danym przedsięwzięciem kulturalnym oraz spotkań z artystami biorącymi udział w koncertach a także w celu podziękowania za współpracę. Podczas takich spotkań organizowany jest również zwykle catering (kawa, herbata, soki, drobny poczęstunek) dla uczestników konferencji związanej z działalnością statutową Biura (festiwale, koncerty, wystawy),

c.

na usługi gastronomiczne podczas spotkań z artystami klasy światowej, menedżerami, pełnomocnikiem ds. kultury, które odbywają się zwykle po zakończeniu danego festiwalu, a ich celem jest podsumowanie realizacji bieżących koncertów oraz omówienie projektów artystycznych na lata następne,

d.

na zakup artykułów spożywczych na spotkania i konferencje pracowników Biura z Dyrekcją. Spotkania takie organizowane są w celu omówienia najważniejszych spraw. Wspólnie podejmowane są decyzje co do organizacji realizowanego projektu kulturalnego,

e.

na napoje i artykuły spożywcze dostarczane do garderób podczas prób oraz koncertów dla artystów biorących udział w koncertach zgodnie z zawartymi kontraktami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wydatki wymienione w opisie stanu faktycznego w punktach a-e są wydatkami na cele reprezentacji.

2.

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca, korzystając ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może do dochodu zwolnionego zaliczyć również tę jego część, która wydatkowana jest na pokrycie wydatków wymienionych w opisie stanu faktycznego w punktach a-e.

Zdaniem Wnioskodawcy dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych konieczne jest spełnienie dwóch warunków:

* cele statutowe podatnika powinny być zbieżne z celami wymienionymi w tym przepisie,

* uzyskane dochody powinny zostać wydatkowane na realizację tych celów.

W ocenie Biura spełnia obydwa wymienione powyżej warunki. Bez wątpienia bowiem cele Biura zdefiniowane w statucie i przedstawione powyżej w opisie stanu faktycznego mieszczą się w pojęciu działalności kulturalnej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, a ponadto uzyskiwane ze swojej działalności dochody Biuro przeznacza i wydatkuje wyłącznie na realizację tych celów. Wydatki szczegółowo wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt a-e związane są nierozerwalnie z organizacją różnego rodzaju imprez i przedsięwzięć kulturalnych i są niezbędne do realizacji celów Biura. Nie są to wydatki na cele reprezentacji rozumianej jako "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związane ze stanowiskiem lub pozycja społeczną" (pismo Ministrostwa Finansów z 17 lipca 1995 r. sygn. PO 4/AK-722-702/95), ale służą wyłącznie realizacji celów statutowych. Jak wynika z orzecznictwa, wymienienie w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "jako przykładowych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, iż wydatki te nigdy nie będą kosztami. Stwierdzić należy, że nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny" (teza wyroku WSA w Warszawie z 12 czerwca 2008 r. sygn. III SA/Wa 157/08).

Nawet gdyby uznać, że wydatki będące przedmiotem niniejszego zapytania są wydatkami na cele reprezentacji, które stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, to taki dochód wydatkowany na ich nabycie może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, ponieważ jest to dochód wydatkowany na pokrycie wydatków służących wyłącznie realizacji jego celów statutowych, które są zbieżne z celami wymienionymi w tym przepisie. Takie stanowisko potwierdzają również interpretacje organów podatkowych wydane w podobnych stanach faktycznych, np. w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 stycznia 2009 r. sygn. IPPB5/423-146/08-3/AS. W przypadku uznania, że wymienione w stanie faktycznym koszty są wydatkami na cele reprezentacji, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, że część jego dochodu wydatkowana na ich pokrycie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną.

Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.: konieczność faktycznego - co do zasady - poniesienia wydatku oraz poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła jego uzyskania.

Drugi z tych elementów stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą, ponoszony wydatek nie został ujęty w zamkniętym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Art. 16 ust. 1 ustawy zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, iż każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zauważyć należy również, że wydatki - koszty poniesione w celach reprezentacyjnych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów uwzględnianych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania.

Z uwagi na to, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęcia reprezentacja, dlatego należy posłużyć się wykładnią słownikową. Reprezentacja oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, W 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji "obraz przedsiębiorcy" przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług. Dobre reprezentowanie, wywołujące korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne, może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych okolicznościach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Biuro w związku z prowadzoną działalnością (m.in. organizacją koncertów i imprez) ponosi wydatki związane z zakupem usług gastronomicznych, artykułów żywnościowych, napojów w tym alkoholowych oraz kwiatów.

Poniesienie ww. wydatków nie jest działaniem nakierowanym na kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, a wynika z przyjętych w tego typu działalnościach zwyczajów.

W związku z powyższym przedstawione we wniosku wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że nie noszą cech okazałości i wystawności wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje.

Należy przy tym podkreślić, iż ciężar co do prawidłowego udokumentowania wydatku, jak i wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskaniem przychodu spoczywa na podatniku bo to on wywodzi ze zdarzenia skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. Podatnik musi wykazać, że poniósł koszt celowy i zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i pozostający w związku z przychodem oraz nie zostały pokryte przychodem wolnym od podatku.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków wymienionych w stanie faktycznym (litera a-e) należy uznać za prawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

W związku z uznaniem stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe dokonanie oceny stanowiska w zakresie pytania nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl