IBPBI/2/423-661/10/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-661/10/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 1 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

- możliwości zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środków:

* pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, otrzymanych po dniu 31 grudnia 2009 r. - jest nieprawidłowe,

* pochodzących z budżetu państwa, otrzymanych po dniu 31 grudnia 2009 r. - jest prawidłowe,

- możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z tych środków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

- możliwości zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środków:

* pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, otrzymanych po dniu 31 grudnia 2009 r.,

* pochodzących z budżetu państwa, otrzymanych po dniu 31 grudnia 2009 r.,

- możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z tych środków.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 19 marca 2010 r. znak IBPBI/2/423-212/10/PP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. Biura w dniu 1 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W poprzednim roku podatkowym Spółka rozpoczęła realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:

1.

projektu: "A", Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 - Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 - Wsparcie osób pozostałych bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Umowy zostały zawarte z Wojewódzkim Urzędem Pracy w T. oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy w Ł. (Instytucje Pośredniczące).

2.

projektu: "B", Priorytet VIII - Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Umowy zostały zawarte z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Z. (Instytucja Pośrednicząca).

W uzupełnieniu wniosku (data wpływu do tut. BKIP 1 kwietnia 2010 r.) Spółka sprecyzowała, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego. Określiła, że środki finansowe otrzymała do dnia 31 grudnia 2009 r. oraz, że w roku 2010 Spółka będzie otrzymywać kolejne transze środków. Spółka otrzymywane środki określiła jako pochodzące z budżetu państwa. Jej zdaniem wskazuje na to znowelizowania 29 grudnia 2006 r. ustawa o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832 z późn. zm.), która w art. 106 ust. 2 pkt 3a za dotacje uznaje wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów w ramach tych programów (tzw. dotacje rozwojowe). Dotyczy to całego wsparcia, zarówno części pochodzącej z polskiego budżetu, jak i też budżetu UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym dochody otrzymane przez Spółkę (Beneficjenta) w formie dotacji rozwojowej z budżetu Państwa korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, przedmiotowa dotacja otrzymana będzie stanowiła przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w skrócie u.p.d.o.p.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych przepisach.

Znowelizowana 29 grudnia 2006 r. ustawa o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832 z późn. zm.), w art. 106 ust. 2 pkt 3a za takie dotacje uznaje wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów w ramach tych programów (tzw. dotacje rozwojowe). Dotyczy to całego wsparcia, zarówno części pochodzącej z polskiego budżetu, jak i też budżetu UE.

Zgodnie z zapisami szczegółowego opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 środki na realizację Priorytetów Komponentu Regionalnego (priorytety VI-IX) planowane są w części budżetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Środki na realizację Priorytetów samorząd województwa otrzymuje jako zaliczkę w formie dotacji rozwojowej. Zasady przekazywania środków finansowych w ramach poszczególnych Działań określa Porozumienie pomiędzy Instytucją Zarządzającą i Instytucją Pośredniczącą. Środki na realizację projektów Beneficjenci otrzymują od Instytucji Pośredniczącej lub Instytucji Pośredniczącej 2 Stopnia jako zaliczkę w formie dotacji rozwojowej na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu.

Mając na uwadze powyższe Spółka uważa, iż dofinansowanie otrzymane przez spółkę w formie dotacji rozwojowej w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2007-2013 korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Jednocześnie w konsekwencji powyższego uznać należy, iż wydatki kwalifikowane bezpośrednio, finansowane z przedmiotowej dotacji rozwojowej nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają generalnie warunek uznania ich za przychód.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., na który powołuje się Wnioskodawca, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w poprzednim roku podatkowym Spółka rozpoczęła realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm. - zwana dalej "uofp") z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 uofp, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 uofp, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 uofp, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowaw rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnegoi uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 uofp, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 uofp, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 uofp, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 uofp stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 uofp, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 uofp, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 uofp wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Odnosząc powyższe do zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. należy stwierdzić, iż przepis ten nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania do środków pochodzących z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, otrzymanych po dniu 31 grudnia 2009 r.

W tym miejscu należy jednak zauważyć, iż przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p., dodany zostały pkt 52 obowiązujący od 1 stycznia 2010 r. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zatem środki które Spółka jako beneficjent otrzymała z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, po dniu 31 grudnia 2009 r., są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p., a nie jak Spółka wskazała we wniosku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

Odnośnie środków, które Spółka otrzymała po dniu 31 grudnia 2009 r., w formie dotacji z budżetu państwa, zastosowanie będzie miał ww. art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 126 uofp, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 uofp, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 (...).

Stanowisko Spółki w zakresie:

- możliwości zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środków:

* pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, otrzymanych po dniu 31 grudnia 2009 r. - jest nieprawidłowe,

* pochodzących z budżetu państwa, otrzymanych po dniu 31 grudnia 2009 r. - jest prawidłowe,

- możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z tych środków - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych do dnia 31 grudnia 2009 r. wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl