IBPBI/2/423-656/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-656/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 10 czerwca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 1 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu w związku z wnoszonymi przez wspólników kwotami pieniężnymi do Spółki (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu w związku z wnoszonymi przez wspólników kwotami pieniężnymi do Spółki.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 25 sierpnia 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 1 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie trzech Gmin - Wspólników Spółki. Wspólnicy Spółki posiadają łącznie 100% udziałów tej Spółki.

Zgodnie z § 16 ust. 1 umowy Spółki: "Wspólnicy zobowiązują się do partycypacji w kosztach świadczonych przez Spółkę pasażerskich usług przewozowych. Zasady pokrywania i ich wysokość będą określone na każdy rok obrotowy w drodze uchwały Zgromadzenia Wspólników lub w odrębnych umowach".

Dotychczas wnoszenie przez Wspólników kwot pieniężnych na rzecz Spółki następowało wyłącznie w trybie uchwał Zgromadzenia Wspólników. Określenie wysokości tych świadczeń w umowie Spółki nie było możliwe z przyczyn wskazanych poniżej (w szczególności brak możliwości określenia z góry wielkości planowanych wozokilometrów w latach następnych).

Uchwały Zgromadzenia Wspólników przewidywały/przewidują wysokość kwot, które Wspólnicy byli/są zobowiązani wnieść do Spółki w danym roku obrotowym oraz sposób ich wnoszenia tj. w wysokości 1/12 kwoty rocznej w każdym miesiącu kalendarzowym danego roku obrotowego.

Wysokość kwot wnoszonych przez każdego ze Wspólników uzależniona była/jest od ilości planowanych wozokilometrów na terenie każdej z Gmin i kosztu 1 wozokilometra.

Wnoszone przez Wspólników kwoty pieniężne przeznaczone były/są na cele związane z dofinansowaniem bieżącej działalności.

Nakładanie na Wspólników dodatkowych obowiązków dotyczących wnoszenia określonych kwot pieniężnych na rzecz Spółki znajduje oparcie w przepisie art. 159 Kodeksu spółek handlowych.

Kwoty pieniężne, które Wspólnicy wpłacają do Spółki zastąpiły dotacje, które uprzednio do MZK jako zakładu budżetowego przekazywały trzy Gminy (obecnie Wspólnicy tej Spółki).

Wyliczona kwota na pokrycie części kosztów świadczonych przez Spółkę pasażerskich usług komunikacyjnych wynikała/wynika z planowanych kosztów i wpływów danego roku obrotowego.

Otrzymywane od Wspólników środki finansowe nie wpływają na zmianę cen biletów ani nie rekompensują utraty wpływów z tytułu stosowanych ulg w przejazdach osób uprawnionych. Dofinansowania tego nie można podporządkować konkretnej usłudze tj. cenie konkretnego biletu. Środki pieniężne od Wspólników przeznaczone są na częściowe pokrycie kosztów bieżącej działalności Spółki, co wprost wynika z tytułów uchwał Zgromadzenia Wspólników, ponieważ są to uchwały w sprawie: pokrycia części kosztów świadczonych przez Spółkę pasażerskich usług przewozowych.

Spółka płaciła (płaci) podatek od towarów i usług w wysokości 7% od kwot pieniężnych wniesionych przez Wspólników.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 1 września 2009 r. Spółka wyjaśniła, że podatek od towarów i usług o jakim mowa w pytaniu 3 nie był zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) wnoszone przez Wspólników kwoty pieniężne, w celu realizacji zobowiązań Wspólników wobec Spółki, nie zalicza się do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy wnoszone przez Wspólników świadczenia pieniężne do Spółki nie stanowią przychodów Spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bowiem z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o p.d.o.p. wynika, że do przychodów podatkowych nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Wg podatnika tymi odrębnymi przepisami są przepisy Kodeksu spółek handlowych, a w przedstawionym wyżej stanie faktycznym zastosowanie znajduje art. 159 tego Kodeksu.

W związku z powyższym świadczenia pieniężne, do których Wspólnicy są zobowiązani względem Spółki wypełniają dyspozycję określoną w art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Odrębnymi przepisami o których mowa w ww. artykule są przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - dalej "k.s.h."). Zgodnie z art. 177 § 1 k.s.h., umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Z art. 178 § 1 k.s.h. wynika natomiast, że wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Dopłaty mogą być wnoszone na realizację różnych celów, np. na pokrycie strat wykazanych w sprawozdaniu finansowym, w zamiarze realizacji określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego, spłaty długu, zakupu nieruchomości na cele spółki czy współfinansowania akcji promującej określone dobro społeczne. Kodeks spółek handlowych nie zawiera "listy celów", na które może być przeznaczona dopłata. Dopłata stanowi specyficzny rodzaj świadczenia pieniężnego ze strony wspólników na rzecz spółki, podlegającego regulacji Kodeksu spółek handlowych. Instytucja dopłat jest czymś pośrednim między wpłatą na udziały w kapitale zakładowym, a zwykłą pożyczką, określoną w doktrynie mianem wewnętrznej, dotyczącej tylko wspólników, przymusowej pożyczki zaciąganej przez spółkę wobec wspólników. Dopłaty służą powiększeniu majątku spółki w celu zwiększenia efektywności jej działania.

Wobec powyższego dopłaty wniesione na rzecz Spółki nie stanowią jej przychodu podatkowego wyłącznie wówczas, gdy możliwość ich wniesienia przewiduje umowa i jeśli kwota faktycznie wniesionych dopłat nie przekracza wysokości dopłat wskazanych w umowie Spółki. Dopłaty nie stanowią przychodu niezależnie od tego, czy w umowie spółki określono je jako dopłaty zwrotne, czy bezzwrotne, bowiem ustawodawca nie przewiduje w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ograniczeń w tym zakresie. Umowa Spółki, zgodnie z art. 178 k.s.h., może zawierać dokładne postanowienia w zakresie dopłat lub określać tylko maksymalną granicę dopłat.

Stanowisko Spółki przedstawione we wniosku odnośnie pytania 2 jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl