IBPBI/2/423-642/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-642/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy wniesienie wkładu w postaci nieruchomości do spółki osobowej spowoduje powstanie przychodu po stronie Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy wniesienie wkładu w postaci nieruchomości do spółki osobowej spowoduje powstanie przychodu po stronie Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza przystąpić do spółki komandytowej. Wspólnikami tej spółki są już dwie osoby fizyczne (jako komandytariusze) oraz Spółka z o.o. X (jako komplementariusz). Wkładem Wnioskodawcy będzie zabudowana nieruchomość (szpital) o znacznej wartości. Wkład ten zostanie wniesiony przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej. Po nabyciu wkładu właścicielem nieruchomości (szpitala) będzie spółka komandytowa.

Umowa spółki komandytowej będzie przewidywała określony podział zysków. Udział w zysku Wnioskodawcy nie będzie miał związku z wysokością jego wkładu. Innymi słowy dojdzie do sytuacji, w której Wnioskodawca wniesie do spółki wkład o dużej wartości, a będzie miał prawo do stosunkowo niskiego udziału w zyskach spółki komandytowej. Wartość wkładu nie będzie zatem odzwierciedlona w udziałach w zyskach (pomimo wniesienia wkładu o dużej wartości Wnioskodawca będzie miał niski udział w zyskach spółki komandytowej). Wnioskodawca pragnie jednak wyjaśnić, że będzie miał określony udział w zysku spółki komandytowej jako jeden z jej wspólników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wniesienie do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci opisanej w poz. 50 ORD-IN nieruchomości doprowadzi do powstania u Wnioskodawcy - w momencie wniesienia takiego wkładu - przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy, czy wniesienie wkładu niepieniężnego będzie całkowicie neutralne pod względem podatkowym dla Wnioskodawcy i nie będzie musiał on wykazywać przychodu (dochodu) z jakiegokolwiek tytułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości, opisanej w poz. 50 ORD-IN, nie doprowadzi do powstania u Spółki, w dniu wniesienia wkładu, przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej jest bowiem operacją neutralną pod względem podatkowym.

Zgodnie z podstawowymi zasadami prawa podatkowego, podatek może być należny wyłącznie wtedy, gdy istnieje ustawowa podstawa prawna do jego pobrania. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 Poz. 654 z późn. zm.; określanej dalej skrótem "Ustawa CIT") brak jest unormowań szczegółowych odnoszących się bezpośrednio do wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółki komandytowej, będącej spółką osobową. Ustawa CIT zawiera wyłącznie regulacje odnoszące się do wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Spółka komandytowa nie jest spółką kapitałową, ale osobową. W związku z tym, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej jest neutralne pod względem podatkowym tj. nie spowoduje powstania przychodu dla Spółki.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka wskazuje interpretację:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 września 2008 r., znak IBPB2/415-1175/08/MM,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 listopada 2008 r., znak IPPB3/423-1396/08-2/MS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 listopada 2008 r., znak ILPB3/423-490/08-2/MM,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 maja 2008 r., sygn. IP-PB3-423-242/08-2/PS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 marca 2008 r., sygn. IP-PB3-423-16/08-2/MB,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 marca 2008 r., sygn. ILPB3/423-16/08-3/HS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 marca 2008 r., sygn. ILPB3/423-4/08-4/HS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 grudnia 2007 r., sygn. IP-PB3-423-183/07-2/MŚ.

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z dnia 10 listopada 2008 r., znak IBPB1/415-652/08/TK.

Z uwagi na powyższe, Spółka prosi o wydanie interpretacji podatkowej, w której organ podatkowy stwierdzi, że stanowisko Spółki jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powoływanych we wniosku interpretacji podatkowych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl