IBPBI/2/423-636/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-636/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 4 czerwca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 23 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* obowiązków płatnika w związku z odsetkami naliczonymi od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców - jest prawidłowe,

* uznania Rady Rodziców za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* obowiązków płatnika w związku z odsetkami naliczonymi od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców,

* uznania Rady Rodziców za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 20 lipca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 23 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Bank prowadzi rachunki oszczędnościowe (oszczędnościowo-rozliczeniowe) m.in. dla takich podmiotów jak Rady Rodziców. Zgodnie z umowami rachunków bankowych środki pieniężne ulokowane na tych rachunkach są oprocentowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odsetki naliczone od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w oparciu o art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Banku ciążą obowiązki płatnika... (druga część pytania)

Zdaniem Banku odsetki gromadzone na rachunkach bankowych takich podmiotów jak Rada Rodziców, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Banku nie ciążą obowiązki płatnika.

Kluczowe znaczenie w tej sprawie ma identyfikacja podmiotowa Rady Rodziców. W ocenie Banku podmiot ten należy identyfikować jako jednostkę nieposiadającą osobowości prawnej będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Aby uznać dany podmiot za "jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej" należałoby przeanalizować następujące zagadnienia:

* "zdolność prawna" - zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków;

* "osobowość prawna" - obrazowo można wskazać tu trzy możliwe sytuacje:

* kiedy ustawodawca chce przyznać jednostce zdolność prawną i wyłączyć odpowiedzialność innych osób, nazywa ją osobą prawną;

* kiedy ustawodawca chce przyznać tylko zdolność prawną, może ograniczyć się tylko do przyznania zdolności prawnej;

* kiedy ustawodawca nie chce traktować jednostki jako podmiotu - nie przyznaje jej zdolności prawnej;

* "jednostka organizacyjna" - pewna grupa społeczna posiadająca organizację (akt założycielski) i organa grupy, której działania ukierunkowane są na realizację celów danej jednostki, wynikającej z aktu konstytucyjnego. Najważniejsze regulacje dotyczące funkcjonowania Rady Rodziców znajdują się w art. 53 i 54 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Rada rodziców jest to autonomiczny organ szkoły (placówki), reprezentujący interesy rodziców i opiekunów wszystkich dzieci uczących się w danej szkole (placówce).

Jak wynika z regulacji zawartych w ustawie o systemie oświaty Rada rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę lub placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej oraz rady szkoły lub placówki z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły lub placówki.

W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, w tym darowizny. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.

Podstawę funkcjonowania Rady Rodziców stanowi uchwała podejmowana podczas zebrania ogólnego rodziców. Natomiast regulamin działalności określa organizację wewnętrzną Rady: skład Prezydium (prezes, wiceprezes, skarbnik), Komisję Rewizyjną, Zebranie Ogólne. Jednocześnie ustawodawca nie przyznał niniejszemu podmiotowi osobowości prawnej. Konfrontując zatem ogólne zasady pozwalające na identyfikację danego podmiotu jako "jednostki nieposiadającej osobowości prawnej" z regulacjami dotyczącymi funkcjonowania Rad Rodziców, można by pokusić się o stwierdzenie, iż jest ona ułomną osobą prawną.

Rada Rodziców może być podmiotem praw i obowiązków (np. może zatrudniać osoby do prowadzenia księgowości, prowadzenia zajęć pozalekcyjnych i z tego tytułu pełnić również funkcje płatnika - por. postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni Nr III-2/415-20/05 z dnia 13 października 2005 r.). Ponadto podmiot ten ma pewną ściśle określoną organizację wewnętrzną oraz cel swojej działalności. Ustawodawca nie przyznał jej osobowości prawnej. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Banku, Rada Rodziców podlega ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), zwaną dalej p.d.o.p. Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 2 p.d.o.p. przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej (por. postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kartuzach Nr DP/423-P2/06/KF z dnia 14 września 2006 r.).

Jednocześnie biorąc pod uwagę cel powołania Rady Rodziców jakim jest wspieranie przez nią działalności statutowej szkoły w zakresie oświatowo-wychowawczym, wskazać należy, iż dochody uzyskane przez Radę Rodziców - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - są wolne od podatku w części przeznaczonej na te cele (por. pismo Naczelnika Urzędu w Tomaszowie Mazowieckim Nr US.I/3.415-37/03 z dnia 3 grudnia 2003 r.).

Powyższe wnioskowania wyłączają jednocześnie stosowanie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej p.d.o.f. Zgodnie bowiem z p.d.o.f., opodatkowaniu tym podatkiem podlegają dochody osób fizycznych, względnie przychody tych osób ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych (art. 8 ust. 1 ustawy).

Jedynie odsetki od środków pieniężnych uzyskiwanych przez osoby fizyczne, jako przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 p.d.o.f. podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 p.d.o.f.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Rada rodziców działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z zapisami art. 53 ust. 1 powołanej ustawy w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. Zgodnie z art. 54 ust. 8 ww. ustawy w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 53 ust. 4.

Zatem, rada rodziców, utworzona przez rodziców uczniów szkoły lub placówki, jako ich reprezentant (w myśl art. 53 ust. 1 ustawy o systemie oświaty), jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Rada rodziców, jako wewnętrzny organ szkoły lub placówki, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od szkoły jednostką organizacyjną. Nie może więc być uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu powołanego wyżej art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

A zatem stanowisko Banku w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób prawych wynikają zasadniczo z dwóch tytułów, a mianowicie z wypłacenia dywidendy (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz należności o jakich mowa w art. 21 ust. 1 tej ustawy.

Żadna z powyższych okoliczności nie ma miejsca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Reasumując, w przypadku odsetek naliczonych od środków zgromadzonych na rachunkach rad rodziców, nie będą ciążyły na Banku obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko wnioskodawcy w zakresie:

* obowiązków płatnika w związku z odsetkami naliczonymi od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców - jest prawidłowe,

* uznania Rady Rodziców za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl