IBPBI/2/423-633/12/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-633/12/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych pozostawienia w zakładzie nadwyżki środków obrotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych pozostawienia w zakładzie nadwyżki środków obrotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej "Zakład") jest zakładem budżetowym, prowadzącym swoją działalność między innymi w oparciu o ustawę o finansach publicznych oraz przepisy wykonawcze do niej. Równocześnie jako zakład budżetowy jest podatnikiem podatku dochodowego. Po zamknięciu roku obrotowego i sporządzeniu sprawozdań Zakład rozlicza się z budżetem wpłacając wypracowaną nadwyżkę środków obrotowych, chyba że organ nadrzędny postanowi inaczej (art. 15 ust. 7 ustawy o finansach publicznych). Po rozliczeniu działalności za 2011 rok, oraz zgodnie ze złożonym sprawozdaniem finansowym, na koniec 2011 r. w zakładzie wystąpiła nieplanowana nadwyżka środków obrotowych. Mając na uwadze fakt, że Zakład w 2012 r. musi przeprowadzić kosztowny remont pieca kremacyjnego, na podstawie złożonego wniosku do organu stanowiącego, na mocy art. 15 ust. 7 ustawy o finansach publicznych, Rada Miasta podjęła uchwałę zwalniającą Zakład z wpłaty do budżetu Miasta nadwyżki środków obrotowych, ustalonej na koniec okresu sprawozdawczego za 2011 rok.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, pozostawioną w zakładzie nadwyżkę środków obrotowych należy w 2012 r. doliczyć do dochodów podatkowych i odprowadzić od niej podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, pozostawiona w zakładzie nadwyżka środków obrotowych, nie będzie podlegała powtórnemu opodatkowaniu w 2012 r. Nadwyżka powstała z dochodu uzyskanego przez Zakład, który już wcześniej został opodatkowany. Zakład budżetowy jest bowiem podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem powstanie obowiązku podatkowego nie jest zależne od sposobu rozliczenia nadwyżki środków obrotowych. Z chwilą powstawania w Zakładzie nadwyżki środków obrotowych pojawiał się również dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zgodnie z tą ustawą został opodatkowany. Pozostawienie tej nadwyżki w Zakładzie nie będzie zatem doliczone do dochodu podatkowego w 2012 r., tak samo jak przekazanie jej do budżetu nie stanowiłoby kosztu. Nadwyżka jest bowiem obojętna podatkowo, bez względu na to, czy zostanie zwrócona do budżetu, czy też zostanie zatrzymana przez Zakład, ponieważ jako taka powstała z czystego zysku po opodatkowaniu i gdyby należało ją doliczyć do dochodów podatkowych podlegałaby powtórnemu opodatkowaniu. Ponadto należy wskazać również na zapis art. 15 ust. 7 ustawy o finansach publicznych, który wskazuje, że samorządowy zakład budżetowy wpłaca do jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych, ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący postanowi inaczej (a więc decyzyjność w sprawie przekazania czy pozostawienia nadwyżki ustawodawca pozostawił w gestii organu stanowiącego, który zna potrzeby Zakładu i stosownie do nich podejmuje decyzje). Pozostawienie nadwyżki w zakładzie pozwala na dokonywanie zaplanowanych wydatków, bez potrzeby ubiegania się Zakładu o niezbędną dotację, która na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych również korzystałaby ze zwolnienia podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. Jednostki takie nie są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, tym samym do ich podatkowego rozliczenia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.").

W myśl art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Stosownie natomiast do brzmienia art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Stosownie natomiast do brzmienia art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, iż Zakład jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych w toku prowadzonej działalności jest zobowiązany rozpoznawać stosowne przychody oraz koszty ich uzyskania, wynikiem czego będzie dochód lub strata jaką Zakład osiągnie w danym roku podatkowym.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 15 ust. 7 omawianej ustawy, samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych, ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Reasumując należy stwierdzić, iż nadwyżka przekazywana Miastu, jest indyferentna podatkowo, nadwyżka generowana jest bowiem z dochodu uzyskiwanego przez Zakład, który już wcześniej powinien być odpowiednio rozliczony podatkowo. Zakład budżetowy jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem powstanie obowiązku podatkowego nie jest zależne od sposobu rozliczenia nadwyżki środków obrotowych z właściwym budżetem.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl