IBPBI/2/423-632/14/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-632/14/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 20 marca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 marca 2014 r.), uzupełnionym 24 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2014 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 4 czerwca 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-349/14/JD IBPBI/2/423-632/14/JD IBPBII/1/415-242/14/MK wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 24 czerwca 201 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową (spółką z o.o.) prowadzącą działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług serwisowania pojazdów (samochodów ciężarowych i osobowych) oraz sprzedaży części samochodowych. Z uwagi na rosnącą konkurencyjność na rynku. Wnioskodawca planuje wdrożenie akcji promocyjnej (marketingowej) adresowanej wyłącznie do osób fizycznych, w tym do osób będących kierowcami samochodów serwisowanych u Wnioskodawcy.

Założenia akcji promocyjnej są następujące:

* Akcja promocyjna adresowana jest m.in. do osób fizycznych - kierowców, którzy działając w imieniu podmiotu trzeciego (kontrahenta Wnioskodawcy) jako jego przedstawiciel, pełnomocnik lub posłaniec, faktycznie zlecają serwisowanie samochodów Wnioskodawcy (z praktyki działalności gospodarczej Wnioskodawcy wynika, że to kierowca (często niebędący właścicielem pojazdu) decyduje o wyborze podmiotu serwisującego pojazd i jako pracownik/przedstawiciel/posłaniec doprowadza do zawarcia umowy o świadczenie usług serwisowych z wybranym przez siebie serwisem w imieniu właściciela pojazdu (kontrahenta Wnioskodawcy) - wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy wyłącznie tej części adresatów akcji promocyjnej. Koszty wykonania usługi serwisowej przez Wnioskodawcę ponosi kontrahent, w imieniu którego zlecono usługę.

* W zależności od wartości zleconych Wnioskodawcy usług serwisowych, kierowcy zlecającemu serwis (tekst jedn.: przedstawicielowi kontrahenta Wnioskodawcy) przypisywana jest określona w regulaminie akcji promocyjnej ilość punktów. W każdym przypadku punkty przypisywane są do konkretnego kierowcy zlecającego usługę serwisową, bez względu na to kto ostatecznie ponosi koszty wykonania zleconej przez niego usługi.

* Po zgromadzeniu w wyżej opisany sposób przewidzianej regulaminem akcji promocyjnej liczby punktów, kierowca wybiera z udostępnianego przez Wnioskodawcę katalogu promocyjnego towar o przypisanej mu wartości punktowej. Wybrany towar Wnioskodawca będzie sprzedawał kierowcy po promocyjnej cenie 1 zł brutto (0,81 zł + VAT). Każdy kierowca, który zgromadzi wymaganą regulaminem liczbę punktów może nabyć od Wnioskodawcy towar w promocyjnej cenie. Umowa sprzedaży zawierana będzie bezpośrednio między Wnioskodawcą (jako sprzedawcą) i kierowcą (jako nabywcą). Sprzedaż towaru dokumentowana będzie fakturą VAT lub paragonem.

* Wartość rynkowa wszystkich towarów ujętych w katalogu promocyjnym, bez uwzględnienia przyznanego w ramach akcji promocyjnej rabatu, będzie przekraczać 1 zł; wartość rynkowa części towarów ujętych w katalogu promocyjnym, bez uwzględnienia przyznanego w ramach akcji promocyjnej rabatu, będzie przekraczać 760 zł.

* W ramach akcji promocyjnej, Wnioskodawca (będący jednocześnie organizatorem akcji promocyjnej) nie będzie oferował w promocyjnej cenie 1 zł brutto towarów znajdujących się w ofercie handlowej Wnioskodawcy. Towary sprzedawane za promocyjną cenę 1 zł brutto przez Wnioskodawcę nabywane będą specjalnie na potrzeby akcji promocyjnej od podmiotów trzecich niepowiązanych z Wnioskodawcą.

* Z udziału w akcji promocyjnej wyłączone są osoby powiązane z Wnioskodawcą.

Celem zamierzonej akcji promocyjnej jest utrzymanie i zwiększenie obrotów Wnioskodawcy. Możliwość nabycia atrakcyjnych towarów (typu: sprzęt elektroniczny, odzież, wycieczka itp.) za promocyjną cenę 1 zł, po zleceniu Wnioskodawcy wykonania usług serwisowych o wartości obrotu określonej w regulaminie akcji promocyjnej, zachęca kierowców - będących w praktyce najczęściej osobami decyzyjnymi co do wyboru miejsca serwisowania kierowanego przez nich pojazdu - do zlecania serwisu właśnie Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszt poniesiony przez Wnioskodawcę na nabycie towarów, które w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę akcji promocyjnej będą przedmiotem sprzedaży promocyjnej za cenę 1 zł brutto za sztukę, Wnioskodawca może w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy może on w całości zaliczyć koszty rzeczywiście poniesione na nabycie towarów następnie zbywanych przez niego w ramach akcji promocyjnej za cenę 1 zł brutto za sztukę, do kosztów uzyskania przychodu o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, dalej "ustawa o CIT"), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby określony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, musi on zatem pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, jak również nie może on znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. W ocenie Wnioskodawcy, koszty poniesione przez niego na zakup towarów następnie sprzedawanych w ramach akcji promocyjnej po cenie 1 zł brutto niewątpliwie zostają poniesione w celu osiągnięcia przez niego wyższych przychodów i pozostają w związku przyczynowym z przychodem generowanym w konsekwencji ich nabycia. Akcja promocyjna, w ramach której klienci Wnioskodawcy zyskują możliwość nabywania atrakcyjnych towarów po obniżonej cenie 1 zł brutto skłaniać bowiem będzie dotychczasowych klientów Wnioskodawcy do zlecania mu wykonywania kolejnych (pełnopłatnych) usług serwisowych oraz zachęci nowych klientów do nawiązania współpracy z Wnioskodawcą - co w konsekwencji prowadzić winno do wzrostu przychodów Wnioskodawcy. Tym samym koszty zakupu towarów promocyjnych przez Wnioskodawcę niewątpliwie uznać należy za poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Jednocześnie, koszty zakupów towarów podlegających dalszej sprzedaży w promocyjnej cenie 1 zł brutto (podobnie jak wszelkie koszty prowadzenia akcji promocyjnych przez podatnika) nie znajdują się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W konsekwencji przyjąć należy, że poniesione przez Wnioskodawcę (będącego sprzedawcą) koszty zakupu towarów odsprzedawanych później przez niego w ramach akcji promocyjnej za 1 zł brutto, jakkolwiek nieuwzględnione w cenie sprzedawanego finalnym nabywcom towaru, w przedstawionej sytuacji stanowią w całości koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 września 2010 r., znak: ILPB4/423-10/10-3/MC, a także w interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 30 czerwca 2006 r., znak: 1472/ROP1/423-154/212/06/PK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl