IBPBI/2/423-629/11/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-629/11/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody ze sprzedaży towarów wyprodukowanych na terenie SSE, a dostarczanych klientom z magazynów położonych poza terenem strefy będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody ze sprzedaży towarów wyprodukowanych na terenie SSE, a dostarczanych klientom z magazynów położonych poza terenem strefy będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. produkcja szkła opakowaniowego. Spółka rozpoczęła procedurę objęcia terenu swego przedsiębiorstwa obszarem Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W przypadku uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w ramach SSE, Spółka po dokonaniu znacznych inwestycji będzie prowadziła produkcję opakowań w zakładzie znajdującym się na terenie SSE. Z uwagi na sezonowość prowadzonej działalności, zmuszona jest do gromadzenia znacznych zapasów wyrobów gotowych. W związku z tym, zamierza korzystać z magazynów zewnętrznych, należących do niej oraz podmiotów trzecich, a położonych poza granicami SSE. Wyroby gotowe dostarczane będą klientom częściowo z tych magazynów, a częściowo bezpośrednio z zakładu produkcyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody ze sprzedaży towarów (opakowań szklanych) wyprodukowanych na terenie SSE, a dostarczanych klientom z magazynów położonych poza terenem strefy będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o p.d.o.p.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej "SSE") na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. W myśl ust. 4 tego artykułu, zwolnienie przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Zakres działalności określa zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą polegającą na produkcji opakowań szklanych wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W opinii Spółki, sam fakt składowania tych wyrobów w magazynach poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu "produktu strefowego" (tak m.in. Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 2 marca 2007 r. Znak: US.PD/423-74/WC/06). W sytuacji Spółki korzystanie z obcego magazynu nie stanowi częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren SSE. Składowane wyroby są wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, zatem produkt finalny w postaci opakowań szklanych powstaje na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zaś magazyny usytuowane poza obszarem strefy, pełnią funkcję pomocniczą w stosunku do działalności głównej. Nie może być więc mowy o naruszeniu wymogów skierowanych do podmiotów, które chcą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Tak więc, w opinii Spółki, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

Poprawność stanowiska Spółki potwierdzają m.in. następujące interpretacje, wydane w odniesieniu do zbliżonych stanów faktycznych:

* postanowienie Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego z dnia 2 marca 2007 r. Znak: US.PD/423-74/ WC/06,

* interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, Znak: IPPB3/423-1195/0B-4/KB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przystępując do analizy ww. przepisów zauważyć należy, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy. Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

Z powyższego wynika, iż dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., konieczne jest łączne spełnienie dwóch warunków, a mianowicie działalność gospodarcza musi być prowadzona:

* na podstawie uzyskanego zezwolenia,

* na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Oznacza to, że dochód osiągnięty z działalności gospodarczej prowadzonej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, chociażby jej zakres wynikał z uzyskanego zezwolenia, będzie opodatkowany na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w przypadku uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w ramach SSE, Spółka po dokonaniu znacznych inwestycji będzie prowadziła produkcję opakowań w zakładzie znajdującym się na terenie SSE. Z uwagi na sezonowość prowadzonej działalności, zmuszona jest do gromadzenia znacznych zapasów wyrobów gotowych, W związku z tym, zamierza korzystać z magazynów zewnętrznych, należących do niej oraz podmiotów trzecich, a położonych poza granicami SSE. Wyroby gotowe dostarczane będą klientom częściowo z tych magazynów, a częściowo bezpośrednio z zakładu produkcyjnego.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych sprzedaży wyrobów strefowych przez magazyny usytuowane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej należy stwierdzić, iż fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem poprzez magazyny poza terenem strefy, nie pozbawia tych towarów przymiotu "produktu strefowego". Korzystanie z magazynów zewnętrznych należących do Spółki oraz podmiotów trzecich, nie stanowi częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż dochód ze sprzedaży wyrobów strefowych przez magazyny usytuowane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl