IBPBI/2/423-599/09/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-599/09/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej informacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia sposobu wykazania w zeznaniu CIT-8 odliczenia od podatku na podstawie art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia sposobu wykazania w zeznaniu CIT-8 odliczenia od podatku na podstawie art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w 2008 r. oraz w I kwartale 2009 r. realizowała zagraniczny kontrakt polegający na wykonywaniu prac montażowych. Kontrakt zawarty był w walucie EUR z kontrahentem zagranicznym zarejestrowanym dla celów podatkowych w Indiach. Spółka takiej rejestracji w Indiach nie posiada. W celu realizacji kontraktu Spółka wysłała swoich pracowników do Indii, gdzie na miejscu wykonywali oni prace montażowe zgodnie z harmonogramem kontraktu. Spółka wyposażyła pracowników w ubrania robocze, opłaciła niezbędne szczepienia, przelot i zakwaterowanie oraz wypłaciła pracownikom należne wynagrodzenie i diety. Po zakończeniu kontraktu w kwietniu 2009 r. Spółka otrzymała od kontrahenta zagranicznego deklarację podatkową na druku FORM 16A wystawioną w walucie indyjskiej (rupia indyjska) w kwocie 9.877.798,00 INR oraz w walucie EUR w kwocie 145.841,00 EUR dotyczącą podatku dochodowego w wysokości 10% zrealizowanego kontraktu. Kontrahent zagraniczny dokonał w imieniu Spółki wpłaty podatku dnia 31 marca 2009 r. na odpowiednie konto indyjskiej instytucji państwowej w rupiach indyjskich w kwocie zgodnej z deklaracją. Wartość tej wpłaty została potrącona z faktury wystawionej przez Spółkę na rzecz kontrahenta zagranicznego za usługi montażowe świadczone w Indiach.

Podatek w Indiach opłacony został za okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 marca 2009 r., czyli dotyczył przychodów uzyskanych w Indiach przez Spółkę w roku 2008 oraz w I kwartale roku 2009. Zgodnie z opisem na formularzu FORM NO. 16A "Certificate of deduction of tax at source under section 203 ofthe Income Tax Act, 1961" deklaracja ta dotyczy podatku dochodowego w Indiach, włączając wszelkie dopłaty do niego nakładane na podstawie ustawy o podatku dochodowym, 1961. Podatek ten jest wymieniony wśród podatków, których dotyczy Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z dnia 21 czerwca 1989 r. pomiędzy Polską a Indiami.

Dane liczbowe zgodne ze stanem faktycznym:

Przychody uzyskane w Indiach w 2008 r.: 4.109.286,31 PLN

Przychody uzyskane w Indiach w I kwartale 2009 r.: 1.228.024,26 PLN

Ogółem przychody uzyskane w Indiach: 5.337.310,57 PLN

Podatek zapłacony w Indiach zgodne z FORM NO. 16A: 9.877.798,00 INR

Dzień zapłaty podatku zgodny z otrzymanym przez spółkę bankowym potwierdzeniem dokonania przelewu przez kontrahenta niemieckiego: 31 marca 2009 r.

Kurs przeliczenia waluty indyjskiej na walutę polską: 100 INR = 6,6575 PLN

Tabela B kursów średnich nr 12/B/NBP/2009 z dnia 25 marca 2009 r.

Podatek zapłacony w Indiach po przeliczeniu na walutę polską: 657.614,40 PLN

Wartość podatku zapłaconego w Indiach przypadająca proporcjonalnie na przychód uzyskany w Indiach w 2008 r.: 506.308,53 PLN < (657.614,40/ 5.337.310,57)*4.109.286,31)>.

Podatek dochodowy od osób prawnych za rok 2008 zapłacony przez Spółkę i wykazany w poz. 56 deklaracji CIT-8: 450.920,00 PLN.

Dochód wykazany przez Spółkę w poz. 35 deklaracji CIT-8 za 2008 r.: 2.373.263,37 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sposób wyliczenia odliczenia od podatku zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, które należy wykazać w pozycjach 54 i 64 załącznika CIT- 8/0 oraz w pozycji 55 zeznania CIT-8 za rok podatkowy 2008, przyjmując dane liczbowe przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz metodologię liczenia zaprezentowaną w stanowisku wnioskodawcy, jest prawidłowy.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Dochód uzyskany w Indiach w 2008 r. obliczony został jako różnica pomiędzy przychodami uzyskanymi i opodatkowanymi w Indiach w 2008 r. a zapłaconym w Indiach podatkiem dot. przychodów za 2008 r.: 4.109.286,31 PLN - 506.308,53 PLN = 3.602.977,78 PLN

Kwota odliczenia od podatku obliczona została zgodnie ze wzorem:

podatek od dochodu wykazany w poz. 56 deklaracji CIT-8 x (dochód uzyskany w Indiach w 2008 r. / dochód ogółem wykazany w poz. 35 deklaracji CIT-8 za 2008 r.), czyli:

450.920,00 PLN x (3.602.977,78 PLN / 2.373.263,37 PLN) = 684.565,72 PLN.

Wartość odliczenia przewyższa wartość podatku wykazanego w poz. 54 deklaracji CIT-8, zatem kwota odliczenia, którą należy wykazać w pozycjach 54 i 64 załącznika CIT-8/O oraz w poz. 55 deklaracji CIT-8 za 2008 rok wynosi 450.920,00 PLN.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Jak z powyższego wynika, cytowany art. 20 ww. ustawy ma zastosowanie wtedy gdy nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o opodatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku są dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników określonych w art. 3 ust. 1, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie umowa z dnia 21 czerwca 1989 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1990 Nr 8, poz. 46). Zgodnie z art. 24 pkt 2 lit. a) tej umowy w obu Umawiających się Państwach będzie się unikać podwójnego opodatkowania w następujący sposób - jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze wymienione Państwo będzie, z zastrzeżeniem postanowień litery b) niniejszego ustępu, zwalniać taki dochód od opodatkowania, jednakże może, przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu takiej osoby, zastosować stawkę podatku, która byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie uzyskał takiego zwolnienia.

W świetle powyższego w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania wskazany przez wnioskodawcę art. 20 ww. ustawy podatkowej. Będzie miał natomiast zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 3 tej ustawy w powiązaniu z powołanym wyżej postanowieniem umowy polsko-indyjskiej. Oznacza to, iż dochody osiągnięte przez Spółkę w Indiach będą wolne od podatku. Jednakże dochody te powinny być doliczone do dochodów uzyskanych w kraju w celu ustalenia właściwej stopy podatku dochodowego.

W tym, miejscu przypomnieć wypada, iż stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zaś zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Mając na względzie powyższe stanowisko wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl