IBPBI/2/423-590/11/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-590/11/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 24 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego odszkodowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego odszkodowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia posiadała budynek restauracji zlokalizowanej na działce będącej w użytkowaniu wieczystym. W związku z realizacją inwestycji drogowej, w dniu 14 czerwca 2010 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację ww. inwestycji. Zgodnie z tą decyzją, wydaną na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.), nieruchomość tj. restauracja stała się własnością Skarbu Państwa.

W dniu 31 stycznia 2011 r. odbyła się rozprawa administracyjna, na której przedstawiono operat szacunkowy ustalający wartość, z którego wynika:

wartość gruntu------------101 675 zł

wartość budynku---------2 263 857 zł

wartość budowli-----------158 966 zł

wartość składników roślinnych----4 262 zł

wartość reklam-------------1 920 zł

OGÓŁEM:--------------2 530 680 zł

Wysokość ww. odszkodowania zostanie powiększona o kwotę równą 5% wartości nieruchomości i użytkowania wieczystego w związku z wyrażeniem zgody na wydanie nieruchomości. Z dniem 7 lutego 2011 r. przedmiotowa nieruchomość została przejęta przez GDDKiA.

Restauracja została wybudowana przez Spółdzielnię w latach 60-tych ub. w. Oprócz funkcji gastronomicznej była wykorzystywana na cele statutowe Spółdzielni tj. szkolenia, narady, konferencje, zebrania i posiedzenia jej organów statutowych. Z ww. obiektu korzystały również inne organizacje i instytucje działające na tutejszym terenie. W związku z przejęciem przedmiotowej nieruchomości organy spółdzielcze zobowiązały Zarząd Spółdzielni do odtworzenia majątku z przeznaczeniem na ww. cele.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odszkodowanie za tą nieruchomość przejętą na rzecz Skarbu Państwa jest przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych czy nie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wszystkie wartości pieniężne czyli również odszkodowania są przychodem, natomiast w art. 12 ust. 4 ww. ustawy określono rodzaje przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych. Ponieważ, nie jest to sprzedaż nieruchomości tylko przejęcie na własność Skarbu Państwa Wnioskodawca uważa, że jest to przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Instytucja odszkodowania uregulowana została w art. 361-363 ustawy z dnia 24 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 361 § 1 Kodeksu cywilnego, zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda. Naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono. Odszkodowanie jest zatem swoistego rodzaju działaniem zmierzającym do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - określana dalej "ustawa o p.d.o.p."), przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Podatek dochodowy od osób prawnych co do zasady obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów.

Z kolei w art. 12 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. określono rodzaje przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych. Brak w nim wyłączenia z opodatkowania przychodu pochodzącego z odszkodowania.

Natomiast art. 17 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., zawiera katalog dochodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób prawnych.

Odszkodowanie nie jest również wymienione w treści wspomnianego art. 17 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółdzielnię odszkodowanie nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych bowiem nie jest wymienione w art. 17 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Kwota ta będzie stanowiła przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., rzutujący na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl