IBPBI/2/423-586/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-586/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 21 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 11 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

* nieuznania za przychód podatkowy otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe,

* określenia momentu uznania za przychód podatkowy otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 5)

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie w zakresie:

* nieuznania za przychód podatkowy otrzymanej dotacji,

* określenia momentu uznania za przychód podatkowy otrzymanej dotacji.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 2 maja 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-211/11/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 11 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka rozpoczęła realizację projektu (dalej: Projekt), którego celem jest wytworzenie specjalistycznego oprogramowania w zakresie projektowania budynków z uwzględnieniem elementów ekologicznych. Oprogramowanie będzie zaawansowanym systemem optymalizacji, którego zadaniem będzie przedstawienie optymalnej konfiguracji paramentów konstrukcyjnych budynku w taki sposób, aby uzyskać budynek o najwyższej możliwej zgodności z kryteriami budynków ekologicznych, w ramach narzuconych ograniczeń kosztowych. Optymalizacja przedstawiona przez oprogramowanie będzie prowadzona w kilku obszarach definiujących kryteria ekologiczności budynków:

* efektywność energetyczna,

* efektywność wykorzystania wody,

* dobór materiałów,

* zarządzanie odpadami.

Innowacyjność oprogramowania przejawia się przez wykorzystanie zaawansowanych metod optymalizacji do zagadnień projektowania ekologicznych budynków.

W związku ze złożonym przez Spółkę wnioskiem o otrzymanie dotacji ze środków Unii Europejskiej, Projekt został objęty dotacją w ramach programu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny "Innowacyjna gospodarka" w ramach Działania 1.4 Wsparcie projektów celowych, Oś priorytetowa 1.4.: Badania i rozwój nowoczesnych technologii oraz działania 4.1: Wsparcie wdrożeń wyników B+R "Osi priorytetowej 4 inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia".

W celu realizacji Projektu Spółka stworzyła komórkę B+R, którą tworzą wyspecjalizowani pracownicy Spółki, zarówno dotychczasowi, jak i specjalnie w tym celu zatrudnieni.

Harmonogram realizacji Projektu przedstawiony przez Spółkę we wniosku o dotację oraz faktycznie realizowany przez Spółkę przedstawia się następująco:

A. Część badawcza, która obejmuje:

A.1. Badania przemysłowe (objęte dofinansowaniem w 70%), które obejmować będą swoim zakresem następujące prace:

A.1.1. Opracowanie modelu teoretycznego rozwiązania,

A.1.2. Opracowanie algorytmów optymalizacji,

A.1.3. Modelowanie prototypu architektury systemu,

A.1.4. Opracowanie komponentów prototypu rozwiązania,

Badania przemysłowe w zakresie zadań wymienionych w pkt A.1. obejmują okres pracy od dnia 1 listopada 2009 r. do dnia 31 stycznia 2011 r.

A.2. Prace rozwojowe (objęte dofinansowaniem w 45%), które obejmować będą swoim zakresem następujące prace:

A.2.1. Ostateczne przygotowanie prototypu oprogramowania,

A.2.2. Testowanie oprogramowania,

A.2.3. Przygotowanie oprogramowania do komercjalizacji.

Prace rozwojowe w zakresie czynności wymienionych w pkt (A.2.) obejmują planowany okres pracy od dnia 1 grudnia 2010 r. do dnia 31 marca 2011 r. Część badawczo-rozwojowa projektu (część a) zostanie więc zakończona w I kwartale 2011.

B. Część wdrożeniowo-inwestycyjna, która obejmuje:

B.1. Wydatki inwestycyjne (objęte dofinansowaniem w 70%)

B.2. Wydatki doradcze (objęte dofinansowaniem w 50%)

B.3. Inne wydatki nie objęte dofinansowaniem) tj.:

* konsultacje,

* wynagrodzenia pracowników,

* promocje i marketing.

Część B obejmuje okres 1 lutego 2011 r. do 31 maja 2011 r. i nie jest przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku.

Koszty ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją części badawczej Projektu.

W ramach części badawczej Projektu Spółka ponosi następujące koszty:

A.1. Na badania przemysłowe Spółka ponosi koszty:

1.

pracownicze (wynagrodzenia i pochodne) - informatyków inżynierów, którzy bezpośrednio biorą udział w projekcie,

2.

zewnętrznych badań, usług doradczych i usług równorzędnych - świadczonych przez inżynierów, ekspertów, naukowców i jednostki naukowe,

3.

zakupu środków trwałych (tj. serwera wieloprocesowego),

4.

leasingu środków trwałych (stacji roboczych/notebooków dla inżynierów projektu),

5.

zakupu wartości niematerialnych i prawnych (licencji na oprogramowanie dedykowane pod Projekt),

6.

ogólne, obejmujące część wynagrodzenia oraz pochodnych koordynatora Projektu oraz pracowników administracyjnych i biurowych Spółki bezpośrednio zaangażowanych w projekt (np. w związku z rozliczaniem dotacji na projekt).

A.2. Na prace rozwojowe Spółka ponosi koszty:

1.

pracownicze (wynagrodzenia i pochodne) - informatyków i inżynierów którzy bezpośrednio biorą udział w Projekcie,

2.

zakupu środków trwałych (np. serwerów, sprzętu informatycznego),

3.

leasingu środków trwałych (stacji roboczych/notebooków dla inżynierów Projektu),

4.

ogólne, obejmujące część wynagrodzenia oraz pochodnych koordynatora projektu oraz pracowników administracyjnych i biurowych Spółki bezpośrednio zaangażowanych w Projekt (np. w związku z rozliczaniem dotacji na Projekt).

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie Projektu, kwota dofinansowania na etap 1, tj. prace badawczo-rozwojowe pochodzić będzie:

* do 85% kwoty dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej.

Spółka w roku 2010 otrzymała już dotację na wykonane dwa zadania w ramach badań przemysłowych (tj. na zadania A.1.1. oraz A.1.2.) w wysokości 70% poniesionych kosztów.

Część badawcza projektu (część A) obejmująca badania przemysłowe (A.1.) oraz prace rozwojowe (A.2.) zostanie zakończona w I kwartale 2011 r.. Zdaniem Spółki, część ta zostanie zakończona wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby Jej działalności gospodarczej. Spółka produkt będzie upowszechniała w formie sprzedaży licencji na wytworzone oprogramowanie, bądź poprzez odpłatne udostępnienie klientowi oprogramowania do wykonania specjalistycznych obliczeń. Innowacyjność wytworzonego produktu będzie przejawiać się m.in. poprzez wykorzystanie zaawansowanych metod optymalizacji do zagadnień projektowania ekologicznych budynków, zastosowania unikalnych koncepcji generowania wariantów rozwiązań oraz modelu sprzedaży.

Spółka dodatkowo zamierza zwrócić się o ochronę patentową algorytmu optymalizacji wybranego do realizacji zadań.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 maja 2011 r.) doprecyzowano stan faktyczny wskazując, iż Spółka otrzymała środki na podstawie umowy zawartej z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwanej Instytucją Wdrażającą/Pośredniczącą II stopnia w miesiącach:

* sierpień 2010 r. do Zadania 1 i Zadania 2.

* luty 2011 r. do Zadania 3.

Przedmiotowe środki pochodzące ze środków europejskich są wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85%), a płatności ze środków krajowych (dotacji celowej) przez PARP (15%).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W którym momencie Spółka z tytułu otrzymanej dotacji na część badawczą - badania przemysłowe (A.1.) i prace rozwojowe (A.2.) powinna rozpoznać przychód podatkowy:

a.

w dacie otrzymania dotacji, czy też

b.

w momencie zakończenia części badawczej projektu (część A),

c.

po wprowadzeniu na wartości niematerialne i prawne, w części amortyzacji odpowiadającej proporcji w jakiej pozostaje kwota otrzymanej dotacji na daną wartość niematerialną i prawną do jej wartości początkowej... (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)

Zdaniem Spółki, z tytułu otrzymanej dotacji na część badawczą - badania przemysłowe (A.1.) powinna rozpoznać przychód podatkowy w dacie otrzymania dotacji, pomimo faktu, iż część badawcza Projektu (część A) zostanie zakończona w roku 2011 i w tym roku uznane zostaną koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodem są w szczególności otrzymane pieniądze. Otrzymana przez Spółkę dotacja na część badawczą - badania przemysłowe (A.1.) jest przychodem podatkowym. Przychód ten powstaje w dacie faktycznego otrzymania dotacji.

W konsekwencji, Spółka z tytułu otrzymanej dotacji na część badawczą - badania przemysłowe (A.1.) powinna rozpoznać przychód podatkowy w roku 2010, tj. w dacie jej otrzymania, a nie w roku 2011, tj. w dacie zakończenia części badawczej Projektu (część A).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 9 maja 2011 r. Spółka sprecyzowała swe stanowisko, iż w przypadku otrzymania przez Spółkę dotacji w formie zwrotu poniesionych wydatków na realizację prac rozwojowych (A.2.), stanowiącego dla Spółki wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji po spełnieniu warunków określonych w art. 16b ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p., środki te zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. stanowią jej przychód podatkowy. Jednak środki nie będą stanowić przychodów podatkowych na podstawie z art. 12 ust. 4 pkt 6a cyt. u.p.d.o.p., który stanowi, że do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli Spółka otrzyma dotację po rozpoczęciu amortyzacji to do przychodów powinna zaliczyć zwrot tej części kwoty, która została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Zwrot w tej części stanowić będzie dla Spółki, w dacie otrzymania, przychód do opodatkowania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Jednocześnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p. otrzymane środki będą zwolnione z opodatkowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest moment uzyskania przychodu z tytułu otrzymanego dofinansowania, natomiast w kwestii zwolnienia go z opodatkowania wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. określana dalej "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 u.p.d.o.p.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, którymi może rozporządzać.

W kontekście powyższego, stwierdzić należy, iż otrzymane dofinansowanie na realizację Projektu w ramach w ramach programu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny "Innowacyjna gospodarka" w ramach Działania 1.4 Wsparcie projektów celowych, Oś priorytetowa 1.4.: Badania i rozwój nowoczesnych technologii oraz działania 4.1: Wsparcie wdrożeń wyników B+R "Osi priorytetowej 4 inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia" stanowi co do zasady przychód podatkowy w dacie otrzymania (poszczególnych transzy) na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.

W interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2011 r., Znak: IBPBI/2/423-211/11/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż dofinansowanie, które Spółka otrzymała w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) w ramach Programu Operacyjnego "Innowacyjna gospodarka", stanowi na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych przychód. Ponadto przedmiotowe środki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 w odniesieniu do środków otrzymanych w formie dotacji celowej i odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p. w odniesieniu do środków otrzymanych w formie płatności z budżetu środków europejskich.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p., do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż do otrzymanych środków zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p. skoro, jak już wyżej wskazano, korzystają one ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Spółki w zakresie:

* nieuznania za przychód podatkowy otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe,

* określenia momentu uznania za przychód podatkowy otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 2A, 2B, 4 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl