IBPBI/2/423-580/10/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-580/10/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 19 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu "umowy o świadczeniu usług promocji" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu "umowy o świadczeniu usług promocji".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się handlem nowymi pojazdami i posiada autoryzację dla napraw serwisowych samochodów.

W marcu tego roku Spółka podpisała umowę z producentem olejów samochodowych. Umowa nazywa się "umowa o świadczeniu usług promocji".

Z pierwszego paragrafu tej umowy wynika, że Spółka zobowiązuje się do świadczenia usług promocji w trakcie sprzedaży produktów producenta, to jest:

* umieszczanie na zajmowanym budynku i w pomieszczeniach Spółki reklamy, znaku towarowego producenta,

* prowadzenie wśród klientów bezpośredniej, rzetelnej wyczerpującej informacji dotyczącej wyrobów producenta,

* umieszczanie na samochodach, w których zastosowano produkty, trwałych oznaczeń,

* umieszczanie podkładek z logo producenta pod tablice rejestracyjne klientów,

* rozdawanie naklejek na szybę z logo wraz z formułą "stosujemy oleje producenta".

Z drugiego paragrafu umowy wynika, że jednym z podstawowych kryteriów wywiązania się przez Spółkę z obowiązków objętych umową obok należytego oznakowania siedziby Spółki, jest określenie minimalnych ilość produktów producenta, które Spółka będzie systematycznie nabywać celem dalszej odsprzedaży. Ustalono, że Spółka wywiąże się z obowiązku zakupów, jeżeli zakupi w ciągu pięciu lat 87.100 litrów produktów, dla każdego roku przypisano 17.420 litrów, ustalając tym samym limity miesięczne zakupu produktów. W trzecim paragrafie ustalono wynagrodzenie łączne z tytułu usług promocji i reklamy produktów za cały okres objęty umową na kwotę 810.000 zł netto. Ustalono wypłatę zaliczki w wysokości 90% wartości łącznego wynagrodzenia wypłaconą nie później niż 30 dnia od daty obowiązywania umowy, a pozostałe 10% łącznego wynagrodzenia będzie wypłacone po zakończeniu umowy.

W czwartym paragrafie zobowiązano producenta do specjalistycznych wyjaśnień dotyczących właściwości produktów.

W piątym paragrafie określono okres obowiązywania umowy na pięć lat. Napisano też, że producent może wypowiedzieć umowę natychmiast, gdy w jednym roku obowiązywania umowy łączna ilość produktów zakupionych przez Spółkę jest mniejsza niż 80% ilości określonych w umowie lub, gdy w kolejnych trzech miesiącach ilość zakupionych produktów jest mniejsza niż 80% miesięcznych limitów ustalonych za ten okres.

W szóstym paragrafie znalazł się zapis o przedterminowym rozwiązaniu umowy przez którąkolwiek ze stron, z którego wynika, że producentowi należny będzie zwrot wypłaconego wynagrodzenia (90% z kwoty 810.000 zł) w części pozostałej do pełnej realizacji umowy przy założeniu, że łączne wynagrodzenie rozłożone jest równomiernie na czas obowiązywania umowy.

Paragraf siódmy dotyczy zabezpieczenia ewentualnych roszczeń producenta: weksle, hipoteka kaucyjna na majątku, a paragraf ósmy zachowania poufności umowy.

W związku z realizacją umowy w dniu 31 marca br. wpłynęła do Spółki zaliczka w kwocie 889.380 zł W tym samym dniu Spółka wystawiła fakturę VAT na kwotę brutto 889.380 zł, VAT 160.380 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy powstanie przychód do opodatkowania od tak zawartej umowy, przy założeniu spełnienia warunków zakupu oleju w ilościach i terminach określonych przez producenta.

Zdaniem Spółki, mamy tu do czynienia z usługą promocji i reklamy, przychód do opodatkowania powstanie po zakończeniu umowy, to jest po pięciu latach.

Według art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą, uważa się (z zastrzeżeniem ust. 3c-3e) dzień wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o p.d.o.p., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do art. 12 ust. 3a ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

* wystawienia faktury, albo

* uregulowania należności.

Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (...).

Jak wynika z treści powołanych przepisów ustawy o p.d.o.p., przepis art. 12 ust. 3a ustawy o p.d.o.p. nie ma zastosowania do otrzymanych zaliczek lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w późniejszych okresach sprawozdawczych, bowiem takie zaliczki lub zarachowane należności stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zaliczki (przedpłaty) nie mogą być anonimowe. Ich dokumentowanie i ewidencja powinna być prowadzona w sposób przejrzysty, pozwalający na przyporządkowanie zaliczek do danej usługi i konkretnego usługobiorcy. Z faktury lub umowy powinno jednoznacznie wynikać, które pobrane wpłaty zarachowane należności są zaliczkami (przedpłatami). Nie wszystkie zatem wpłaty będą zaliczkami i przedpłatami niestanowiącymi przychodów podatkowych. Do przychodów nie zalicza się tylko tych zaliczek i przedpłat, które można przyporządkować do konkretnych usług o określonym terminie realizacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zobowiązała się do świadczenia usług promocji w trakcie sprzedaży produktów producenta. W umowie ustalono wypłatę zaliczki w wysokości 90% wartości łącznego wynagrodzenia wypłaconą nie później niż 30 dnia od daty obowiązywania umowy, a pozostałe 10% łącznego wynagrodzenia będzie wypłacone po zakończeniu umowy oraz określono okres obowiązywania umowy na pięć lat. W związku z realizacją umowy w dniu 31 marca br. wpłynęła do Spółki zaliczka, a Spółka w tym samym dniu wystawiła fakturę VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie otrzymana kwota stanowi zaliczkę to zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. jej otrzymanie przez Spółkę nie będzie stanowiło przychodu podatkowego w dniu wystawienia faktury zaliczkowej, lecz w momencie wystąpienia najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w cytowanym powyżej art. 12 ust. 3 ustawy o p.d.o.p. Przychód podatkowy powstanie zatem po wykonaniu usługi o ile przed jej wykonaniem nie zostanie wystawiona faktura końcowa.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki z ww. zastrzeżeniem należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl