IBPBI/2/423-579/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-579/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu do Organu 17 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania Spółki w związku z wypłatą dywidendy na rzecz udziałowca-kościelnej osoby prawnej (część pytania oznaczonego we wniosku nr 4) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. wpłynął do Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania Spółki w związku z wypłatą dywidendy na rzecz udziałowca - kościelnej osoby prawnej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. Znak IBPBI/2/423-349/11/AP wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP w dniu 21 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi szpital. Szpital jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, wpisanym do rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej Wojewody. Spółka jest organem założycielskim szpitala. Szpital działa na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz innych przepisów wydanych na podstawie tej regulacji, a także w oparciu o ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, aktu założycielskiego Spółki oraz Statutu Szpitala. Podstawowym celem działania Szpitala jest udzielanie specjalistycznej opieki medycznej, połączonej z edukacją oraz rozwojem działań w zakresie promocji zdrowia. Spółka natomiast zgodnie z brzmieniem § 1 Aktu Założycielskiego, została zawiązana w celu związanym z charyzmatem Zakonu Szpitalnego..., Konstytucjami, Statutami Generalnymi, który polega na posługiwaniu ludziom chorym i potrzebującym, w tworzonych i utrzymywanych w tym celu własnych szpitalach i ośrodkach, we współpracy z miejscową służbą zdrowia, która to działalność jest działalnością charytatywno-opiekuńczą w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.), w celu prowadzenia Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (szpitala) oraz apteki. Na podstawie § 18 aktu założycielskiego Spółki, zysk przeznaczony do podziału pomiędzy wspólników lub wyłączony od podziału, będzie przeznaczony na działalność charytatywno-opiekuńczą w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP lub na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptacje innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze. Na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników i na podstawie przepisów prawa, w Spółce mogą być tworzone fundusze. Zgodnie z zapisami aktu założycielskiego, na obszarze swego działania Spółka może tworzyć oddziały, zakłady, przedstawicielstwa oraz filie w kraju i za granicą jak również prowadzić zakłady (przedsiębiorstwa) handlowe, usługowe, produkcyjne, przedstawicielskie i inne, a także przystępować do innych podmiotów gospodarczych w kraju i za granicą.

Szpital posiada zawartą z NFZ umowę o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej - w rodzaju leczenie szpitalne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jak rozliczyć wypłatę dywidendy w samej Spółce z punktu widzenia korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przez Spółkę... (część pytania oznaczonego we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro jest jednoosobową spółką z o.o. z wyłącznym udziałem kościelnej osoby prawnej, to tym samym ma do Niego zastosowanie zwolnienie podatkowe (z art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy p.d.o.p.) dochodów w części przeznaczonej na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b), tj. na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Zatem dochód w części przeznaczonej na ww. cele jest zwolniony z CIT.

Analogiczne zasady zwolnienia podatkowego dochodów i dywidend zawiera art. 55 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem w praktyce - o ile są zachowane ww. warunki (tj. przeznaczenie dochodów własnych przez Wnioskodawcę) na ww. cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b), Wnioskodawca nie płaci podatku od własnych dochodów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja dotyczy konsekwencji podatkowych dla Wnioskodawcy jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłatą dywidendy jedynemu udziałowcowi - kościelnej osobie prawnej. W zakresie obowiązków płatnika wydano odrębne rozstrzygnięcie.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (...). Tak określony dochód stanowi - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a.

z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b.

z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4b tej ustawy, wolne od podatku są dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b).

Zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma charakter warunkowy i nie dotyczy dochodów uzyskiwanych z działalności określonej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie to nie ma zastosowania, jeżeli uzyskane przez podatnika dochody - bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane są na inne cele niż określone ww. zwolnieniem.

Jednocześnie wskazać należy, iż - zgodnie z treścią art. 17 ust. 1b cyt. ustawy - warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodów spółek, których jedynym udziałowcem jest kościelna osoba prawna, jest ich przeznaczenie i bez względu na termin wydatkowanie na cele określone w pkt 4a lit. b) powołanej ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, iż aby podatnik mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia musi przede wszystkim osiągnąć dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Następnie, w celu skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4b, podatnik musi przeznaczyć (tj. zadeklarować), a następnie wydatkować ten dochód na cele wymienione w tym przepisie.

Zatem, jedynie przeznaczenie dochodu Spółki (i jego wydatkowanie) na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawnia Spółkę z wyłącznym udziałem kościelnej osoby prawnej do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Spółka) będzie wypłacał dywidendę na rzecz swojego jedynego udziałowca, tj. kościelnej osoby prawnej. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu Spółki w części przeznaczonej na wypłatę dywidendy na rzecz jedynego udziałowca - kościelnej osoby prawnej.

Wypłata dywidendy na rzecz udziałowca jest obowiązkiem spółki wynikającym z przepisów Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z przepisem art. 191 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), wspólnik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników.

Ani ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, ani Kodeks spółek handlowych nie zawierają definicji dywidendy. Wskazać jednak należy, że dywidenda jest to część zysku netto, tj. po opodatkowaniu podatkiem dochodowym spółki kapitałowej przeznaczona dla jedynego wspólnika albo akcjonariusza lub podziału pomiędzy wspólników lub akcjonariuszy.

Dywidenda nie stanowi zatem elementu kształtującego wysokość dochodu (przychód, koszty) lecz stanowi sposób jego rozdysponowania, po uprzednim opodatkowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż skoro zwolnieniu z opodatkowania podlega dochód, tj. w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nadwyżka sumy przychodów nad kosztami, a zatem dochód przed opodatkowaniem, a dywidenda to część zysku netto, tj. dochodu po opodatkowaniu, to stanowisko Wnioskodawcy, iż wypłacona na rzecz jedynego udziałowca Spółki - kościelnej osoby prawnej - dywidenda podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 3, 5 oraz części pytania oznaczonego nr 4 w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku poboru podatku z tytułu wypłaconej dywidendy na rzecz udziałowca - kościelnej osoby prawnej wydano odrębne rozstrzygnięcia wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl