IBPBI/2/423-578/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-578/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu do Organu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku poboru podatku z tytułu wypłaconej dywidendy na rzecz udziałowca - kościelnej osoby prawnej (część pytania oznaczonego we wniosku nr 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. wpłynął do Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku poboru podatku z tytułu wypłaconej dywidendy na rzecz udziałowca - kościelnej osoby prawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi szpital. Szpital jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, wpisanym do rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej Wojewody. Spółka jest organem założycielskim szpitala. Szpital działa na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz innych przepisów wydanych na podstawie tej regulacji, a także w oparciu o ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, aktu założycielskiego Spółki oraz Statutu Szpitala. Podstawowym celem działania Szpitala jest udzielanie specjalistycznej opieki medycznej, połączonej z edukacją oraz rozwojem działań w zakresie promocji zdrowia. Spółka natomiast zgodnie z brzmieniem § 1 Aktu Założycielskiego, została zawiązana w celu związanym z charyzmatem Zakonu Szpitalnego..., Konstytucjami, Statutami Generalnymi, który polega na posługiwaniu ludziom chorym i potrzebującym, w tworzonych i utrzymywanych w tym celu własnych szpitalach i ośrodkach, we współpracy z miejscową służbą zdrowia, która to działalność jest działalnością charytatywno-opiekuńczą w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.), w celu prowadzenia Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (szpitala) oraz apteki. Na podstawie § 18 aktu założycielskiego Spółki, zysk przeznaczony do podziału pomiędzy wspólników lub wyłączony od podziału, będzie przeznaczony na działalność charytatywno-opiekuńczą w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP lub na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptacje innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze. Na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników i na podstawie przepisów prawa, w Spółce mogą być tworzone fundusze. Zgodnie z zapisami aktu założycielskiego, na obszarze swego działania Spółka może tworzyć oddziały, zakłady, przedstawicielstwa oraz filie w kraju i za granicą jak również prowadzić zakłady (przedsiębiorstwa) handlowe, usługowe, produkcyjne, przedstawicielskie i inne, a także przystępować do innych podmiotów gospodarczych w kraju i za granicą.

Szpital posiada zawartą z NFZ umowę o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej - w rodzaju leczenie szpitalne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy i jak opodatkować wypłatę dywidendy wspólnikom... (część pytania oznaczonego we wniosku nr 4)

Zdaniem Spółki, jeżeli chodzi o wypłatę dywidendy na rzecz jedynego wspólnika - Konwentu..., tj. na rzecz kościelnej osoby prawnej, należy uznać, że o ile dywidenda spełnia warunki z art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega zwolnieniu od podatku.

Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych, uzyskane ze spółek, w których kościelna osoba prawna jest jedynym wspólnikiem:

a.

z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b.

z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Nadto - wg art. 55 ust. 3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne, o których mowa w art. 41 ust. 2, i te inwestycje kościelne, o których mowa w art. 41 ust. 3, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów. Skoro działalność jedynego wspólnika Spółki to działalność charytatywno-opiekuńcza w rozumieniu art. 55 ust. 3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP, to tym samym wypłacana dywidenda - jako służąca realizacji tego typu działalności podlega zwolnieniu od podatku.

Tym samym spółka nie ma obowiązku potrącania zryczałtowanego podatku od dywidendy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Z kolei art. 26 ust. 1a ww. ustawy stanowi, iż zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie wypłacał dywidendę na rzecz swojego jedynego udziałowca, tj. kościelnej osoby prawnej. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku poboru podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy.

Podmiot, któremu będzie wypłacana przez Wnioskodawcę dywidenda jest kościelną osobą prawną działającą na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.).

Kościelne osoby prawne stosownie do art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W rezultacie podmioty te podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku od wypłaconej kościelnej osobie prawnej dywidendy, pod warunkiem, iż złoży ona płatnikowi (Wnioskodawcy) najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczy dochody z dywidend na cele wymienione w cytowanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 26 ust. 1a tej ustawy).

Stanowisko Wnioskodawcy, z powyższym zastrzeżeniem, uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 3, 5 oraz części pytania oznaczonego nr 4 w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania Spółki w związku z wypłatą dywidendy wydano (zostaną wydane) odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl