IBPBI/2/423-574/10/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-574/10/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 13 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 25 czerwca 2010 r. oraz w dniu 19 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia prawidłowej podstawy prawnej dla zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego z dotacji otrzymanej za pośrednictwem (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1):

* Polskiej Agencji Rozwoju przedsiębiorczości - jest prawidłowe,

* Banku Gospodarstwa Krajowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia prawidłowej podstawy prawnej dla zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego z dotacji otrzymanej za pośrednictwem:

* Polskiej Agencji Rozwoju przedsiębiorczości,

* Banku Gospodarstwa Krajowego.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 11 czerwca 2010 r. i z dnia 9 lipca 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-574/10/PP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. Biura w dniu 25 czerwca 2010 r. oraz w dniu 19 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z podpisaną przez Spółkę umową z PARP jako instytucją wdrażającą o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, będą realizowane następujące założenia projektu:

1.

w szkoleniach realizowanych w ramach otrzymanej dotacji rozwojowej (szkolenia będą organizowane przez podmiot zewnętrzny wybrany zgodnie z zasadą konkurencyjności) weźmie udział około 100 pracowników Spółki w latach 2010 - 2011,

2.

w założeniu szkolenia te będą refinansowane w 60% z EFS i w 40% sfinansowane przez Spółkę jako wkład własny,

3.

Spółka będzie rozliczała poniesione zgodnie z harmonogramem finansowo - rzeczowym wydatki w kwartalnym, pisemnym wniosku o płatność i na tej podstawie spółka będzie otrzymywała refundację kosztów kwalifikowanych.

W uzupełnieniu wniosku Spółka dodała, że:

1.

otrzymane przez nią środki mieszczą się w Poddziałaniu nr 2.1.1 Rozwój Kapitału Ludzkiego w Przedsiębiorstwach,

2.

Spółka w programie występuje jako Beneficjent,

3.

środki otrzymywane są w 85% za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego a w 15% z rachunku bankowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane dochody podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 czy art. 17 ust. 1 pkt 47.

Zdaniem Spółki, od 1 stycznia 2007 r. uległy zmianie zasady zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie dotacji z funduszy strukturalnych. Dotacja jaką Spółka zamierza otrzymać będzie przyznana na podstawie nowych programów operacyjnych wynikających z ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Środki otrzymywane z tego funduszu, a więc programów objętych Narodową Strategią Spójności korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Powyższa zmiana wiąże się z nowelizacją ustawy o finansach publicznych (art. 106 ust. 2 pkt 3a) w wyniku której można obecnie traktować środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE oraz krajowych środków pieniężnych przeznaczonych na realizację programów jako dotacje rozwojowe. Istotnym przy tym jest, iż w ramach środków z wspólnotowej perspektywy finansowej na lata 2007 - 2013 otrzymane dotacje korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub pkt 48, jeżeli otrzymane dotacje nie są przeznaczone na wytworzenie środków trwałych. W przypadku otrzymania dotacji na zakup środków trwałych będą one zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy otrzymana dotacja będzie w Spółce zwolniona z podatku dochodowego. Analogiczna sytuacja wystąpiła w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 grudnia 2009 r. Znak IPPB5/423-612/09/AS.

W uzupełnieniu wniosku Spółka sprecyzowała, że jej zdaniem dochody otrzymywane za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie artykułu 17 ust. 1 pkt 48. Natomiast środki otrzymywane za pośrednictwem PARP pochodzą w 85% z budżetu Unii Europejskiej, a w 15% z budżetu państwa.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., zwanej dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agencją rządową utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.), której głównym źródłem finansowania są różnego rodzaju dotacje uzyskiwane ze środków budżetu państwa, określone w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca rozpoczął starania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu szkoleń pracowników. Dotacja ma finansować 60% wydatków na przedmiotowe szkolenia. Środki otrzymywane w ramach projektu otrzymywane będą w 85% za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, a w 15% za pośrednictwem PARP.

Przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., dodany zostały pkt 52, który wszedł w życie od 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych. Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Przy czym na podstawie art. 206 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem w odniesieniu do środków jakie otrzyma Spółka na dofinansowanie projektu pochodzących ze środków unijnych, należy stwierdzić, iż będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o p.d.o.p.

Wobec powyższego, otrzymane przez Spółkę w 2010 r. lub w latach następnych dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego stanowić będzie dochód wolny od podatku dochodowego do osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p., natomiast środki otrzymane za pośrednictwem PARP będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p.

Stanowisko Spółki w zakresie ustalenia prawidłowej podstawy prawnej dla zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego z dotacji otrzymanej za pośrednictwem (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1):

* Polskiej Agencji Rozwoju przedsiębiorczości - jest prawidłowe,

* Banku Gospodarstwa Krajowego - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl