IBPBI/2/423-568/11/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-568/11/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 17 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

(pytania oznaczone we wniosku jako nr 1b i 3)

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej spółki kapitałowej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 27 lipca 2011 r. Znak IBPP3/443-578/11/PH, IBPBI/2/423-536/11/BG, IBPBII/1/436-266/11/AŻ wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 29 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest spółką prawa handlowego wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego i posiada nr NIP. Spółka prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi księgowe oraz prowadząc Okręgową Stację Kontroli Pojazdów (zwaną dalej: OSKP). W związku z tym w strukturze Spółki funkcjonują dwa odrębne piony organizacyjne: Pion Księgowy oraz Pion OSKP. Ponadto Spółka posiada udziały w innych spółkach kapitałowych (od niej zależnych). Działalność każdego z ww. pionów organizacyjnych prowadzona jest w innym miejscu. Każdy z pionów korzysta na potrzeby swojej działalności z odrębnych, wynajętych na podstawie odrębnych umów nieruchomości (Spółka nie ma własnych nieruchomości), przystosowanych do prowadzenia działalności zgodnej z przedmiotem aktywności danego pionu (Pion księgowy - lokal biurowy z zapleczem bytowym w budynku biurowym, Pion OSKP - hala przeznaczona do przeglądów z częścią biurową i zapleczem bytowym). Do pracy w każdym z pionów przyporządkowani są inni pracownicy spółki, przy czym w Pionie OSKP pracują tylko pracownicy posiadający zgodne z przedmiotem jego działalności uprawnienia (uprawnienia diagnosty - do przeprowadzania badań technicznych pojazdów). Pion OSKP wraz z budynkiem hali spełniającej wymagania konieczne dla stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (wynikające z rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów) wynajmuje komplet wymaganego przez ww. rozporządzenie wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów (z których część jest wbudowana w budynek hali, część trwale związana z tym budynkiem, inne stanowią rzeczy ruchome). Budynek i wyposażenie kontrolno-pomiarowe stacji są prawie nowe - zostały oddane do eksploatacji w 2010 r.. Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów działa w oparciu o stosowne akty administracyjne - decyzję Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz wpis do prowadzonego przez Prezydenta Miasta rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów.

Pion OSKP obejmuje składniki pozwalające na uznanie go za mogący stanowić niezależne, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze (działalność gospodarcza polegająca na prowadzeniu Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów) przedsiębiorstwo:

1.

o charakterze materialnym, m.in.:budynek, w którym Pion OSKP prowadzi swoją działalność wraz z wyposażeniem kontrolno-pomiarowym stacji kontroli pojazdów, z którego Pion OSKP korzysta na podstawie umowy najmu,rzeczy ruchome składające się na wyposażenie budynku, w którym Pion OSKP prowadzi swoją działalność, z wyjątkiem wynajętego wraz z budynkiem wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów (w tym narzędzia i urządzenia: stół warsztatowy, imadło ślusarskie, prądownica pionowa, kompresor, etc. meble: biurka, kontenery, szafy, wózki, etc, wyposażenie: komputer z osprzętem, drukarka, gaśnice, apteczka, system tv dozorowej, szyldy i tablice informacyjne, etc);dokumentacja związana z funkcjonowaniem Pionu OSKP; gotówka w kasie Pionu OSKP,

2.

o charakterze niematerialnym, m.in.:prawa przysługujące z tytułu najmu budynku, w którym Pion OSKP prowadzi swoją działalność oraz wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów,prawa przysługujące z tytułu umów dotyczących działania Pionu OSKP (dostawa mediów, monitoring, ochrona, licencje na korzystanie z programów komputerowych i aktualizacje oprogramowania), wierzytelności względem kontrahentów Pionu OSKP,oraz zobowiązania związane z działaniem Pionu OSKP, w szczególności wobec kontrahentów, dostawców mediów, pracowników Pionu OSKP, wynajmujących nieruchomości i ruchomości wykorzystywane przez Pion OSKP.

Pion OSKP, składający się z powyższego (przykładowo wyliczonego) zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest - i stan ten nie zmieni się do czasu planowanego wniesienia opisanego dalej aportu - wyodrębniony w strukturze Spółki pod względem finansowym, organizacyjnym oraz funkcjonalnym tak, by mógł on stanowić samodzielne przedsiębiorstwo.

Pion OSKP, wykorzystując wyodrębniony wyłącznie na jego potrzeby zespół składników majątkowych i niemajątkowych tworzy u Wnioskodawcy zorganizowaną i dobrze funkcjonującą całość, stanowiącą jeden z dwóch rodzajów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Specyfika prowadzonej przez Pion OSKP działalności, polegającej na świadczeniu usług badań technicznych pojazdów, która w głównej mierze opiera się na pracy posiadających odpowiednie uprawnienia osób zatrudnionych u Wnioskodawcy - za pomocą których świadczy on usługi, nie wymaga do bieżącego funkcjonowania znacznego zaangażowania kapitałowego bądź dużych nakładów, bowiem Pion OSKP korzysta z budynku oraz wyposażenia koniecznego dla prowadzenia Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w oparciu o umowę najmu. Ponadto przeprowadzona przez Spółkę wycena tej części przedsiębiorstwa wskazuje na fakt, iż wartość Pionu OSKP nie jest prostą sumą wartości poszczególnych jego składników, lecz uwzględnia ona wartość dodaną, tzw. goodwill. W ocenie Podatnika stopień wyposażenia Pionu OSKP jest wystarczający do prowadzenia samodzielnej działalności, a wyodrębniony zespół składników majątkowych stanowiący u niego dział zajmujący się świadczeniem usług polegających na badaniach technicznych pojazdów, spełnia wszystkie przesłanki wynikające z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowi zatem zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa Spółki.

Spółka zamierza przeprowadzić restrukturyzację swojej działalności, polegającą na wniesieniu całego Pionu OSKP w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej zależnej od Wnioskodawcy.

W wyniku wniesienia aportu w postaci Pionu OSKP, na mocy odpowiednich przepisów Kodeksu Pracy, dojdzie do wstąpienia spółki zależnej od Wnioskodawcy w stosunki pracy z pracownikami zatrudnionymi w Pionie OSKP oraz przejęcia przez nią zobowiązań wobec pracowników. Nie jest prawnie możliwe przeniesienie wraz z aportem praw wynikających z aktów administracyjnych, w oparciu o które Stacja Kontroli Pojazdów działa w ramach Spółki, (decyzji Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz wpisu do prowadzonego przez Prezydenta Miasta rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów) - są to bowiem akty zindywidualizowane i nieprzenoszalne w drodze czynności prawnej, jednak otrzymując opisany wyżej aport spółka zależna spełni wszystkie wymagania dla uzyskania w imieniu własnym takich samych aktów i prowadzenia w oparciu o nabyty aport Stacji Kontroli Pojazdów w takim samym zakresie i rozmiarze i uzyskawszy je prowadzić będzie taką samą działalność. Spółka, do której wniesiony zostanie aport przejmie dotychczasowy materialny majątek Pionu OSKP (rzeczy ruchome - Spółka nie posiada żadnych nieruchomości) - za wyjątkiem kasy fiskalnej (zbycie kasy fiskalnej w ramach aportu - ze względu na dyspozycję przepisów par 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - nie jest możliwe), prawa i obowiązki Spółki wynikające z zawartych przez ten pion umów mających za przedmiot korzystanie z nieruchomości i ruchomości wykorzystywanych do prowadzenia przez Pion OSKP jego działalności, a także innych umów związanych z działaniem Pionu OSKP, zobowiązania Pionu OSKP wobec osób trzecich związane z działalnością tego pionu, dokumentację związaną z jego funkcjonowaniem, majątkowe prawa do korzystania z oprogramowania zainstalowanego na wnoszonych aportem komputerach (licencje), tajemnice przedsiębiorstwa związane z działaniem Pionu OSKP i rozwiązania organizacyjne związane z jego działaniem (know how), wreszcie grupę stałych klientów i określoną renomę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Pion OSKP, przy jego wniesieniu aportem do innej spółki kapitałowej, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1b)

Czy wniesienie Pionu OSKP aportem do innej spółki kapitałowej będzie dla Spółki neutralne podatkowo na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzn. nie spowoduje zarówno po stronie Spółki jak i spółki, do której aport będzie wniesiony powstania przychodu i kosztu podatkowego.

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) stanowi art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.). W myśl powołanego przepisu zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, uznanie na gruncie u.p.d.o.p., że określony zespół składników stanowi ZCP, skutkuje uznaniem takiego zespołu za ZCP także na gruncie ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, Pion OSKP spełnia wszystkie wyżej wymienione kryteria do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle ww. przepisów tj.:

1.

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić pewien zespół składników majątkowych, obejmujący zarówno składniki materialne, jak i niematerialne. Z interpretacji przepisów prawa podatkowego możliwa do rekonstrukcji wydaje się też teza, iż zawarte w ustawie określenie "zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania", oznacza, że konieczne jest wystąpienie co najmniej po jednym składniku z każdej z tych grup. Nie można zatem danej struktury określić mianem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdy brakuje w niej któregokolwiek z wyliczonych wyżej składników - np. zobowiązań. Jak wskazano w części niniejszego wniosku zawierającej opis stanu faktycznego sprawy, Pion OSKP obejmuje (i w momencie wnoszenia go w formie aportu do innej spółki kapitałowej będzie obejmował) składniki majątkowe mające zarówno charakter materialny jak i niematerialny (w tym zobowiązania), w związku z czym spełnia powyższe warunki.

2.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Ustawodawca nie wskazuje wprost, co należy rozumieć przez takie wyodrębnienie. Niewątpliwie oznacza to jednak, iż powinno być możliwe alokowanie składników materialnych i niematerialnych (w tym również pracowników) do działalności prowadzonej przez wyodrębnioną część przedsiębiorstwa. Działalność ta powinna mieć określone miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu jako np. dział, wydział, oddział itp. Konieczne jest istnienie pomiędzy poszczególnymi składnikami materialnymi i niematerialnymi łączności za pomocą czynnika organizacyjnego, nie jest natomiast konieczne wyodrębnienie części przedsiębiorstwa w formie np. filii, oddziału czy zakładu. Ponadto, zgodnie z dominującymi poglądami organów podatkowych, wyodrębnienie organizacyjne zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny statuować odpowiednie zapisy regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie Pionu OSKP w aspekcie organizacyjnym przejawia się w szczególności w faktycznym podziale funkcjonalnym działalności Spółki na dwa odrębne piony, w ramach którego to podziału działalność Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów jest wyodrębniona w formie Pionu OSKP, prowadzeniu przez Pion OSKP jego działalności w wyodrębnionym miejscu, w budynku zajmowanym przez ten Pion i wykorzystanym wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, istnieniu wyodrębnionej grupy składników materialnych i niematerialnych (co do których Spółce przysługuje prawo własności bądź prawa obligacyjne), a także zobowiązań, które są przypisane wyłącznie do Pionu OSKP, posiadaniu przez Pion OSKP pracowników przypisanych wyłącznie do tego pionu działalności (pracownicy Pion OSKP nie realizują innych obowiązków, odrębna kadra zajmuje się pozostałymi obszarami działalności Spółki), wreszcie formalnym wyodrębnieniu Pionu OSKP jako odrębnej struktury organizacyjnej na mocy stosownej uchwały Zarządu Spółki i schematu organizacyjnego Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy nie zachodzą przy tym przesłanki dla rejestracji Pionu OSKP, jako odrębnego oddziału Spółki w KRS, co nie ma jednak wpływu na możność bądź niemożność klasyfikowania go jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W związku z powyższym, należy uznać, iż Pion OSKP spełnia wymogi związane z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki dla uznania go za zorganizowaną cześć jej przedsiębiorstwa.

3.

Wyodrębnienie finansowe.

W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie (alokacja) przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie Pionu OSKP w aspekcie finansowym przejawia się w szczególności w posiadaniu własnych zasobów pieniężnych zgromadzonych w kasie OSKP, powstawaniu zobowiązań finansowych związanych wyłącznie z działaniem Pionu OSKP (z tytułu wynagrodzeń pracowników, najmu budynku i wyposażenia, dostaw mediów, opłat licencyjnych), powstawaniu wierzytelności finansowych związanych wyłącznie z działaniem Pionu OSKP (z tytułu zapłaty przez kontrahentów za wykonywane przez Pion OSKP usługi) oraz prowadzeniu oddzielnego raportowania finansowego dla celów Spółki pozwalającego w szczególności na wyodrębnienie majątku, przychodów, kosztów, należności i zobowiązań Pionu OSKP. W ewidencji księgowej Spółki są wyodrębnione pozycje ewidencyjne tworzące precyzyjną ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań Pionu OSKP.

4.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

Warunek samodzielnego realizowania określonych zadań gospodarczych (określany niekiedy, także przez organy podatkowe, jako wyodrębnienie funkcjonalne) oznacza, że aby można było uznać zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi go cechować możliwość samodzielnego działania jako niezależny podmiot. Ponadto składniki materialne i niematerialne tworzą zorganizowaną część przedsiębiorstwa wówczas, gdy pozostają we wzajemnych relacjach pozwalających na stwierdzenie, że mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko przypadkowym zbiorem elementów. Wreszcie elementami zespołu składników stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny być w szczególności aktywa, a także czynnik ludzki, innymi słowy, zespół składników majątkowych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie tylko winien spełniać określone funkcje gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie, ale powinien również być w stanie prowadzić działalność samodzielnie, gdyby został wydzielony z istniejącego przedsiębiorstwa - jako samodzielny podmiot gospodarczy, w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, np. jako zakład, sklep, punkt usługowy.

Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się zatem w zasadzie do ustalenia, czy jako odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, a składniki majątkowe wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, samodzielnie umożliwią mu podjęcie określonej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie Pionu OSKP w aspekcie funkcjonalnym przejawia się w szczególności w dysponowaniu przez Pion OSKP aktywami wykorzystywanymi w prowadzonej działalności, tj. w szczególności prawami wynikającymi z umów najmu pomieszczeń i wyposażenia kontrolno-pomiarowego, pozostałym wyposażeniem obiektu w którym działa Pion OSKP, specjalistycznym oprogramowaniem i bazami danych dotyczącymi prowadzonej działalności, wiedzą i doświadczeniem związanym z działaniem Pionu OSKP i rozwiązaniami organizacyjnymi związanymi z jego działaniem (know how), grupą stałych klientów i określoną renomą wynikającą z prowadzenia w tym miejscu od wielu lat Stacji Kontroli Pojazdów. Wskazane wyżej składniki materialne i niematerialne będące w posiadaniu Pionu OSKP umożliwiają mu realizację wszystkich czynności w zakresie prowadzonej działalności - świadczeniu usług badań technicznych pojazdów, która przynosi stałe dochody. Do Pionu OSKP przypisany jest zespół pracowników merytorycznych odznaczający się odpowiednią wiedzą, doświadczeniem, kwalifikacjami i wymaganymi uprawnieniami. Pion OSKP nie stanowi zatem sumy poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny "zakład", lecz jest zorganizowanym zespołem tych składników funkcjonującym w określonym celu - tu: prowadzenie Stacji Kontroli Pojazdów.

Spółka pragnie także wskazać na okoliczność, iż w szeregu interpretacji indywidualnych wydawanych w analogicznym stanie faktycznym organy skarbowe nie wyrażały żadnych wątpliwości dotyczących klasyfikowania wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej podatników stacji kontroli pojazdów jako zorganizowanych części ich przedsiębiorstw w rozumieniu stosowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tak m.in. interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygnatura: IPPP2/443-142/09-2/IK, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygnatura: ITPP2/443-236/09/AK, Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu sygnatura: ILPB1/415-970/10-4/AGr).

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Ponieważ w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, przedmiot wkładu niepieniężnego stanowić ma zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., jego wniesienie przez Spółkę do innej spółki kapitałowej w formie wkładu niepieniężnego (aportu) nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki jako podmiotu wnoszącego taki wkład. W związku z powyższym dla opisanej wyżej czynności nie ustala się kosztów uzyskania przychodu.

Zawarte w niniejszym wniosku stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i publikowanych stanowiskach organów podatkowych, m.in. w wyroku NSA z 26 czerwca 1998 r. sygn. akt l SA/Gd 1097/96, wyroku WSA w Lublinie z 12 października 2007 r. sygn. akt l SA/Lu 403/07, wyroku WSA we Wrocławiu z 6 czerwca 2008 r. sygn. akt I SA/Wr 355/08, postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 24 maja 2005 r. sygn. I US.VII/423/709/5/05, postanowieniu Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 14 września 2005 r. sygn. ZD/406-177/1/CIT/05, postanowieniu Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 20 października 2005 r. sygn. 2403-PDF-415-60-05, postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 6 stycznia 2006 r. sygn. DP/PD/423-0132/05/AK, interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 15 listopada 2007 r. sygn. ITPB3/423-87/07/AM, interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 października 2008 r. sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS, interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r. sygn. IPPB5/423-165/08-6/MB, piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dna 29 października 2009 r. IBPBI/2/423-875/09/AP, interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 12 maja 2010 r. o sygn. IBPBII/1/436-41/10/MZ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, po stronie udziałowca (wnoszący wkład) nie powstaje przychód do opodatkowania. Oznacza to, iż wartość nominalna udziałów w spółce kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci nie generuje przychodu podatkowego na dzień objęcia tych udziałów.

W myśl art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

1.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

2.

jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi księgowe oraz prowadząc Okręgową Stację Kontroli Pojazdów (dalej: OSKP). W związku z tym w strukturze Spółki funkcjonują dwa odrębne piony organizacyjne: Pion Księgowy oraz Pion OSKP. Działalność każdego z ww. pionów organizacyjnych prowadzona jest w innym miejscu. Każdy z pionów korzysta na potrzeby swojej działalności z odrębnych, wynajętych na podstawie odrębnych umów nieruchomości, Pion OSKP (hala przeznaczona do przeglądów z częścią biurową i zapleczem bytowym). Do pracy w każdym z pionów przyporządkowani są inni pracownicy Spółki, przy czym w Pionie OSKP pracują tylko pracownicy posiadający zgodne z przedmiotem jego działalności uprawnienia (uprawnienia diagnosty). Pion OSKP wynajmuje wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów. Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów działa w oparciu o stosowne akty administracyjne. Pion OSKP, składający się z zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest (i stan ten nie zmieni się do czasu planowanego wniesienia opisanego dalej aportu) wyodrębniony w strukturze Spółki pod względem finansowym, organizacyjnym oraz funkcjonalnym tak, by mógł on stanowić samodzielne przedsiębiorstwo. Pion OSKP, wykorzystując wyodrębniony wyłącznie na jego potrzeby zespół składników majątkowych, niemajątkowych tworzy u Wnioskodawcy zorganizowaną i dobrze funkcjonującą całość, stanowiącą jeden z dwóch rodzajów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W ocenie Wnioskodawcy stopień wyposażenia Pionu OSKP jest wystarczający do prowadzenia samodzielnej działalności, a wyodrębniony zespół składników majątkowych stanowiący u niego dział zajmujący się świadczeniem usług polegających na badaniach technicznych pojazdów, spełnia wszystkie przesłanki wynikające z art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. Spółka zamierza przeprowadzić restrukturyzację swojej działalności, polegającą na wniesieniu całego Pionu OSKP w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej zależnej od Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż wniesienie aportem Pionu OSKP do innej spółki kapitałowej, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania przychodu o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 tej ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 1a i 2) oraz podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania nr 4) wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Ponadto w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego dla Spółki do której aport będzie wniesiony wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl