IBPBI/2/423-567/11/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-567/11/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy rozliczenia płatności Lidera i Partnera z rachunku bankowego służącego do obsługi Konsorcjum z tytułu podatku VAT, w tym ewentualna wypłata lub zwrot z tego rachunku Liderowi lub Partnerowi części podatku należnego, który Lider lub Partner zobowiązany (pytanie oznaczone we wniosku nr 19) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy rozliczenia płatności Lidera i Partnera z rachunku bankowego służącego do obsługi Konsorcjum z tytułu podatku VAT, w tym ewentualna wypłata lub zwrot z tego rachunku Liderowi lub Partnerowi części podatku należnego, który Lider lub Partner zobowiązany.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca świadczy usługi budowlano-montażowe w ramach realizacji różnych projektów budowlanych. Obecnie w przetargach ubiega się wspólnie z innymi podmiotami nie powiązanymi kapitałowo o realizacje Zamówień Publicznych na dużych obiektach (przykładowo: budowa stadionu wraz z zapleczem i infrastrukturą). Z uwagi na fakt, że przy realizacji tak dużych obiektów wymagane są zarówno odpowiednio szerokie referencje jak również wysokie zabezpieczenia finansowe, aby sprostać stawianym wymaganiom, Spółka planuje przystąpić do realizacji tych zadań (dalej "Projekt") wspólnie z innym podmiotem gospodarczym (dalej "Konsorcjant", "Partner" lub "Członek Konsorcjum"). W tym celu Spółka planuje zawrzeć umowę tzw. konsorcjum horyzontalnego (dalej: "Konsorcjum" lub "Umowa Konsorcjum") i składać wspólne oferty w postępowaniach o przyznanie zamówień publicznych.

Udział w Konsorcjum pozwoli Spółce zdobyć doświadczenie oraz referencje. Dodatkowo, wspólne składanie ofert pozwoli Konsorcjantom na podział kosztów wadium i gwarancji zabezpieczającej prawidłowe wykonanie zadania, w rezultacie zmniejszy obciążenie finansowe obydwu Spółek w tym zakresie. Rozwiązanie takie jest również bardzo istotne z punktu widzenia zarządzania kontraktem, ponieważ pozwala rzetelnie rozliczać się pomiędzy Partnerami Konsorcjum, w tym w zakresie dobieranych podwykonawców. Dzięki temu możliwe jest złożenie korzystniejszej ceny na realizację zamówienia publicznego niż byłoby to możliwe w układzie klasycznego konsorcjum. W przypadku dużych zamówień daje ono większą szansę polskim podmiotom w stosunku do dużych podmiotów będących w zdecydowanej większości podmiotami zagranicznymi.

Zasady współpracy pomiędzy Stronami Konsorcjum zostaną określone w Porozumieniu, będącym uzupełnieniem podpisanej Umowy Konsorcjum.

Ogólne zasady funkcjonowania i cechy charakterystyczne Konsorcjum:

* Powołanie Konsorcjum nie powoduje skutków powstania nowego podmiotu gospodarczego,

* Konsorcjum będzie realizować Projekt w zamian za określone wynagrodzenie (dalej: Wynagrodzenie Konsorcjum),

* Strony Konsorcjum ponosić będą solidarną odpowiedzialność wobec zamawiającego (dalej "Zamawiający") za wykonanie wszystkich zobowiązań wynikających z zawartego z nim kontraktu oraz z tytułu realizacji zobowiązań wynikających z rękojmi i gwarancji,

* Strony Konsorcjum ustanowią pełnomocnikiem (Liderem) jedną ze Stron. Lider będzie działać we własnym imieniu oraz w imieniu Stron Konsorcjum jako organizator i koordynator wszelkich czynności związanych z realizacją Umowy z Zamawiającym na podstawie Porozumienia oraz odpowiedniego pełnomocnictwa. W szczególności upoważniony będzie do podpisania i złożenia oferty, negocjacji handlowych oraz podpisania Umowy z Zamawiającym oraz otrzymywania poleceń dla i w imieniu Partnera Konsorcjum. Za pełnienie powyższych funkcji Liderowi Konsorcjum będzie przysługiwać dodatkowe wynagrodzenie w kwocie wyrażonej wartością procentową np. 1 (jeden)% rzeczywistej wartości netto umowy zawartej z Zamawiającym. Wynagrodzenie za zarządzanie może zostać otrzymane przez Lidera od Partnera lub może zostać zatrzymane przez Lidera z wynagrodzenia należnego od zamawiającego i pomniejszać część procentową wynagrodzenia należnego Partnerowi (i jednocześnie powiększać część procentową wynagrodzenia należnego Liderowi) z tytułu udziału w Konsorcjum,

* Projekt będzie realizowany przez Partnerów wspólnie. Strony powołają wspólny zespół osobowy (tzw. Project) odpowiedzialny za realizację Projektu. W skład tego zespołu wchodzić będą osoby zarówno ze strony Lidera jak i Partnera Konsorcjum. Zespół ten w dalszej kolejności będzie odpowiedzialny za prace przygotowawcze, nadzór oraz rozliczanie Projektu w ramach Konsorcjum. Koszty funkcjonowania tego zespołu i jego pracy na rzecz Projektu będą rozliczne na podstawie z góry ustalonych stawek godzinowych, obejmujących między innymi: koszty wynagrodzeń, narzuty na wynagrodzenia, koszty przejazdów służbowych i delegacji tych osób (związane z Projektem) i będą obciążać koszty Projektu,

* Zgodnie z Umową Konsorcjum strony odpowiedzialne będą za wspólne wykonanie m.in. prac projektowych, prac wyburzeniowych, budowlanych i instalacyjnych w ramach Projektu. Do jego obowiązków należeć będzie w szczególności: zawieranie umów z podwykonawcami i dostawcami w imieniu Konsorcjum, prowadzenie spraw prawnych i podatkowych Konsorcjum, prowadzenie odrębnego rachunku bankowego w celu rozliczania kontraktu, prowadzenie rozliczeń z Zamawiającym,

* Również Partner zobligowany zostanie do świadczenia usług na rzecz wspólnego przedsięwzięcia w ramach Konsorcjum. Czynności te będą polegały m.in. na zakupie towarów i usług od podmiotów trzecich, wykonaniu części robót budowlanych wynikających z zakresu prac określonych w porozumieniu do umowy Konsorcjum oraz na tzw. podwykonawstwie "wewnętrznym". Czynności te będą obciążały wynik Konsorcjum,

* Według założeń Konsorcjum, cały projekt będzie realizowany przez podwykonawców. Wiąże się to z tym, że cechą takiego Konsorcjum jest między innymi brak podziału zakresów robót, jeśli chodzi o zakresy robót pomiędzy Konsorcjantami. Tak więc udział procentowy dla Partnerów w przychodach i wyniku Projektu nie wynika bezpośrednio z podziału robót pomiędzy Parterami, ale wynika z innych ustaleń pomiędzy stronami. Dopuszcza się, iż poszczególne zakresy robót będą wykonywane przez Partnerów, jednak wynikać to będzie z otrzymanych i wykonywanych prac na zasadzie podwykonawstwa. Za wybór Podwykonawców odpowiedzialny będzie Project, który będzie selekcjonował złożone oferty w oparciu o przyjęte zasady selekcji,

* Podwykonawcy wszystkie faktury za wykonane usługi wystawiają na Lidera, który gromadzi całą pulę kosztów na Projekcie,

* Członek Konsorcjum obciąża Lidera za roboty wykonane jako podwykonawca (jeśli je wykonywał), oraz za pracę oddelegowanych przez niego osób do Project, związaną z obsługą i zarządzaniem Projektem po uzgodnionych wcześniej stawkach; jeden z wariantów umowy Konsorcjum zakłada, że Strony mogą doliczać do swoich uznanych kosztów Projektu pewną pulę kosztów pośrednich - np. administracyjnych, niezwiązanych z pracą Project. Planuje się, iż koszty te będą doliczane do kosztów Konsorcjum notą księgową (zarówno u Lidera jak i Partnera),

* Po zakończeniu każdego odebranego etapu robót, Lider będzie wystawiać fakturę przychodową na Zamawiającego, a następnie część należnych Konsorcjum przychodów i kosztów związanych z Projektem zostanie alokowana na pozostałych Członków Konsorcjum według ustalonego wcześniej udziału procentowego Stron w Konsorcjum,

* W celu obsługi Konsorcjum zostanie otwarty odrębny rachunek bankowy, do którego dostęp będzie miał Lider a Partner lub Partnerzy będą sprawować kontrolę w zakresie prawidłowego zarządzania rachunkiem bankowym oraz akceptować przelewy, lub odrębny rachunek bankowy, do którego dostęp będą mieć wszystkie strony Konsorcjum na określonych warunkach,

* Otrzymywanie płatności od Zamawiającego, będzie leżało w zakresie uprawnień Lidera Konsorcjum, który następnie będzie przekazywał je w odpowiedniej części do Partnerów Konsorcjum,

* Z rachunku będą przekazywane Członkom Konsorcjum również środki przeznaczone na zapłatę podatku VAT przez Członków Konsorcjum w przypadku, gdy czynności takiego Członka wykonywane w ramach Konsorcjum (z wyłączeniem usług w charakterze podwykonawcy) podlegałaby opodatkowaniu VAT np. w związku z oddelegowaniem personelu do Project lub w związku z uznaniem za koszty Projektu wybranych kosztów pośrednich, bądź VAT w przypadku obciążenia Partnera wynagrodzeniem za zarządzanie Projektem. Na ten rachunek będą również wpływać środki pieniężne uzyskane ze zwrotu VAT lub wynikające z odliczenia podatku naliczonego bądź rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym przez Członków Konsorcjum, którzy otrzymaliby faktury VAT za czynności wykonywane w ramach Konsorcjum,

* Na powyższy rachunek będą również wpływać środki pieniężne od Lidera i Partnerów-zależnie od potrzeb i możliwości Członków Konsorcjum oraz ewentualnie zależnie od ustalonych przez Członków Konsorcjum dodatkowych warunków - w celu finansowania i zapewnienia płynności w zakresie realizacji Projektu,

* W szczególnym przypadku jeden z Konsorcjantów może być podmiotem zagranicznym z terenów Unii Europejskiej lub nawet spoza.

Rozliczenia Konsorcjum:

* Lider będzie uprawniony i zobowiązany do wystawiania wszystkich faktur na Zamawiającego z tytułu prac wykonanych przez Konsorcjum w zakresie Projektu. Faktury wystawiane będą po zakończeniu określonych w umowie etapów prac. Faktury zawierać będą należny podatek VAT,

* Jeśli Partner Konsorcjum będzie realizował osobiście jakiś zakres robót jako podwykonawca Konsorcjum, to w celu rozliczenia tych robót wystawi na Lidera Konsorcjum odpowiednie dokumenty z tytułu wykonanych usług na rzecz Konsorcjum oraz przeniesienia kosztów za udział w Project. Lider natomiast alokuje w koszty Projektu roboty wykonane we własnym zakresie poprzez odpowiednie wewnętrzne dokumenty zdawczo - odbiorcze,

* Zarówno Lider Konsorcjum, jak i Partner uczestniczyć będą w kosztach wspólnego przedsięwzięcia zgodnie z Umową Konsorcjum i Porozumieniem. Każdy z nich udokumentuje koszty faktycznie poniesione w związku z realizacją powierzonych mu zakresów zadań indywidualnie (będą ujmowane i rozliczane osobno w ewidencji księgowej każdej ze stron). Zgodnie z Porozumieniem zostanie pomiędzy Stronami Konsorcjum ustalony procentowy udział Lidera Konsorcjum i Partnera (Członków Konsorcjum) w zysku (stracie) wynikającym z realizacji wspólnego przedsięwzięcia (przykładowo 60% dla Lidera, 40% dla Partnera Konsorcjum). W wyniku przyjęcia proporcjonalnego podziału przychodów i kosztów pomiędzy Lidera i Partnera, strony - w ramach zawartego porozumienia - planują dokonywać (w ujęciu miesięcznym) - następującego rozliczenia wzajemnych kosztów:

a.

Po ustaleniu wysokości kosztów na Projekcie wzajemnie uznanych przez obydwie strony, Partner konsorcjum dokonuje obciążenia Lidera 100% swoich kosztów poniesionych na rzecz Konsorcjum w następujący sposób: za usługi wykonane jako podwykonawca na Projekcie fakturą VAT, zaś kosztami swojego personelu oraz innych uznanych kosztów pośrednich za pomocą noty księgowej;

b.

Lider dokonuje zsumowania kosztów poniesionych przez Partnera z poniesionymi przez siebie kosztami "wzajemnie uznanymi", dolicza do nich koszty własnego personelu, połową tak obliczonej sumy zostaje obciążony Partner za pomocą noty księgowej;

c.

Lider wystawia na Partnera noty księgowe, za pomocą, których następuje podział przychodów otrzymanych przez Konsorcjum z uwzględnieniem np. 40% udziału Partnera w zysku. Strony konsorcjum rozliczają solidarnie pomiędzy siebie wynik uzyskany przez Konsorcjum w taki sposób, aby każda ze stron partycypowała w jego wartości według procentu ustalonego w Umowie Konsorcjum lub Porozumieniu Wykonawczym bądź w innym porozumieniu,

* Ponoszone przez Konsorcjum koszty i uzyskiwane przychody będą ewidencjonowane w okresach miesięcznych. Zarówno Lider Konsorcjum, jak i Partner będą, prowadzić pełną ewidencję księgową realizowanego projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami rachunkowości W celu wzajemnego rozliczenia wyniku pomiędzy Partnerów Konsorcjum prowadzona będzie dodatkowa ewidencja kosztów i przychodów według ustalonego wspólnie modelu uwzględniającego postanowienia zawarte w Umowie Konsorcjum i Porozumieniu Wykonawczym,

* Nie wyklucza się, iż mechanizm podziału kosztów może ulec zmianie co do sposobu kalkulacji kosztów natomiast bez zmian pozostanie zasada, iż oprócz podziału przychodu dzielone będą również koszty,

* Każda ze stron Konsorcjum będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy rozliczenia płatności Lidera i Partnera z rachunku bankowego służącego do obsługi Konsorcjum z tytułu podatku VAT, w tym ewentualna wypłata lub zwrot z tego rachunku Liderowi lub Partnerowi części podatku należnego, który Lider lub Partner zobowiązany byłby uiścić za dany okres rozliczeniowy bądź wpłata na ten rachunek bankowy przez Lidera lub Partnera podatku naliczonego bądź nadwyżki podatku naliczonego nad należnym będą neutralne na gruncie podatku dochodowego (pytanie oznaczone we wniosku nr 19).

Zdaniem Spółki, rozliczenia płatności lidera i Partnera dokonywane z rachunku bankowego służącego do obsługi. Konsorcjum z tytułu podatku VAT, w tym ewentualna wypłata lub zwrot z tego rachunku Liderowi lub Partnerowi części podatku należnego, który lider lub Partner zobowiązany byłby uiścić za dany okres rozliczeniowy bądź wpłata na ten rachunek bankowy przez Lidera lub Partnera podatku naliczonego bądź nadwyżki podatku naliczonego nad należnym będą neutralne na gruncie podatku dochodowego.

Rozliczenia płatności z związane z czynnościami wykonywanymi przez Konsorcjum z rachunku bankowego służącego do obsługi Konsorcjum będą neutralne na gruncie podatku dochodowego. Wynika to z faktu, iż świadczenia te nie będą stanowiły definitywnego przysporzenia dla stron Konsorcjum a tym samym przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "Ustawa CIT"). Jednocześnie rozliczenia te nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu dla stron Konsorcjum gdyż nie będą spełniać warunków wynikających z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT. W świetle art. 15 ust. 1 Ustawy CIT za koszty uzyskania przychodu będzie można uznać wydatki Lidera lub Partnera na podwykonawców oraz zatrudnienie własnego personelu. Rozliczenia przychodów i kosztów uzyskania przychodu w relacjach pomiędzy stronami Konsorcjum będą mogły być dokonywane wyłącznie na zasadach wynikających z art. 5 ust. 1 i 2 Ustawy CIT. Powyższa argumentacja dotyczy również rozliczeń płatności Lidera i Partnera dokonywanych z rachunku bankowego służącego do obsługi Konsorcjum w zakresie podatku VAT, w tym ewentualnych wypłat lub zwrotów z tego rachunku Liderowi lub Partnerowi części podatku należnego, który Lider lub Partner zobowiązany byłby uiścić za dany okres rozliczeniowy bądź wpłat na ten rachunek bankowy przez Lidera lub Partnera podatku naliczonego bądź nadwyżki podatku naliczonego nad należnym celem realizacji zasady neutralności podatku VAT pomiędzy stronami Konsorcjum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-18 wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 35-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl