IBPBI/2/423-556/11/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-556/11/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 16 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku prowadzenia dokumentacji podatkowej przez kościelną osobę prawną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku prowadzenia dokumentacji podatkowej przez kościelną osobę prawną. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 18 lipca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-556/11/JD wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 22 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na mocy dekretu biskupa powołana została Szkoła. Szkoła ma charakter katolicki, działa w ramach kościelnych osób prawnych, które ją powołały. Powyższe reguluje art. 20 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Szkoła jest jednocześnie szkołą niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej nadanych przez ministra kultury. Z wnioskiem o wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek artystycznych zwróciła się do ministra kultury diecezja jako organ prowadzący szkołę. Szkoła będąc kościelną osobą prawną, na mocy art. 55 pkt 2 ustawy "państwo - kościół" zwolniona jest od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej, tym samym nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych. Pozostaje jednak nadal szkołą niepubliczną o prawach publicznych. Szkoła nie rozszerzyła w żaden sposób swojej działalności poza edukacyjno - wychowawczą, np. poprzez sprzedaż publikacji czy organizowanie konkursów. Szkoła nie jest płatnikiem VAT. Środki finansowe, które stanowią dotacje kurii, dotacje ministerstwa kultury, wpłaty indywidualne uczniów oraz wpłaty i darowizny sponsorów, przeznaczane są wyłącznie na działalność edukacyjną.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Biura 22 lipca 2011 r. podkreślono, że Szkoła jest kościelną osobą prawną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Szkoła (Wnioskodawca), będąca kościelną osobą prawną i jednocześnie szkołą niepubliczną o prawach szkoły publicznej, jest zwolniona z prowadzenia dokumentacji rachunkowej wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.

Czy zapis w statucie szkoły o przeznaczaniu środków finansowych szkoły wyłącznie na działalność edukacyjną, powoduje, że szkoła spełnia kryterium zwolnienia z obowiązku prowadzenia dokumentacji rachunkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 55 pkt 2 ustawy "państwo - kościół", mając na względzie, że szkoła pozostaje kościelną osobą prawną oraz nie rozszerzyła w żaden sposób swojej działalności poza edukacyjno - wychowawczą, nie jest obowiązana do prowadzenia dokumentacji rachunkowej wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Dochód w rozumieniu powołanego wcześniej art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., określony na podstawie prowadzonej dokumentacji (art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p.) może korzystać ze zwolnienia w przypadkach przewidzianych w art. 17 u.p.d.o.p. (Rozdział 4 Zwolnienia przedmiotowe). I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.

Z literalnego brzmienia powołanego wcześniej przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) u.p.d.o.p. wynika, że aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia o jakim mowa w tym przepisie muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1.

Wnioskodawca musi być kościelną osobą prawną oraz

2.

musi osiągać dochody z niegospodarczej działalności statutowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Szkoła) jest kościelną osobą prawną, prowadzącą działalność statutową, edukacyjno - wychowawczą w formie szkoły niepublicznej o prawach szkoły publicznej. Działalność ta finansowana jest z dotacji organu prowadzącego, dotacji Ministerstwa Kultury, wpłat indywidualnych uczniów oraz wpłat i darowizn sponsorów. Środki finansowe pochodzące z ww. źródeł przeznaczane są wyłącznie na działalność edukacyjną.

Odnosząc powyższe do przedstawionego wcześniej stanu prawnego sprawy należy stwierdzić, że Szkoła spełnia warunki uprawniające ją do zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) u.p.d.o.p., albowiem jest kościelną osobą prawną oraz osiąga dochody z niegospodarczej działalności statutowej. W literaturze podkreśla się bowiem, że działalność prowadzona w formie szkoły, placówki, zespołu szkół lub placówek niepublicznych nie jest działalnością gospodarczą (nawet jeżeli spełnia przesłanki uznania jej za taką działalność w świetle art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - por. M. Pilch, Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, ABC, 2088, wyd. II, a także B. Rakoczy, Ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce. Komentarz, Oficyna, 2008).

Zakwalifikowanie osiąganych przez Szkołę dochodów do dochodów korzystających ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) u.p.d.o.p. odnosi ten skutek, że w zakresie tych dochodów Szkoła, jako kościelna osoba prawna, nie będzie obowiązana do prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.

Stanowisko Szkoły jest zatem prawidłowe.

Na marginesie powyższych rozważań należy zauważyć, że zwolnienie wynikające z art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.) zostało implementowane do u.p.d.o.p. w wyżej powołanym art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a). W obu ww. ustawach jest mowa o tym samym zwolnieniu z opodatkowania i tym samym zwolnieniu z obowiązku prowadzenia dokumentacji podatkowej. Pomimo, iż w art. 55 ust. 2 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce jest mowa o braku obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych, a w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) u.p.d.o.p., zwalnia się z obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej, to oba te przepisy stanowią o tej samej dokumentacji, którą w okresie uchwalania ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej określała ustawa o zobowiązaniach podatkowych uchylona następnie przez Ordynację podatkową.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie o braku obowiązku Szkoły do prowadzenia dokumentacji przewidzianej w przepisach prawa podatkowego w zakresie w jakim dochód korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) u.p.d.o.p., nie rozstrzyga natomiast kwestii związanej z obowiązkiem, lub jego brakiem co do prowadzenia dokumentacji rachunkowej. Przepisy ustawy o rachunkowości nie są bowiem przepisami prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, a zatem tut. Organ nie jest uprawniony do ich interpretacji (art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl