IBPBI/2/423-525/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-525/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 maja 2009 r. - KAN 6029) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu Oddziałów parafialnych,

* obowiązku prowadzenia dokumentacji dla celów podatku dochodowego od osób prawnych przez Oddziały parafialne wchodzące w skład struktury Stowarzyszenia - kościelnej osoby prawnej

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2009 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu Oddziałów parafialnych,

* obowiązku prowadzenia dokumentacji dla celów podatku dochodowego od osób prawnych przez Oddziały parafialne wchodzące w skład struktury Stowarzyszenia - kościelnej osoby prawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest kościelną osobą prawną, powołane Dekretem Biskupa Ordynariusza. Stowarzyszenie działa na podstawie statutu, zgodnie z którym podstawowymi ogniwami Stowarzyszenia są Oddziały parafialne powołane za zgodą księdza proboszcza.

Parafialne oddziały działają również zgodnie ze statutem, mając na względzie zasadniczy cel, jakim jest kształtowanie młodych chrześcijan oraz aktywne uczestnictwo we wspólnocie i misji Kościoła.

Działalność Oddziałów nie jest nakierowana na osiągnięcie zysku, gdyż działają w celach określonych w statucie. Przychody Oddziałów pochodzą głównie ze składek członkowskich.

Zdaniem Stowarzyszenia dochody Oddziałów Parafialnych Stowarzyszenia zwolnione są z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) i w związku z tym na podstawie art. 25 ust. 3a przywołanej ustawy są ustawowo zwolnione ze składania zeznania rocznego CIT-8 na podstawie art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Zdaniem Stowarzyszenia parafialne Oddziały powinny prowadzić własną ewidencję (nie wspólną ze Stowarzyszeniem) przychodów i kosztów do celów sprawozdawczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie powinno ewidencjonować przychody i koszty parafialnych Oddziałów Stowarzyszenia do celów podatku dochodowego od osób prawnych w świetle ww. ustawy. Jeżeli tak, to w jaki sposób.

Zdaniem Stowarzyszenia parafialne Oddziały powinny prowadzić własną (nie wspólną ze Stowarzyszeniem) ewidencję przychodów i kosztów do celów sprawozdawczych.

Stowarzyszenie uważa również, iż na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Oddziały te zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej dalej jako "ustawa o p.d.o.p.") przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a.

z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b.

z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odnowy kościołów oraz kaplic, adaptacje innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) ustawy o p.d.o.p., uregulowano zwolnienie bezwarunkowe dotyczące dochodów kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej. W odniesieniu do tego rodzaju dochodów podatnicy nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Natomiast zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ww. ustawy o p.d.o.p. ma charakter warunkowy co oznacza, że dochody kościelnych osób prawnych z innej działalności niż niegospodarcza działalność statutowa będą wolne od podatku tylko z części przeznaczonej i wydatkowanej na cele wymienione w tym przepisie.

Należy przy tym stwierdzić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyjaśnia pojęcia "działalność niegospodarcza" czy też "niegospodarcza działalność statutowa".

Za działalność statutową, zgodnie z unormowaniem § 1 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 z późn. zm.), uznaje się działalność jednostki niemającą charakteru działalności gospodarczej, określoną przepisami prawa i jej statutem. Wobec powyższego należałoby posłużyć się pojęciem "działalności gospodarczej" zdefiniowanym w art. 3 pkt 9 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny rachunek lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Natomiast w myśl przepisów art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), "działalnością gospodarczą" jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

W świetle powyższych przepisów dochody z każdej działalności wynikającej z istoty funkcjonowania Kościoła, nie będącej działalnością gospodarczą (działalność statutowa), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż podstawowym zadaniem Stowarzyszenia w myśl Statutu jest między innymi pomoc we wszechstronnym rozwoju młodego człowieka, troska o rozwój wiedzy ogólnej, specjalistycznej i kwalifikacji zawodowych; troska o czystość i piękno otoczenia oraz poszanowanie środowiska naturalnego dbanie o rozwój fizyczny; wprowadzanie w życie gospodarcze oraz gotowość pomocy młodzieży bezrobotnej.

Ponadto działalność Stowarzyszenia nie jest nakierowana na osiąganie zysku, gdyż w jej ramach dąży do osiągnięcia celów określonych w Statucie.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż dochody Stowarzyszenia będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) ustawy o p.d.o.p.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie jest kościelną osobą prawną, działającą na podstawie statutu, zgodnie z którym podstawowymi jego ogniwami są Oddziały parafialne. Z powyższego wynika zatem, że Oddziały te nie są organizacyjnie wyodrębnione, lecz działają w ramach Stowarzyszenia.

Parafialne Oddziały działają również zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia mając na względzie zasadniczy cel, jakim jest kształtowanie młodych chrześcijan oraz aktywne uczestnictwo we wspólnocie i misji Kościoła.

Skoro Oddziały parafialne Stowarzyszenia nie są wyodrębnionymi jednostkami, ich cele są tożsame z celami Stowarzyszenia, to również one korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) ustawy o p.d.o.p. A zatem stanowisko Stowarzyszenia w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie § 1 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej, przepisów rozporządzenia nie stosuje się do kościelnych osób prawnych nieprowadzących działalności gospodarczej. Kościelne osoby prawne prowadzą rachunkowość według zasad określonych przez wewnętrzne przepisy kościelne, dotyczące tych jednostek. Oznacza to, iż Oddziały Stowarzyszenia, jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej, to nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji rachunkowej, o której stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Natomiast kwestia obowiązków w zakresie prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów dla celów sprawozdawczych, w myśl powołanego wyżej przepisu § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r., uregulowana jest wewnętrznymi przepisami kościelnej osoby prawnej, do których interpretacji, działający z upoważnienia Ministra Finansów, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest uprawniony.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 ww. Ordynacji podatkowej, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Do wniosku (KAN - 6029) Stowarzyszenie dołączyło kserokopie dokumentów obrazujących przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań dotyczących zwolnienia z opodatkowania dochodu Stowarzyszenia i składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (straty) CIT-8 oraz podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl