IBPBI/2/423-514/10/CzP - Możliwość odliczenia od dochodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych darowizn przekazanych przez spółkę na rzecz związku zawodowego oraz stowarzyszenia, organizujących wyjazdy, spotkania i konferencje dla pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-514/10/CzP Możliwość odliczenia od dochodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych darowizn przekazanych przez spółkę na rzecz związku zawodowego oraz stowarzyszenia, organizujących wyjazdy, spotkania i konferencje dla pracowników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania darowizny na rzecz:

*

Międzyzakładowych Związków Zawodowych - jest nieprawidłowe,

*

Stowarzyszenia w części przekazanej na:

*

organizację wypoczynku pracowników Spółki,

*

integrację załogi,

*

organizowanie spotkań z osobami z innych firm (jeżeli cele spotkań nie są zbieżne ze wskazanymi w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego) - jest nieprawidłowe,

*

w pozostałej części - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania darowizny na rzecz:

*

Międzyzakładowych Związków Zawodowych,

*

Stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przy Spółce działają Międzyzakładowe Związki Zawodowe (zwane dalej MZZ) oraz Stowarzyszenie (...) (zwane dalej Stowarzyszenie). Powyższe organizacje posiadają odrębną osobowość prawną oraz prowadzą samodzielną działalność statutową.

W ramach prowadzonej działalności MZZ oraz Stowarzyszenie organizują między innymi różnego rodzaju, wyjazdy, spotkania i konferencje, których celem jest:

*

organizacja wypoczynku pracowników Spółki oraz młodzieży i dzieci,

*

spotkania świąteczne z emerytami,

*

propagowanie wiedzy technicznej,

*

organizacja imprez sportowych, w których uczestniczą pracownicy Spółki,

*

pogłębianie wiedzy technicznej,

*

spotkania z osobami ze świata nauki oraz z osobami z innych firm,

*

integracja załogi,

*

udział w konferencjach naukowo-technicznych,

*

organizacja wycieczek krajoznawczo-turystycznych.

Powyżej wymienione organizacje zwracają się do Spółki z prośbą o dofinansowanie w postaci darowizny konkretnych działań z powyżej opisanego zakresu.

Na podstawie powyższych próśb Spółka planuje przekazać darowizny pieniężne na rachunki bankowe powyższych organizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy darowizny pieniężne przekazane Międzyzakładowemu Związkowi Zawodowemu oraz Stowarzyszeniu na cele wymienione w zapytaniu, podlegać będą odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Spółki, cele na jakie przekazywane są darowizny są zbieżne z celami określonymi w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W związku z powyższym podlegać będą odliczeniu od podstawy opodatkowania, na mocy art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1,.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Pod pojęciem darowizny, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), należy rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

*

być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

*

obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy lub równoważna organizacja, określona w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przepisy o działalności pożytku publicznego nie mają zastosowania do:

1.

partii politycznych;

2.

związków zawodowych i organizacji pracodawców:

3.

samorządów zawodowych;

4.

fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego

5.

fundacji utworzonych przez partie polityczne;

6.

klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej.

W świetle powyższego, przekazanie przez Spółkę darowizny na rzecz Międzyzakładowych Związków Zawodowych nie będzie podlegało odliczeniu od dochodu, bowiem MZZ jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 4 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nie wypełnia zatem kryteriów podmiotowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie przekazania darowizny Międzyzakładowym Związkom Zawodowym uznaje się za nieprawidłowe.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż darowizna ma zostać przekazana również na rzecz Stowarzyszenia. W ramach prowadzonej działalności Stowarzyszenie organizuje między innymi różnego rodzaju wyjazdy, spotkania i konferencje, których celem jest:

*

organizacja wypoczynku pracowników Spółki oraz młodzieży i dzieci,

*

spotkania świąteczne z emerytami,

*

propagowanie wiedzy technicznej,

*

organizacja imprez sportowych w których uczestniczą pracownicy Spółki,

*

pogłębianie wiedzy technicznej,

*

spotkania z osobami ze świata nauki oraz z osobami z innych firm,

*

integracja załogi,

*

udział w konferencjach naukowo-technicznych,

*

organizacja wycieczek krajoznawczo-turystycznych.

Stowarzyszenie każdorazowo zwraca się do Spółki z prośbą o dofinansowanie w postaci darowizny konkretnych działań z powyżej opisanego zakresu.

Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zawiera 33 cele pożytku publicznego, wśród których:

*

w punkcie 10 wymieniono zadania w zakresie działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,

*

w punkcie 12 wymieniono zadania w zakresie działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych praktyce gospodarczej,

*

w punkcie 14 wymieniono zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,

*

w punkcie 15 wymieniono zadania w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży,

*

w punkcie 17 wymieniono zadania w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu,

*

w punkcie 19 wymieniono zadania w zakresie turystyki i krajoznawstwa.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Stowarzyszenie, na rzecz którego będą przekazane środki pieniężne, realizuje m.in. cele znajdujące się w sferze wyżej wymienionych zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W związku z powyższym darowizna przekazana na rzecz Stowarzyszenia będzie podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części przekazanej na:

*

organizację wypoczynku młodzieży i dzieci,

*

organizowanie spotkań świątecznych z emerytami,

*

propagowanie wiedzy technicznej,

*

organizację imprez sportowych, w których uczestniczą pracownicy Spółki,

*

pogłębianie wiedzy technicznej,

*

organizowanie spotkań z osobami ze świata nauki oraz z osobami z innych firm, o ile ich cel jest zgodny z celami wskazanymi ww. art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego,

*

udział w konferencjach naukowo-technicznych,

*

organizacją wycieczek krajoznawczo-turystycznych.

Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.

Natomiast darowizna przekazana Stowarzyszeniu w części przekazanej na:

*

organizację wypoczynku pracowników Spółki,

*

integrację załogi,

*

organizowanie spotkań z osobami z innych firm (jeżeli cele spotkań nie są zbieżne ze wskazanymi w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego)

-nie podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, gdyż cele te nie mieszczą się w katalogu zawartym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl