IBPBI/2/423-512/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-512/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zaliczenia wydatków na nabycie usług serwisu gwarancyjnego do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zaliczenia wydatków na nabycie usług serwisu gwarancyjnego do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji szerokiej gamy kas fiskalnych, urządzeń i systemów kasowych, peryferii i akcesoriów służących do rejestracji i zarządzania sprzedażą. Sprzedaż produkowanych towarów prowadzona jest przy użyciu sieci dystrybucji składającej się z dystrybutorów regionalnych i dealerów.

Dokonując sprzedaży oferowanych produktów Spółka zapewnia serwis gwarancyjny oraz pogwarancyjny tych urządzeń. Urządzenia produkowane przez Spółkę objęte są 12 miesięczną gwarancją liczoną od dnia zainstalowania lub podpisania protokołu odbioru przez odbiorcę końcowego, z zastrzeżeniem, iż udzielona gwarancja nie może być dłuższa niż 18 miesięcy od momentu dostawy produktów do partnera. Obowiązek zapewnienia serwisu przez Spółkę jako producenta kas fiskalnych wynika m.in. z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny jest prowadzony przez dystrybutorów oraz dealerów (partnerów). Wszystkie osoby wykonujące czynności serwisowe są odpowiednio przeszkolone przez Spółkę.

Zasady sprzedaży towarów oraz świadczenia serwisu zostały określone w umowie o współpracy w zakresie obrotu towarowego oraz świadczenia serwisu urządzeń. Zgodnie z postanowieniami przedmiotowej umowy:

* za prowadzenie serwisu gwarancyjnego produktów z grup wymienionych w załączniku nr 1 do umowy partner będzie obciążał Spółkę fakturą na podstawie formularza "Rozliczenie miesiąca" z systemu Serwisu Gwarancyjnego zgodnie z zasadami opisanymi w tym załączniku (§ 4). Dla pozostałych produktów niewymienionych w załączniku serwis gwarancyjny będzie prowadzony na zasadach ogólnych, tj. poprzez odesłanie produktu do Spółki,

* w okresie gwarancji partner zobowiązany jest do zapewnienia serwisu sprzedawanych przez siebie produktów z grupy "fiskalne" zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z dnia 1 grudnia 2008 r., Nr 212, poz. 1338) lub przepisów, które mogą w przyszłości zmienić lub zastąpić opisane rozporządzenie (§ 5.1),

* do świadczenia serwisu sprzedawanych przez siebie urządzeń fiskalnych partner może zatrudniać wyłącznie serwisantów autoryzowanych, przeszkolonych w odpowiednim zakresie przez Spółkę lub w ośrodku szkoleniowym posiadającym autoryzację Spółki (§ 5.2).

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do umowy o współpracy w zakresie obrotu towarowego oraz świadczenia serwisu urządzeń w okresie od 1-go do 7-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce instalacja produktów u klienta końcowego, partner wystawi fakturę rozliczeniową za poprzedni miesiąc o treści "opłata z tytułu serwisu gwarancyjnego urządzeń sprzedanych w miesiącu..../...." na sumaryczną kwotę netto zgodnie z formularzem "Rozliczenie miesiąca" SSG. Termin płatności faktur wystawionych za prowadzenie serwisu gwarancyjnego wynosi 14 dni.

Zgodnie z przytoczonymi postanowieniami umowy o współpracy w zakresie obrotu towarowego oraz świadczenia serwisu urządzeń, usługi serwisowe świadczone przez partnerów na rzecz Spółki są fakturowane w miesiącu następującym po instalacji urządzeń fiskalnych. Faktura wystawiona przez dealera obejmuje wynagrodzenie za wszelkie czynności podejmowane przez dealera w ramach serwisu w okresie gwarancji. Podstawą dla wystawienia faktury jest liczba sprzedanych w danym miesiącu urządzeń. Dla każdej grupy urządzeń, tj. urządzeń fiskalnych, wag, sprawdzarek cen oraz drukarek niefiskalnych określono procentowo, w stosunku do ceny klienta końcowego, wysokość wynagrodzenia za serwis gwarancyjny. Kwota wynagrodzenia stanowi iloczyn ilości sprzedanych urządzeń oraz stawki za serwis gwarancyjny dla każdego z tych urządzeń.

Zakres czynności, które powinny być wykonane przez dealera w ramach serwisu gwarancyjnego został określony w warunkach serwisu dealera w okresie gwarancji. W okresie gwarancji do serwisu dealera należy m.in.:

1.

zainstalowanie urządzenia u odbiorcy końcowego.

2.

przeszkolenie obsługi w zakresie pracy i obsługi codziennej.

3.

zaopatrywania klienta w materiały eksploatacyjne firmowane przez Spółkę pod rygorem utraty gwarancji na mechanizmy drukujące.

4.

dokonywanie napraw bieżących poprzez wymianę markowanych (posiadających metki identyfikacyjne Spółki) podzespołów.

5.

obsługa pracowników urzędu skarbowego zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów o wykonywaniu serwisu kas fiskalnych.

6.

sporządzanie protokołów odczytu zawartości modułu fiskalnego w przypadku jego uszkodzenia.

W okresie po gwarancji do serwisu dealera należy m.in.:

1.

dokonywanie przeglądów okresowych wymaganych przez Ministerstwo Finansów jak i wymaganych przez Spółkę.

2.

dokonywanie napraw bieżących. Naprawa u użytkownika odbywa się poprzez wymianę podzespołów.

3.

obsługa pracowników urzędu skarbowego zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów o wykonywaniu serwisu kas fiskalnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest zakwalifikowanie ponoszonych przez Spółkę wydatków na nabycie od partnerów (dealerów oraz dystrybutorów) usług serwisu gwarancyjnego do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami w rozumieniu art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., zwana dalej "u.p.d.o.p.")... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, wskazane w zdarzeniu przyszłym wydatki na nabycie od partnerów (dealerów oraz dystrybutorów) usług serwisu gwarancyjnego zaliczyć należy do kategorii kosztów bezpośrednio związanych z przychodami w rozumieniu art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. Tym samym koszty te potrącalne są w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały związane z nimi przychody.

W doktrynie prawa podatkowego przyjmuje się, że do kosztów bezpośrednich zalicza się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów dające się bezpośrednio przypisać do przychodu, a do kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodem zalicza się te wszystkie wydatki, które związane są z ogólnym funkcjonowaniem podatnika (ogólny zarząd, utrzymanie w sprawności procesów produkcyjnych i usługowych), w tym również z zachowaniem oraz zabezpieczeniem źródła przychodów.

W u.p.d.o.p. brak jest definicji "kosztów bezpośrednio związanych z przychodami" jak i "kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednio związanych z przychodami", dlatego też rozumienie tych pojęć powinno opierać się na ich językowym, potocznym znaczeniu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy wiec rozumieć te koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie określonego przychodu. Kosztami o charakterze bezpośrednim są więc wszelkie koszty związane z wytworzeniem wyrobów lub usług. Kosztami o charakterze pośrednim są koszty ogólnego zarządu, tj. koszty zarządzania podmiotem i ogólne koszty administracyjne, a w tym świadczenia na rzecz pracowników administracyjnych, koszty podróży służbowych, koszty łączności - telefon, internet, koszty obsługi prawnej, koszty windykacji, usług marketingowych, ubezpieczenia, badania sprawozdań finansowych, reklamy/promocji (vide wyrok WSA w Białymstoku, sygn. akt I SA/Bk 579/08).

Mając na uwadze powyższe rozważania, w kwestii rozumienia pojęcia kosztów bezpośrednio związanych z przychodami, należy stwierdzić, że koszt serwisu gwarancyjnego związany jest w sposób ścisły z przychodami ze sprzedaży urządzeń przez Spółkę. Wysokość wydatków na serwis gwarancyjny skorelowana jest w sposób bezpośredni z ilością sprzedanych urządzeń. Spółka jako producent sprzedając urządzenia stawia do dyspozycji użytkownika usługę w postaci serwisu gwarancyjnego. Bez ponoszenia kosztów serwisu gwarancyjnego nie byłoby możliwym przez Spółkę dokonywanie sprzedaży urządzeń.

Koszt serwisu gwarancyjnego jest więc ściśle powiązany z przychodem ze sprzedaży urządzeń, a bez znaczenia pozostaje fakt, czy koszt ten powstawałby bezpośrednio w Spółce poprzez utrzymywanie własnych służb serwisowych, czy też ze względu na zlecenie serwisu innemu podmiotowi. Istotnym jest, że kwota płacona za serwis stanowi iloczyn ilości sprzedanych urządzeń oraz stawki za serwis gwarancyjny dla każdego z tych urządzeń.

Niewątpliwie więc wydatek ten stanowi koszt bezpośrednio związany z przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę, a tym samym rozliczony może być w momencie jego poniesienia, czyli w roku w którym powstały powiązane z nim przychody ze sprzedaży objętych serwisem gwarancyjnym urządzeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 uznano za prawidłowe, zagadnienie zawarte w pytaniu oznaczonym we wniosku Nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl