IBPBI/2/423-508/13/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-508/13/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po stronie Spółki powstanie przychód w związku z podziałem Spółki (podział przez przejęcie) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po stronie Spółki powstanie przychód w związku z podziałem Spółki (podział przez przejęcie).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i dystrybucja soków, nektarów, napojów, wód mineralnych oraz koncentratów. W ramach planowanej restrukturyzacji, uzasadnionej dążeniem do utworzenia dwóch linii biznesowych (dystrybucyjnej i produkcyjnej) - w celu dywersyfikacji ryzyka, związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą rozważane jest dokonanie podziału Spółki poprzez przeniesienie całego jej majątku na dwie, istniejące spółki kapitałowe (dalej łącznie jako: "Spółki kapitałowe", osobno jako: "Spółka A" oraz "Spółka B") w ten sposób, że część przedsiębiorstwa Spółki, która zajmuje się działalnością dystrybucyjną, logistyką i kontaktami z klientami zostanie przeniesiona do Spółki A, a część przedsiębiorstwa Spółki, która zajmuje się działalnością produkcyjną zostanie przeniesiona do Spółki B.

Obie części przedsiębiorstwa Spółki funkcjonują w strukturze organizacyjnej jako odrębne jednostki organizacyjne, posiadające między innymi własnych pracowników, własną strukturę wewnętrzną oraz infrastrukturę. Ich funkcjonowanie zostało ustalone w dokumentach wewnętrznych Wnioskodawcy, zgodnie z którymi część przedsiębiorstwa Spółki, która zajmuje się działalnością dystrybucyjną/logistyczną/handlową, została zorganizowana w formie Działu Handlowego oraz Działu Logistyki (dalej: "ZCP A"), a część przedsiębiorstwa Spółki, która zajmuje się działalnością produkcyjną, została zorganizowana w formie Działu Produkcji (dalej: "ZCP B").

Zarówno ZCP A, jak i ZCP B, posiada własną strukturę organizacyjną z przypisanymi do niego zasobami ludzkimi (pracownikami). ZCP A nie posiada jednak własnych pracowników administracyjnych i korzysta w tym zakresie ze wsparcia ZCP B.

Na ZCP B składa się:

* własny majątek trwały i wartości niematerialne i prawne służące prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie produkcji soków, nektarów, napojów, wód mineralnych oraz koncentratów, w tym budynki i linie produkcyjne,

* zapasy materiałów (znajdujące się w magazynie surowca współdzielonym obecnie z ZCP A),

* wierzytelności i zobowiązania wynikające z działalności produkcyjnej,

* pracownicy.

Natomiast na ZCP A składają się:

* własny majątek trwały i wartości niematerialne i prawne służące prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji soków, nektarów, napojów, wód mineralnych oraz koncentratów, w szczególności ciężarówka (planowany jest zakup dalszych środków transportowych), budynek magazyn wyrobów gotowych i surowca,

* wyroby gotowe (znajdujące się w magazynie wyrobu gotowego współdzielonym obecnie z ZCP B),

* wierzytelności i zobowiązania wynikające z działalności dystrybucyjnej,

* pracownicy.

W Spółce brak jest odrębnych rachunków bankowych dla ZCP A i ZCP B. Nie ma również pełnego rozdzielenia ponoszonych przez Spółkę kosztów na każdy z rodzajów działalności (dystrybucyjną i produkcyjną). Natomiast istnieje podział umożliwiający alokowanie części kosztów do poszczególnych działów (ZCP) poprzez odpowiednie oznaczenie miejsc powstawania kosztów (MPK). Na chwilę obecną przychody poszczególnych działów nie są dzielone w ramach Spółki. Nie utworzono dotychczas osobnych kont bilansowych dla każdego z działów (na chwilę obecną nie jest możliwe stworzenie odrębnych sprawozdań dla każdego z działów). Pełne wyodrębnienie w tych aspektach nastąpi z momentem podziału Spółki.

Nie da się również jednoznacznie przyporządkować kosztów administracyjnych oraz kosztów księgowości do poszczególnych ZCP. W konsekwencji całość kosztów naliczonych a niezapłaconych na dzień podziału zostanie przyporządkowana do ZCP A. Spółka A oraz Spółka B po dokonanym podziale Spółki zamierzają prowadzić działalność w zakresie odpowiednio dystrybucji oraz produkcji soków, nektarów, napojów, wód mineralnych i koncentratów w oparciu o własny majątek oraz przeniesione na ich rzecz składniki majątku Spółki, zorganizowane w formie odpowiednio ZCP A i ZCP B uzupełnione ewentualnie o zawarcie niezbędnych umów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym zarówno ZCP A jak i ZCP B stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym w związku z rozważanym podziałem przez przejęcie nie powstanie dla niej przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, zarówno składniki majątku Spółki przejęte przez Spółkę A, jak i składniki majątku Spółki przejęte przez Spółkę B, będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p.") i w konsekwencji w wyniku podziału nie powstanie dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu p.d.o.p.

Przepisy prawa handlowego pozwalają na dokonanie podziału spółki poprzez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych).

W ramach rozważanego zdarzenia przyszłego podział, o którym mowa powyżej zostanie przeprowadzony w ten sposób, że cały majątek Spółki zostanie przeniesiony na inne Spółki kapitałowe. W świetle powyższych okoliczności, zdarzenie to mogłoby potencjalnie kreować przychód podlegający opodatkowaniu p.d.o.p. na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p., w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa przychodem jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Zdaniem Spółki, przeniesienie całego majątku Spółki na Spółki kapitałowe nie spowoduje dla Spółki powstania przychodu, bowiem składniki majątkowe przejęte przez Spółkę A oraz Spółkę B będą stanowiły zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu u.p.d.o.p.

Zgodnie z definicją legalną sformułowaną w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., zorganizowaną część przedsiębiorstwa oznacza na gruncie u.p.d.o.p. organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z utrwalonego orzecznictwa organów podatkowych, zorganizowana część przedsiębiorstwa powstaje, jeżeli spełnione są następujące przesłanki:

a.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, obejmujący także zobowiązania;

b.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

c.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

d.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Jak wskazano w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 października 2008 r. (nr ILPB3/423-446/08-2/HS), "zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, które w przyszłości mogą służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowany, autonomiczny zespół tych składników. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki czyli kadra pracownicza"

Kryterium pozwalającym na ocenę, czy doszło do wyodrębnienia organizacyjnego jest ustalenie roli, jaką pełniły składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość; tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 26 listopada 2008 r. nr IPPB5/423-6/08-3/MB).

Wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość przypisania zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonych wskaźników finansowych. Jak wyraził to Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 11 listopada 2008 r. (nr IP-PB3-423-816/08-2/MB), "wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa."

Kryterium zdolności zespołu składników do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa, samodzielnie realizującego zadania gospodarcze sprowadza się do ustalenia, "czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa" (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z dnia 9 października 2008 r. znak IBPB37423-659/08MS).

Aktualność przedstawionego powyżej stanowiska organów podatkowych w analizowanym zakresie potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 listopada 2011 r. (nr ILPB3/423-11-5/EK), w której wskazano, że "wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu ort. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)."

W ocenie Spółki w analizowanym zdarzeniu przyszłym przesłanki istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa będą spełnione zarówno w odniesieniu do ZCP A, jak i ZCP B. Dla powyższego nie ma znaczenia, iż ZCP A korzysta ze wsparcia pracowników administracyjnych ZCP B, współdzieli w chwili obecnej z ZCP B magazyn wyrobu gotowego i surowca oraz brak jest odrębnych rachunków bankowych i możliwości pełnego wyodrębnienia wyniku dla działalności dystrybucyjnej i produkcyjnej, ponieważ powyższe współzależności między ZCP A i ZCP B zostaną definitywnie zakończone w momencie dokonania planowanego podziału Spółki. W jego wyniku ZCP A oraz ZCP B zostaną przeniesione do odrębnych Spółek kapitałowych, które za ich pomocą oraz za pomocą własnych majątków będą prowadzić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w zakresie dystrybucji (Spółka A) oraz produkcji (Spółka B) soków, nektarów, napojów, wód mineralnych oraz koncentratów. W związku z powyższym po stronie Spółki jako spółki dzielonej nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p., bowiem zarówno ZCP A, jak i ZCP B, będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu u.p.d.o.p.

W oparciu o przedstawione powyżej argumenty Spółka wnosi o potwierdzenie, że w opisanym zdarzeniu przyszłym zarówno ZCP A, jak i ZCP B, stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p., a tym samym w związku z rozważanym podziałem przez przejęcie nie powstanie dla niej przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem p.d.o.p.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek handlowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 1 ww. Kodeksu, podział może być dokonany przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie).

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej jako: "u.p.d.o.p."), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W przypadku podziału przez przejęcie prawodawca uznał, iż w spółce podlegającej podziałowi przychód wystąpi w sytuacji, gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem, aby skorzystać z wyłączenia z przychodów, majątek przejmowany musi stanowić zorganizowaną części przedsiębiorstwa.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza co prawda pełnej, całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Na gruncie u.p.d.o.p. mamy więc do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p.), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach planowanej restrukturyzacji, rozważane jest dokonanie podziału Spółki poprzez przeniesienie całego jej majątku na dwie, istniejące spółki kapitałowe w ten sposób, że część przedsiębiorstwa Spółki, która zajmuje się działalnością dystrybucyjną, logistyką i kontaktami z klientami zostanie przeniesiona do Spółki A, a część przedsiębiorstwa Spółki, która zajmuje się działalnością produkcyjną zostanie przeniesiona do Spółki B. Obie części przedsiębiorstwa Spółki funkcjonują w strukturze organizacyjnej jako odrębne jednostki organizacyjne. Zarówno ZCP A, jak i ZCP B, posiada własną strukturę organizacyjną z przypisanymi do niego zasobami ludzkimi (pracownikami). ZCP A nie posiada jednak własnych pracowników administracyjnych i korzysta w tym zakresie ze wsparcia ZCP B.

Na ZCP B składa się; własny majątek trwały i wartości niematerialne i prawne służące prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie produkcji, w tym budynki i linie produkcyjne, zapasy materiałów (znajdujące się w magazynie surowca współdzielonym obecnie z ZCP A), wierzytelności i zobowiązania wynikające z działalności produkcyjnej, pracownicy.

Natomiast na ZCP A składają się; własny majątek trwały i wartości niematerialne i prawne służące prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji, w szczególności ciężarówka, budynek magazyn wyrobów gotowych i surowca, wyroby gotowe (znajdujące się w magazynie wyrobu gotowego współdzielonym obecnie z ZCP B), wierzytelności i zobowiązania wynikające z działalności dystrybucyjnej, pracownicy.

W Spółce brak jest odrębnych rachunków bankowych dla ZCP A i ZCP B. Nie ma również pełnego rozdzielenia ponoszonych przez Spółkę kosztów na każdy z rodzajów działalności (dystrybucyjną i produkcyjną). Natomiast istnieje podział umożliwiający alokowanie części kosztów do poszczególnych działów (ZCP) poprzez odpowiednie oznaczenie miejsc powstawania kosztów. Na chwilę obecną przychody poszczególnych działów nie są dzielone w ramach Spółki, nie utworzono dotychczas osobnych kont bilansowych dla każdego z działów. Pełne wyodrębnienie w tych aspektach nastąpi z momentem podziału Spółki. Nie da się również jednoznacznie przyporządkować kosztów administracyjnych oraz kosztów księgowości do poszczególnych ZCP. W konsekwencji całość kosztów naliczonych a niezapłaconych na dzień podziału zostanie przyporządkowana do ZCP A.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż opisane zespoły składników majątkowych nie wypełniają jednej z podstawowych przesłanek do uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa, brak jest bowiem wyodrębnienia finansowego w istniejącym przedsiębiorstwie. Jak sam Wnioskodawca wskazał, nie ma pełnego rozdzielenia ponoszonych przez Spółkę kosztów na każdy z rodzajów działalności, istnieje wyłącznie podział umożliwiający alokowanie części kosztów do poszczególnych działów. Ponadto przychody poszczególnych działów nie są dzielone w ramach Spółki a pełne wyodrębnienie nastąpi dopiero z momentem podziału Spółki. Jak wskazano we wniosku, nie da się również jednoznacznie przyporządkować kosztów administracyjnych oraz kosztów księgowości do poszczególnych obszarów działalności.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż wyodrębnienie finansowe, jest warunkiem koniecznym dla stwierdzenia, iż mamy do czynienia z zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa.

Zatem zespoły składników majątkowych przenoszone do innych Spółek nie będą stanowiły zorganizowanych część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., w związku z powyższym powstanie przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl