IBPBI/2/423-505/13/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-505/13/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (wpływ do Organu 21 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniach 24 i 29 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego (stan faktyczny) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2013 r. do Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-236/13/JD, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 24 i 29 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja została powołana aktem notarialnym z 20 września 2010 r. Fundacja działa na podstawie i zasadach określonych w ustawie z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz statutu Fundacji.

Celami statutowym Fundacji są (§ 6):

1.

Inicjowanie i wspieranie nowatorskich rozwiązań w edukacji i nauce.

2.

Upowszechnianie wiedzy na temat nowoczesnych metod kształcenia i innowacji w edukacji.

3.

Poszerzanie świadomości społecznej w dziedzinie edukacji, nauki i funkcjonowania rynku pracy.

4.

Propagowanie dobrych praktyk w dziedzinie nauki, edukacji i zarządzania oświatą.

5.

Promowanie osób fizycznych i prawnych o szczególnych osiągnięciach w dziedzinie wspierania edukacji i jakości kształcenia.

6.

Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.

7.

Pomoc uczniom i studentom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej.

8.

Pomoc uczniom i studentom w rozwiązywaniu problemów i trudności szkolnych.

9.

Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i studentów.

10.

Rozwijanie i umacnianie postaw ukierunkowanych na aktywne współdziałanie w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

11.

Promowanie działalności osób fizycznych i prawnych, których celami są: działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz ochrony środowiska.

Cele Fundacji są realizowane poprzez (§ 7):

1.

Prowadzenie poradnictwa obywatelskiego.

2.

Prowadzenie poradnictwa psychologicznego.

3.

Prowadzenie badań naukowych.

4.

Prowadzenie działalności wydawniczej, w szczególności w dziedzinie pedagogiki, psychologii, zarządzania i socjologii.

5.

Realizowanie projektów rankingowania i certyfikowania szkół, uczelni, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych organizacji i instytucji wspierających rozwój nowoczesnych form edukacji i budowę społeczeństwa obywatelskiego.

6.

Organizowanie kursów i szkoleń dla uczniów, nauczycieli, pracowników instytucji oświatowych oraz organów prowadzących placówki szkolne.

7.

Organizowanie debat, konferencji, seminariów i sympozjów naukowych.

8.

Prowadzenie doradztwa w zakresie preorientacji zawodowej.

9.

Prowadzenie portalu internetowego o tematyce edukacyjnej.

10.

Współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, szkołami, uczelniami, organizacjami pozarządowymi i przedsiębiorcami w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji.

Środki na realizację ww. celów pochodzą w szczególności z (§ 10):

1.

darowizn, spadków, zapisów,

2.

dotacji i subwencji oraz grantów,

3.

dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,

4.

dochodów z majątku Fundacji.

Ponadto, na podstawie uchwały zarządu Fundacji, środki na realizację ww. celów pochodzą z prowadzenia odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Działalność Fundacji dotychczas koncentrowała się na prowadzeniu warsztatów edukacyjnych dla uczniów szkół różnych szczebli, poradnictwa psychologicznego, organizowaniu szkoleń oraz konferencji naukowo-edukacyjnych o tematyce dotyczącej oświaty, przeznaczonych dla nauczycieli różnych szczebli. Pozyskiwane ww. sposób środki były w całości przeznaczone na realizację celów statutowych.

W 2012 r. Fundacja zaczęła prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego, obejmującą działalność oświatową, w ramach której zorganizowała w dniu 11 grudnia 2012 r. konferencję naukową. Uczestnicy Konferencji byli zobligowani do uiszczenia opłaty w kwocie 550,00 zł (lub 490,00 zł) za osobę, co łączne dało kwotę 132 390,00 zł. Koszty organizacji Konferencji (sala, wykładowcy, materiały szkoleniowe, zakwaterowanie, przejazdy) wyniosły 68 441,56 zł, w związku z czym Fundacja osiągnęła dochód w kwocie 63 948,44 zł.

Dochody z opisanej powyżej działalności będą przeznaczone na wyżej opisane cele statutowe Fundacji, a wydatkowane będą na realizację tych celów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody osiągnięte z odpłatnej działalności pożytku publicznego, w części, w jakiej zostaną przeznaczone na działalność statutową, w tym inną rodzajowo, aniżeli działalność, z której Fundacja osiągnęła przychód, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... (zdarzenie przyszłe)v

Zdaniem Fundacji, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "ustawa"), zwolnienie od podatku dochodowego dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i la oraz dochodów - które bez względu na czas ich osiągnięcia zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie. Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, iż zastosowanie do Fundacji zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeśli statut przewiduje również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Wydatkowanie zatem części dochodu na inne cele lub na nabycie środka trwałego nie służącego bezpośrednio realizacji celów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie może być objęte przedmiotowym zwolnieniem.

Natomiast w sytuacji, kiedy podatnik zamierza przeznaczyć uzyskany dochód na realizację innych celów statutowych, ale mieszczących się w katalogu zamieszczonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest on zwolniony z obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Zdaniem Fundacji, wydatkowanie środków na cele statutowe korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który określa, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest między innymi działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, ochrony zdrowia - w części przeznaczonej na te cele. Ponadto okoliczności wyłączające zwolnienie określone w art. 17 ust. 1c ustawy w wyżej opisanym przypadku nie mają zastosowania.

Reasumując opisana powyżej działalność, w ocenie podatnika, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Po pierwsze, ponieważ występuje tożsamość celów określonych w statucie i w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a po drugie uzyskiwane dochody są przekazywane na realizację zadań statutowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przestawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie stanu faktycznego wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl