IBPBI/2/423-494/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-494/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 24 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 19 lipca 2013 r. oraz 22 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jako jednostka nadrzędna nad terenowymi jednostkami organizacyjnymi jest zobowiązany ujmować w swoim rozliczeniu podatkowym dane zawarte w zeznaniu CIT-8 dotyczące jednostek podrzędnych, które posiadają osobowość prawną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jako jednostka nadrzędna nad terenowymi jednostkami organizacyjnymi jest zobowiązany ujmować w swoim rozliczeniu podatkowym dane zawarte w zeznaniu CIT-8 dotyczące jednostek podrzędnych, które posiadają osobowość prawną. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 15 lipca 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-494/13/MS wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 23 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie X zarejestrowane zostało w KRS i posiada status OPP. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie X tworzy swoje jednostki terytorialne jako Grupy Wojewódzkie odpowiadające podziałowi administracyjnemu kraju. Jednostki te nie są jednak ujawnione w KRS-sie jako jednostki terenowe. Dwie Grupy Wojewódzkie posiadają osobowość prawną poprzez posiadanie samodzielnych nr KRS, a pozostałe nie posiadają KRS-u.

Wnioskodawca (dalej: "Stowarzyszenie") zarejestrowany w Sądzie Rejonowym pod Nr KRS (...) jest jednostką terenową Stowarzyszenia X. Zgodnie ze statutem Stowarzyszanie tworzy REGIONY jako swoje jednostki terenowe (które są ujawnione w KRS). Kilka REGIONÓW posiada osobowość prawną (samodzielny KRS, NIP, REGON), a część REGIONÓW takiej osobowości prawnej nie posiada.

Dla rozliczenia podatkowego i złożenia sprawozdań z zakresu swojej działalności Zarząd Stowarzyszenia rozlicza swoją działalność oraz dokonuje rozliczenia swoich jednostek terenowych nie posiadających KRS-u jako łączne sprawozdanie i rozliczenie podatkowe.

Jednostki terenowe REGIONY posiadające własny KRS rozliczają się samodzielnie przed własnymi urzędami skarbowymi, a złożone rozliczenie w postaci CIT-8 przekazują do Stowarzyszenia. Zarząd Stowarzyszenia dołącza do swojego rozliczenia dane zawarte w CIT-8 z REGIONÓW, dokonuje zsumowania i rozliczenia całościowego jako Stowarzyszenie. Stowarzyszenie swoje rozliczenie przesyła do Zarządu Stowarzyszenia X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie jako jednostka nadrzędna nad REGIONAMI jest zobowiązane ująć w swoim rozliczeniu podatkowym także dane zawarte w CIT-8 z tych jednostek podrzędnych (REGIONÓW), które posiadają swój KRS i dokonują rozliczenia indywidualnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, struktura organizacyjna Stowarzyszenia X jest tak skonstruowana, że jednostki terenowe Grupy Wojewódzkie oraz ich jednostki terenowe REGIONY realizują samodzielnie uprawnienia wynikające ze statutu Stowarzyszenia X oraz statusu organizacji pożytku publicznego poprzez wydatkowanie środków publicznych otrzymanych z darowizn lub odpisów podatkowych od osób prawnych i fizycznych. Jednostki terenowe REGIONY bez KRS-u rozliczane są przez jednostkę nadrzędną natomiast jednostki podrzędne posiadające swój KRS winny przekazać swojej jednostce nadrzędnej swoje rozliczenie w postaci CIT-8 dla możliwości dokonania rozliczenia za całą strukturę terenową, tj Grupę Wojewódzką.

Analogicznie rozliczenia z Grup Wojewódzkich jako jednostek podrzędnych winny być przekazane do jednostki nadrzędnej Stowarzyszenia X.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie X tworzy swoje jednostki terytorialne jako Grupy Wojewódzkie odpowiadające podziałowi administracyjnemu kraju. Tylko dwie spośród nich posiadają osobowość prawną poprzez posiadanie samodzielnych nr KRS. Jedną z nich jest Wnioskodawca (dalej: "Stowarzyszenie"). Zgodnie ze statutem Stowarzyszanie tworzy REGIONY jako swoje jednostki terenowe, które są zarejestrowane w KRS. Kilka REGIONÓW posiada osobowość prawną (samodzielny KRS, NIP, REGON), a część REGIONÓW takiej osobowości prawnej nie posiada. Składając zeznanie podatkowe z zakresu swojej działalności Wnioskodawca łączy dane ze swojej działalności z danymi swoich jednostek terenowych nie posiadających KRS-u. Jednostki terenowe posiadające własny KRS rozliczają się samodzielnie przed własnymi urzędami skarbowymi, a złożone rozliczenie w postaci CIT-8 przekazują do Stowarzyszenia. Zarząd Stowarzyszenia dołącza do swojego rozliczenia dane zawarte w CIT-8 z REGIONÓW, dokonuje zsumowania i rozliczenia całościowego. Następnie Stowarzyszenie swoje rozliczenie przesyła do Zarządu Stowarzyszenia X.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sposób rozliczenia się Stowarzyszenia z organem podatkowym.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Jak stanowi art. 2 ust. 1 tej ustawy, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. W myśl art. 17 ust. 1 ww. ustawy, stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy, stowarzyszenie, które zamierza tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, jest obowiązane określić w statucie strukturę organizacyjną i zasady tworzenia tych jednostek. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1a tej ustawy, terenowa jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 10 ust. 2, może uzyskać osobowość prawną, jeżeli statut stowarzyszenia to przewiduje.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż jeżeli terenowe jednostki organizacyjne posiadają osobowość prawną to są one odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast jednostki, które nie posiadają osobowości prawnej są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je utworzył - w przedmiotowej sprawie Stowarzyszenia.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie Stowarzyszenie jest obowiązane do ujęcia w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8) dochodu Stowarzyszenia łącznie z dochodem osiągniętym przez terenowe jednostki organizacyjne utworzone przez Wnioskodawcę, które nie posiadają osobowości prawnej. Natomiast terenowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i są obowiązane to składania odrębnych zeznań podatkowych CIT-8.

Reasumując, Stowarzyszenie wraz terenowymi jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej jest odrębnym podatnikiem obowiązanym składać deklaracje CIT-8, natomiast terenowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną są odrębnymi od Stowarzyszenia podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, obowiązanymi do składania deklaracji CIT-8.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, iż jednostki podrzędne posiadające KRS winny przekazywać jednostce nadrzędnej (Wnioskodawcy) zeznanie CIT-8 w celu możliwości dokonania wspólnego rozliczenia za całą strukturę terenową, tj. Grupę Wojewódzką, a Stowarzyszenie powinno przekazywać swoją deklarację CIT-8 do Stowarzyszenia X jako jednostki nadrzędnej celem dokonania wspólnego rozliczenia podatkowego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na marginesie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja, zgodnie z zadanym we wniosku pytaniem wyznaczającym jej zakres, dotyczy jedynie ustalenia obowiązku ujęcia w rozliczeniu podatkowym Stowarzyszenia danych zawartych w CIT-8 z tych jednostek podrzędnych (REGIONÓW), które posiadają swój KRS i dokonują rozliczenia indywidualnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl