IBPBI/2/423-492/13/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-492/13/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rozliczeniowym rachunku pomocniczym Wspólnoty, pochodzących z wpłat Jej członków na fundusz remontowy i przeznaczonych na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rozliczeniowym rachunku pomocniczym Wspólnoty, pochodzących z wpłat Jej członków na fundusz remontowy i przeznaczonych na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota mieszkaniowa, działająca w oparciu o regulacje ustawy o własności lokali, prowadzi rachunek bankowy służący do bieżących rozliczeń z dostawcami usług i towarów do części wspólnych (zarówno bieżąca eksploatacja, jak i remonty), a który jednocześnie stanowi rachunek, na który członkowie Wspólnoty, wpłacają zaliczki na utrzymanie części wspólnych składające się z następujących składników:

1.

media i eksploatacja,

2.

fundusz remontowy.

Powyższe składniki, w celu zachowania lepszej przejrzystości rozliczeń, są wpłacane na dwa oddzielne rachunki bankowe, tj. zaliczki za media i eksploatację na rachunek główny, natomiast zaliczki na fundusz remontowy na rachunek pomocniczy. Zarówno rachunek główny, jak i rachunek pomocniczy pozwalają na dokonywanie bieżących rozliczeń i nie stanowią lokat terminowych, a umowa na ich prowadzenie została zawarta na czas nieokreślony. Rachunek pomocniczy jest oprocentowany i od środków które są na nim zgromadzone są naliczane odsetki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód Wspólnoty z odsetek od środków zgromadzonych na Jej rachunku pomocniczym pochodzących z wpłat członków Wspólnoty na fundusz remontowy i przeznaczonych (zarówno środki, jak i odsetki od nich) na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44.

Zdaniem Wspólnoty, dochody z odsetek od środków na rachunku pomocniczym, nie są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż stanowią dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i na ich utrzymanie są one również przeznaczone. Rachunek pomocniczy nie jest rachunkiem mającym charakter lokaty terminowej, gdyż środki na nim zgromadzone są przeznaczone do bieżącego utrzymania nieruchomości związanego z remontami budynku oraz innymi działaniami mającymi na celu utrzymanie nieruchomości w niepogorszonym stanie technicznym. Środki na rachunku pomocniczym zostały wydzielone w celu zachowania większej przejrzystości przy rozliczeniach rocznych przedstawianych na zebraniach członków Wspólnoty.

Zdaniem Wspólnoty, w świetle przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zwłaszcza mającego tu zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy ocenić dwie kwestie: źródło i przeznaczenie uzyskiwanych funduszy. Jak wskazano w stanie faktycznym, Wspólnota finansuje uzyskanymi środkami utrzymanie nieruchomości. Można w takim razie stwierdzić spełnienie przesłanki przeznaczenia, która zgodnie z literalnym brzmieniem zwolnienia wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wymaga aby dochody wspólnot mieszkaniowych przeznaczone zostały na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Również ważne jest jednak potwierdzenie, że odsetki ze środków na pomocniczym rachunku bankowym, który nie jest lokatą terminową, stanowią dochód z "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zgodnie bowiem z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koniecznym jest spełnienie również drugiej przesłanki, tj. dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane winny być z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Reasumując, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z powyższej regulacji, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Posługując się zatem językiem potocznym oraz przywołując definicje powoływane przez organy skarbowe, wskazać należy, iż pojęcie "gospodarka" oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka. Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", określa rzeczy związane z mieszkaniem. Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie "zasób mieszkaniowy" należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.

Uwzględniając jednakże charakter opłat, które uiszczają na rzecz Wspólnoty jej członkowie oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy zatem rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. W związku z powyższym brak jest jakichkolwiek podstaw zarówno wynikających z wykładni językowej, jak i celowościowej do zawężania rozumienia pojęcia "gospodarki".

Odsetki, które naliczane są od kwot zgromadzonych na rachunku pomocniczym Wspólnoty będą zatem dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i będą pochodzić z opłat wnoszonych przez członków wspólnoty dotyczących wykorzystania zasobów mieszkaniowych. Rzeczone odsetki będą przeznaczane na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. W powyższej sytuacji, zgodnie z wykładnią art. 17 ust. 1 pkt 44 należy uznać, że uzyskany w ten sposób dochód będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Choć odwoływanie się do stanowisk wyrażonych w innych indywidualnych interpretacjach podatkowych nie jest rozstrzygające, to jednak podkreślenia wymaga, że szereg wydanych interpretacji odróżnia kwalifikację odsetek od środków pieniężnych pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w zależności od tego, czy są to odsetki automatycznie naliczane na rachunku bieżącym jego posiadacza, czy są to odsetki od środków pieniężnych, które w sposób celowy i wskutek dodatkowych czynności zostały umieszczone na lokacie terminowej, co do zasady zawieranej na czas określony. Głównym celem bowiem lokaty terminowej jest uzyskanie dochodu z kapitału zgromadzonego na lokacie, podczas gdy nie służy ona do bieżącej działalności i gospodarowania zasobami Wspólnoty. Tymczasem odsetki od środków na pomocniczym rachunku bankowym nie są celem samym w sobie, gdyż Wspólnota nie podejmuje żadnych szczególnych działań celem ich pozyskania, a wynika to jedynie z zasad korzystania z rachunku bankowego.

Zdaniem Wspólnoty, wskazany powyżej zakres definicyjny "gospodarki zasobami mieszkaniowymi" obejmuje podejmowanie racjonalnych działań, mających na celu utrzymanie i rozwój zasobów mieszkaniowych. Rozwój praktyki w tym zakresie obejmuje dbałość o fundusze uzyskane z zasobów mieszkaniowych - czyli sumy kwot z opłat i zaliczek wpłacanych przez członków wspólnoty. Umieszczenie tych funduszy na koncie bankowym stanowi przejaw racjonalnego gospodarowania - jako forma zabezpieczenia i jest to odpowiedź na tendencje rynkowe - informatyzację społeczeństwa i przyspieszenie obrotu gospodarczego. Konto bankowe pozwala na dużo łatwiejszy pobór opłat od członków, jak również na szybsze załatwianie spraw z kontrahentami. Trudno dziś sobie wyobrazić sprawne gospodarowanie środkami pieniężnymi bez rachunku bankowego.

Powyższe argumenty przemawiają za uznaniem dochodów z odsetek z pomocniczego rachunku do bieżącego konta bankowego za element gospodarki zasobami mieszkaniowymi, co przy bezspornym wydaje się spełnieniu przesłanki przeznaczenia tychże środków, prowadzi do jedynego prawidłowego wniosku, że są one zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), określając sposób ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli tych lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną.

Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zatem zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali o innym przeznaczeniu. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej, będącego prawem związanym z własnością lokalu (art. 3 ust. 1 ww. ustawy).

Zasadniczym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z art. 15 ww. ustawy, są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu.

Przepis art. 14 powyższej ustawy stanowi natomiast, iż na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1.

wydatki na remonty i bieżącą konserwację,

2.

opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,

3.

ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

4.

wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5.

wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "u.p.d.o.p."), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.), banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych:

1.

rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze,

2.

rachunki lokat terminowych,

3.

rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych,

4.

rachunki powiernicze.

W myśl art. 49 ust. 2 tej ustawy, rachunki rozliczeniowe oraz rachunki lokat terminowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:

1.

osób prawnych,

2.

jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną,

3.

osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym dla osób będących przedsiębiorcami.

Z kolei stosownie do art. 49 ust. 3 ww. ustawy, rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:

1.

osób fizycznych,

2.

szkolnych kas oszczędnościowych,

3.

pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych.

Z powyższych regulacji wynika więc, iż Wnioskodawca, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, może posiadać rachunki rozliczeniowe i rachunki lokat terminowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem jest z zastrzeżeniem art. 10 i 11 (które w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania) nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i ust. 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty, co do zasady, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią przychód w rozumieniu u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

1.

dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

2.

dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana u.p.d.o.p. nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi", dlatego też należy sięgnąć do wykładni językowej powyższych pojęć.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W odniesieniu do drugiego z ww. pojęć wskazać należy, iż z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia "gospodarka" oraz pojęcia "zasoby mieszkaniowe", na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tekst jedn.: np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

Związane z wyżej wymienionymi zasobami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu u.p.d.o.p. (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota prowadzi rachunek bankowy służący do bieżących rozliczeń z dostawcami usług i towarów do części wspólnych (zarówno bieżąca eksploatacja, jak i remonty), a który jednocześnie stanowi rachunek, na który członkowie Wspólnoty, wpłacają zaliczki na utrzymanie części wspólnych składające się z następujących składników:

1.

media i eksploatacja,

2.

fundusz remontowy.

Powyższe składniki, w celu zachowania lepszej przejrzystości rozliczeń, są wpłacane na dwa oddzielne rachunki bankowe, tj. zaliczki za media i eksploatację na rachunek główny, natomiast zaliczki na fundusz remontowy na rachunek pomocniczy. Zarówno rachunek główny jak i rachunek pomocniczy pozwalają na dokonywanie bieżących rozliczeń i nie stanowią lokat terminowych, a umowa na ich prowadzenie została zawarta na czas nieokreślony. Rachunek pomocniczy jest oprocentowany i od środków które są na nim zgromadzone są naliczane odsetki.

Z przedstawionych okoliczności wynika zatem, iż dochody uzyskiwane z tytułu odsetek bankowych od środków zgromadzonych na rozliczeniowym rachunku pomocniczym Wspólnoty pochodzących, z wpłat członków na fundusz remontowy i przeznaczonych na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. prawnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Stanowisko Wspólnoty jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl