IBPBI/2/423-49/14/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-49/14/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłaconych na rzecz uczestników systemu zarządzania płynnością finansową (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłaconych na rzecz uczestników systemu zarządzania płynnością finansową.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") należy do międzynarodowej grupy kapitałowej specjalizującej się w produkcji metali (dalej: "Grupa") i prowadzi działalność gospodarczą w obszarze obróbki i badań wyrobów kutych. Spółka rozważa uczestnictwo w scentralizowanym systemie zarządzania płynnością finansową utworzonym w Grupie (dalej: "System").

Celem Systemu będzie:

* scentralizowanie i uproszczenie zarządzania majątkiem,

* konsolidowanie linii kredytowych,

* usprawnienie inwestowania nadwyżek pieniężnych,

* zapewnienie jednolitego systemu zarządzania majątkiem we wszystkich jednostkach biznesowych,

* centralne zarządzanie skutkami wynikającymi ze stosowania różnych kursów walut w ramach finansowania pomiędzy spółkami z Grupy,

* usprawnienie kontroli finansowej nad transakcjami dotyczącymi majątku należącego do uczestników Systemu (dalej: "Uczestnicy").

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka rozważa zawarcie dwustronnej umowy dotyczącej zarządzania płynnością finansową ("Agreement documenting the terms of inter-company indebtedness resulting from cash managament (pooling) arrangments" dalej: "Umowa") z A - spółką prawa luksemburskiego, będącą rezydentem podatkowym Luksemburga. W celu wykonania postanowień Umowy, A będzie działała przez swój oddział zlokalizowany w Stanach Zjednoczonych Ameryki (dalej: "U"). A nie jest udziałowcem Spółki, nie posiada też w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności zarówno bezpośrednio jak i przez U. U będzie posiadał status zakładu A na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki (dalej: "Stany Zjednoczone") w rozumieniu postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Luksemburgiem, a Stanami Zjednoczonymi (tekst jedn.: dochody U będą podlegały opodatkowaniu w Stanach Zjednoczonych zgodnie z prawem wewnętrznym Stanów Zjednoczonych). U będzie utworzony przez A w celu świadczenia usług w zakresie scentralizowanego zarządzania płynnością finansową dla członków Grupy zlokalizowanych w Europie. Do U (obecnie w fazie powoływania) będą alokowane określone środki finansowe przeznaczone do wykorzystania w działalności gospodarczej U, w tym także w ramach Systemu. Jednocześnie U będzie mógł pozyskiwać dodatkowe środki finansowe z innych źródeł, tj. od podmiotów spoza Grupy oraz innych Uczestników.

U będzie centralną jednostką w ramach Systemu (liderem Systemu), wykonującą funkcje związane z administrowaniem Systemem oraz dodatkowe funkcje towarzyszące w zakresie zarządzania majątkiem. Jego podstawową działalnością gospodarczą będzie świadczenie usług w zakresie zarządzania płynnością finansową podmiotów należących do Grupy. Podstawową działalnością gospodarczą U jest świadczenie usług na rzecz podmiotów z Grupy, w szczególności w zakresie zarządzania płynnością finansową.

Umowa będzie miała na celu umożliwienie Spółce uczestnictwa w Systemie. Zgodnie z brzmieniem Umowy, Spółka będzie udostępniać do U swoje nadwyżki finansowe oraz będzie uprawniona do pokrycia niedoborów istniejących na jej kontach bankowych ze środków pieniężnych pochodzących z U. Powyższe transfery będą dokonywane za wynagrodzeniem w postaci odsetek (umowa nie przewiduje żadnego innego specyficznego wynagrodzenia pomiędzy Spółką a U poza odsetkami - wynagrodzenie U będzie w istocie stanowić różnica pomiędzy odsetkami otrzymanymi od Uczestników a odsetkami płaconymi Uczestnikom w danym okresie rozliczeniowym).

W każdym przypadku, odsetki będą należne Spółce lub U w odniesieniu do udostępnionych środków finansowych. Transfer środków finansowych na podstawie Umowy będzie procesem zasadniczo zautomatyzowanym (tekst jedn.: nie będzie konieczne podjęcie żadnej dodatkowej decyzji przez jakiekolwiek osoby w Spółce lub U w związku z przedmiotowymi transferami środków finansowych) i przeprowadzanym wyłącznie na podstawie Umowy (tekst jedn.: nie będzie konieczne zawieranie dodatkowych umów w tym zakresie).

Umowa będzie przewidywała zastosowanie następującego mechanizmu rozliczeń:

1. Na koniec dnia roboczego, kwoty równe saldu dodatniemu (i w tej samej walucie) na jakichkolwiek rachunkach bankowych Spółki włączonych do Systemu (tekst jedn.: kwoty nadwyżek) do poziomu uzgodnionego limitu (jeśli jakiekolwiek limity zostaną ustalone przez strony Umowy) będą automatycznie transferowane z kont bankowych Spółki włączonych do Systemu, na konta bankowe A, które są przypisane do U. W rezultacie, konta bankowe Spółki włączone do Systemu będą wykazywać saldo zerowe lub ich saldo zostanie zmniejszone o ustalony limit,

2. Na koniec dnia roboczego, kwoty równe saldu ujemnemu (i w tej samej walucie) na jakichkolwiek rachunkach bankowych Spółki włączonych do Systemu (tekst jedn.: kwoty niedoborów) do poziomu uzgodnionego limitu (jeśli jakiekolwiek limity zostaną ustalone przez strony Umowy) będą automatycznie transferowane z kont bankowych A przypisanych do U na konta bankowe Spółki włączone do Systemu. W rezultacie, konta bankowe Spółki włączone do Systemu będą wykazywać saldo zerowe lub ich saldo zostanie zwiększone o ustalony limit,

3. Kwoty udostępnionego kapitału należne do zwrotu (zarówno kwoty nadwyżek jak i niedoborów) będą płatne do wierzyciela na jego żądanie (Umowa nie będzie przewidywała konkretnego terminu w tym zakresie),

4. Należne odsetki będą obliczane na bazie dziennej na podstawie oprocentowania ustalonego pomiędzy stronami Umowy,

5. Należne odsetki uiszczane będą przez Spółkę w odniesieniu do środków finansowych udostępnionych Spółce przez U (kwoty niedoborów) lub przez U w odniesieniu do środków udostępnionych U przez Spółkę (kwoty nadwyżek) w terminach ustalonych przez strony Umowy (dalej: "Dzień płatności"),

6. Na Dzień płatności wzajemne wierzytelności U i Spółki z tytułu należnych odsetek będą automatycznie potrącane - jedynie różnica pomiędzy kwotami odsetek należnych każdej ze stron będzie regulowana przez Spółkę lub U (w zależności od kwoty odsetek należnej Spółce oraz U).

Na Dzień płatności, gdy odsetki będą rozliczane i Spółka będzie zobowiązana do dokonania płatności na rzecz U, zakłada się możliwość alokowania powyższych odsetek do poszczególnych Uczestników, którym po dokonaniu rozliczeń odsetki będą należne do wypłaty (jako "obiorcom" odsetek) na podstawie proporcji kwot nadwyżek transferowanych przez każdego Uczestnika i łącznej kwoty środków finansowych zgromadzonych w Systemie przez Uczestników. W takiej sytuacji Spółka będzie otrzymywała dokument przedstawiający omawianą alokację. Wyżej wymieniony dokument będzie przygotowany przez U i udostępniony Spółce dopiero na moment rozliczenia odsetek w Systemie między Uczestnikami (tekst jedn.: na Dzień płatności), a nie na moment przekazywania/otrzymywania środków pieniężnych do/z Systemu.

Na chwilę obecną zakłada się, że podmiotami uczestniczącymi w Systemie będą rezydenci podatkowi następujących krajów:

* Francji,

* Niemiec,

* Luksemburga,

* Holandii,

* Wielkiej Brytanii.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka, gdy zostanie włączona do Systemu, będzie uprawniona do pobierania podatku u źródła od odsetek płaconych na rzecz U według stawek podatkowych przewidzianych w UPO właściwych w każdym wypadku dla uprawnionych odbiorców odsetek płaconych przez Spółkę, tj. podmiotów, które udostępniły nadwyżki finansowe, które zostały następnie przetransferowane do poszczególnych Uczestników, którzy zostaną ustaleni na podstawie alokacji odsetek (przygotowanej zgodnie z zasadami wskazanymi w opisie zdarzenia przyszłego) otrzymanej od U (zakładając dodatkowo, że Spółka będzie posiadać ważny certyfikat rezydencji potwierdzający rezydencję podatkową powyższych podmiotów traktowanych jako uprawnieni odbiorcy odsetek)... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Spółka stoi na stanowisku, że gdy zostanie włączona do Systemu, będzie uprawniona do pobierania podatku u źródła od odsetek płaconych na rzecz U według stawek podatkowych przewidzianych w UPO właściwych w każdym wypadku dla uprawnionych odbiorców odsetek płaconych przez Spółkę, tj. podmiotów, które udostępniły nadwyżki finansowe, które zostały następnie przetransferowane do poszczególnych Uczestników, którzy zostaną ustaleni na podstawie informacji o alokacji odsetek (przygotowanej zgodnie z zasadami wskazanymi w opisie zdarzenia przyszłego) otrzymanej od U (zakładając dodatkowo, że Spółka będzie posiadać ważny certyfikat rezydencji potwierdzający rezydencję podatkową powyższych podmiotów traktowanych jako uprawnieni odbiorcy odsetek).

Powyższe stanowisko wynika zarówno z literalnego brzmienia odpowiednich przepisów podatkowych jak i praktyki wypracowanej w powyższym zakresie.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"), przychody z odsetek uzyskane na terytorium Polski przez podmioty nie posiadające siedziby na terytorium Polski są objęte podatkiem u źródła w wysokości 20%. Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o CIT zasadę stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska. Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT zastosowanie stawki podatku u źródła/zwolnienia z podatku u źródła wynikającej z danej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, której stroną jest Polska, jest możliwe pod warunkiem posiadania ważnego certyfikatu rezydencji potwierdzającego rezydencję podatkową odbiorcy płatności.

Należy podkreślić, że w analizowanym przypadku odsetki będą płacone przez Spółkę bezpośrednio na rzecz U, który będzie rezydentem podatkowym Luksemburga - w związku z powyższym odpowiednie przepisy umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527, dalej: "POL-LUX UPO"), będą miały zastosowanie (A jest rezydentem podatkowym Luksemburga i sam fakt, że w powyższym zakresie będzie działać przez oddział położony w Stanach Zjednoczonych nie ma wpływu na wybór UPO mającej zastosowanie w przedmiotowej sprawie, w szczególności w odniesieniu do A/U).

Na podstawie art. 11 POL-LUX UPO (z uwzględnieniem Protokołu do POL-LUX UPO, który wszedł w życie 25 lipca 2013 r.) odsetki, które powstają w umawiającym się państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Jednakże odsetki takie mogą być również opodatkowane w umawiającym się państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego państwa, ale jeżeli odbiorca odsetek jest ich właścicielem, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek.

Należy przy tym zauważyć, że powyższy przepis odwołuje się do koncepcji uprawnionego odbiorcy (beneficial owner). W konsekwencji, w sytuacji dokonywania płatności odsetek powinni zostać zidentyfikowani ich uprawnieni odbiorcy w celu ustalenia, jaka stawka podatku u źródła (zwolnienie) powinna zostać zastosowana przez Spółkę.

W świetle powyższego, podmiot z siedzibą w Polsce dokonujący wypłaty odsetek powinien w pierwszej kolejności ustalić do kogo płacone są przedmiotowe odsetki (kto jest właścicielem odsetek) a następnie zastosować przepisy odpowiedniej UPO (w rezultacie stawki podatku u źródła/zwolnienia) zawartej pomiędzy Polską a krajem gdzie odbiorca odsetek ma siedzibę/miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Powyższe regulacje mogą być jednakże zastosowane jedynie w sytuacji, gdy podmiot dokonujący wypłaty odsetek posiada ważny certyfikat rezydencji odbiorcy odsetek.

W sytuacji, jeśli U nie zostanie uznany za jedynego uprawnionego do odsetek w stosunku do odsetek otrzymanych od Spółki (tekst jedn.: odpowiedź na pytanie nr 2 powyżej będzie negatywna), Spółka powinna otrzymać informację dotyczącą alokacji odsetek pomiędzy Uczestnikami (wliczając U, jeśli w danej sytuacji występuje także jako Uczestnik) - traktowanymi jako uprawnieni odbiorcy odsetek - aby odpowiednio przypisać im odsetki oraz zastosować stawkę podatku u źródła/zwolnienie określone w danej UPO zawartej pomiędzy Polską a krajem, gdzie uprawniony odbiorca odsetek posiada miejsce siedziby lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Powyższa alokacja powinna być sporządzona w oparciu o proporcję kwot nadwyżek przekazanych przez każdego Uczestnika (wliczając U, jeśli w danej sytuacji występuje także jako Uczestnik) - traktowanego jako uprawnionego odbiorcy odsetek - do łącznej wartości środków pieniężnych zgromadzonych przez Uczestników w Systemie. Powyższe podejście powinno zostać zastosowane, pomimo że odsetki w ramach Systemu nie będą płacone do Uczestników przez U w tej samej wysokości, w jakiej U otrzyma je od innych Uczestników.

Mając powyższe na uwadze oraz zważywszy, że:

* odsetki wypłacane przez Spółkę do U powstaną w Polsce, gdzie Spółka ma siedzibę (tekst jedn.: Spółka jest rezydentem dla celów podatkowych w Polsce),

* odsetki będą wypłacane do U będącego rezydentem podatkowym w Luksemburgu,

* być może będzie możliwe, aby alokować płacone odsetki (bazując na alokacji sporządzonej na podstawie zasad przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego) do Uczestników posiadających miejsce siedziby (tekst jedn.: rezydencję podatkową) odpowiednio w Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii lub Holandii oraz do U (w sytuacji, kiedy będzie działał jako Uczestnik) posiadającego rezydencję podatkową w Luksemburgu,

* Spółka będzie posiadać ważne certyfikaty rezydencji potwierdzające status rezydencji podatkowej Uczestników,

* regulacje UPO zawartych pomiędzy Polska a krajami gdzie Uczestnicy mają miejsce siedziby (tekst jedn.: rezydencję podatkową) będą miały zastosowanie,

* Uczestnicy nie będą działać poprzez zakład w rozumieniu UPO usytuowany w Polsce (odsetki nie będą więc związane z działalnością gospodarczą wykonywaną za pośrednictwem zakładu w Polsce),

* w sytuacji, gdy Spółka otrzyma informację dotyczącą alokacji odsetek (sporządzoną na podstawie zasad przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego) pomiędzy Uczestnikami, Uczestnicy będą uważani za uprawnionych odbiorców w stosunku do przedmiotowych odsetek (każdy Uczestnik w stosunku do wartości odsetek wskazanej w powyższej alokacji).

Spółka będzie uprawniona do pobrania podatku u źródła od wypłacanych odsetek (lub skorzystania ze zwolnienia z podatku u źródła) korzystając ze stawek podatku u źródła wskazanych każdorazowo w UPO zawartych pomiędzy Polską a krajami gdzie Uczestnicy będący uprawnionymi odbiorcami powyższych odsetek mają miejsce siedziby, tj.:

* 0% - w przypadku Francji,

* 5% - w przypadku Niemiec,

* 5% - w przypadku Luksemburga (uwzględniając Protokół do POL-LUX UPO, który wszedł w życie 25 lipca 2013 r.),

* 5% - w przypadku Holandii,

* 5% - w przypadku Wielkiej Brytanii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania Nr 1, Nr 2 i Nr 4 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl