IBPBI/2/423-481/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-481/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy Spółka jako ponosząca koszty reklamy najemców może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na ww. reklamę najemców nie będących akcjonariuszami Spółki (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka jako ponosząca koszty reklamy najemców może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na ww. reklamę najemców nie będących akcjonariuszami Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Głównym profilem działalności Spółki jest:

1.

budowa i wyposażanie obiektów handlowo-usługowych,

2.

obsługa własnych obiektów handlowo-usługowych, w szczególności ich zagospodarowanie i wynajem,

3.

świadczenie usług reklamowych,

4.

świadczenie usług rachunkowo-księgowych.

Spółka ma podpisane umowy najmu z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą oraz osobami prawnymi na wynajem powierzchni handlowej.

Spółka ponosi koszty reklamy najemców w dwóch lokalnych gazetach.

Oprócz reklamy danego najemcy (np. w stanowisku nr 102 są do zakupu najtańsze buty), znajduje się informacja o Spółce: adres siedziby, numer telefonu, strona www, logo spółki. Na każdej reklamie znajduje się dopisek, że dany produkt, w tak niskiej cenie znajduje się tylko w Hali.

Reklamować się mogą wszyscy najemcy powierzchni handlowej.

Spółka co miesiąc otrzymuje fakturę z danej gazety i na podstawie tej faktury refakturuje koszty reklamy na danego najemcę. Koszt informacji o Spółce (m.in. adres siedziby, numer telefonu, stronia www, logo spółki) pokrywa Spółka.

Najemcami Spółki są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz trzy osoby prawne. Około 97% najemców to akcjonariusze Spółki a pozostała część to najemcy nie będący akcjonariuszami. Siedmioro akcjonariuszy to osoby wchodzące w skład Rady Nadzorczej Spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy taki wydatek (reklama najemców nie będących akcjonariuszami) można uznać za koszt uzyskania przychodów.

(pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)

Zdaniem Spółki koszt reklamy najemcy można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu ponieważ:

* reklama jest dostępna dla wszystkich najemców bez wyjątku,

* w treści reklamy znajduje się informacja o Spółce: adres siedziby, numer telefonu, strona www, logo spółki,

* w każdej reklamie znajduje się dopisek, że reklamowane artykuły znajdują się tylko w Hali,

Reklama ta ma na celu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zachowanie oraz zabezpieczenie źródła przychodu dla Spółki.

Cel ten zostaje osiągnięty poprzez przyciągnięcie większej ilości klientów danemu najemcy, a dzięki tym klientom, najemcy w terminie opłacają czynsz (Spółka nie ma kłopotów ze ściągnięciem należności) oraz cała powierzchnia handlowa jest wynajmowana w 100%,

* w czasach gdy powstają nowe markety i konkurencja z nimi jest coraz trudniejsza, koszty ponoszone na taką reklamę pozwalają zachować źródło przychodu,

* jest to reklama całego obiektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 2, 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl